شناسهٔ خبر: 28926770 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

سازمان برنامه و بودجه خبر داد

واریز باقیمانده مطالبات گندم کاران به حساب شرکت بازرگانی دولتی ایران

مهدی سروی

محمد باقر نوبخت با انتشار گزارشی در سایت سازمان برنامه و بودجه، از تسویه کامل مطالبات گندم کاران با واریز وجه نقد باقیمانده به حساب شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد؛ این در حالیست که تا به امروز حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت نشده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز پس از گذشت حدود 1 ماه از آغاز کشت پائیزه گندم در کشور سرانجام بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه تمامی مطالبات گندم کاران به حساب شرکت بازرگانی دولتی ایران واریز شد.

در سال گذشته حدود ۱۲.۶ میلیون تن گندم در کشور تولید شد و از این میزان حدود ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

در این میان اما بخشی از مطالبات گندم کاران به دلیل مشکلات مالی به وجود آمده با تاخیرهای بسیار زیادی به حساب کشاورزان پرداخت شد و بخشی دیگر نیز تا ۲۹ مهرماه به حساب آنان واریز نشده بود.

واریز باقیمانده مطالبات گندم کاران به حساب شرکت بازرگانی دولتی ایران

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲۹ مهرماه با ارائه ی گزارشی، خبر از پرداخت مطالبات گندم کاران تا پایان مهر ماه داد.

بر این اساس مطالبات باقیمانده کشاورزان از طریق سازمان برنامه و بودجه به حساب شرکت بازرگانی دولتی ایران واریز شده است و قرار است این شرکت به منظور تخصیص این حجم از نقدینگی به حساب کشاورزان طلبکار اقدام کند.[۱]

از آنجایی که این موضوع احتمالا امری زمان بر است، بنابراین انتظار می رود تمامی مطالبات گندم کاران ظرف مدت چند روز به حساب کشاورزان واریز می شود.

۱۶۰۰ میلیارد تومان باقیمانده طلب کشاورزان از بابت فروش گندم به دولت

گفتنی است تا تاریخ ۱۱ مهرماه بر اساس اعلام مشاور مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۱۲۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال، ۱۰۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان به حساب آنان واریز شده است.

این در حالی است که کشاورزانی که تا هفتم مرداد ماه گندم خود را به مراکز خرید این شرکت تحویل داده‌اند، 100 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند و 13 درصد باقیمانده از مطالبات گندم‌کاران به مبلغ حدود 16 هزار میلیارد ریال قرار است هرچه سریعتر پرداخت شود.

اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برنامه مهم دولت پس از پرداخت مطالبات 

یکی دیگر از مشکلات مهم گندم کاران در شرایط کنونی عدم اعلام نرخ خرید تضمینی این محصول از طرف دولت است که این موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای آن ها شده است.

بر اساس قانون دولت موظف است تا اول مهر هرسال قیمت خرید این محصول برای سال آینده را اعلام کند. اما همچنان به دلیل اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی با سازمان برنامه و بودجه این قیمت تعیین نشده است تا کشاورزان برنامه ریزی مناسبی برای تولیدات خود انجام دهند.

امید می رود اقدام بعدی دولت پس از پرداخت با تاخیر مطالبات گندم کاران اعلام هر چه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم باشد تا بیش از این آسیبی به تولیدات داخلی در شرایط حساس کنونی وارد نشود.

پینوشت:

[۱] سازمان برنامه و بودجه کد خبر ۹۴۷۶۷

انتهای پیام/ تولید گندم

نظر شما