شناسهٔ خبر: 28926654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشدید مسابقه تسلیحاتی با خروج ترامپ از پیمان موشکی

تهران-ایرنا- تحلیلگران مسائل بین الملل اعتقاد دارند خروج ایالات متحده از معاهده مهم موشکی با روسیه، ضمن گسترده تر ساختن دامنه تقابل میان دو کشور، مسابقه تسلیحاتی خطرناکی را میان کشورهای جهان در زمینه دستیابی به تسلیحات موشکی نوین به راه می اندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اقدامات عجیب خود به تازگی اعلام کرد از معاهده موشکی میان مسکو و واشنگتن که در سال 1987 به امضا رسید و دو کشور را از تولید و آزمایش موشک های هسته ای کوتاه و میان برد منع می کرد، خارج می شود.
کاخ سفید سال ها است که روسیه متهم می سازد این معاهده را نقض می کند. اوج تنش در سال 2014 به وقوع پیوست که واشنگتن به صورت رسمی و آشکار به انتقاد از روسیه پرداخت و مدعی شد مسکو به تولید این نوع موشک ها فراتر از توافق دو طرفه می پردازد. در آن زمان «باراک اوباما» رئیس جمهوری وقت آمریکا به اصرار کشورهای اروپایی در این توافق باقی ماند.
پیمان منع موشک‌ های هسته‌ ای میان برد(INF)، میان «رونالد ریگان» رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده و «میخائیل گورباچف» رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی امضا و اجرایی شد و هدف آن نیز جلوگیری کردن از تولید و آزمایش موشک های هسته ای و کروز با برد 500 تا 5500 کیلومتر بود. همچنین در این توافق رهبران دو کشور توافق کرده بودند که حدود 2700 موشک میان برد و کوتاه برد خود را از بین ببرند.
ترامپ اما اکنون در جمع خبرنگاران در نوادا گفته است که آمریکا تسلیحات خود را گسترش می دهد و با خروج خود از این پیمان، به آن پایان می بخشد.

** واکنش ها به تصمیم تازه ترامپ
روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا اعلام داشت روسیه سال ها است که این پیمان را نقض می کند و وی دیگر اجازه چنین کاری را به مسکو نمی دهد. وی تاکید کرد: آمریکا هم باید این تسلیحات را تولید کند مگر اینکه دیگر کشورها و از جمله روسیه و چین به صورت واقعی تولید این موشک ها را متوقف کنند.
ترامپ در حالی این ادعا را مطرح می کند که روسیه بارها اتهام ‌های کاخ سفید را رد کرده است و این بار نیز اقدام ترامپ را برای اهدافی دیگر و بدون ارائه سند در مورد نقض معاهده از سوی مسکو ارزیابی می کند.
خبرگزاری روسی «ریانوستی» هم به نقل از منابع خود در وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد: تلاش جدید آمریکا در راستای تبدیل این کشور به تنها ابرقدرت جهان صورت می گیرد. مهمترین انگیزه واشنگتن در طرح این موضوع، آرزوی دستیابی به جهانی تک قطبی است.
روزنامه «گاردین» نیز در تحلیل خود از این اقدام رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد که خروج ترامپ از پیمان فوق بحث بر سر کنترل تسلیحات در جهان را با بحران جدی روبرو خواهد کرد.
بر اساس این تحلیل، «جان بولتون» سومین مشاور امنیتی ترامپ از جمله افرادی است که به شدت مخالف معاهده های کنترل تسلیحاتی است و از عوامل مهم در خروج ایالات متحده از این پیمان به شمار می رود. بولتون همچنین از جمله مخالفان سرسخت معاهده «استارت جدید» بوده است که در سال 2010 میان آمریکا و روسیه امضا شد. به اعتقاد تحلیلگران در سال 2021 این پیمان راهبردی به پایان می رسد و در آن زمان نیز ممکن است آمریکا محدودیت های بیشتری را از سر راه خود در زمینه گسترش زرادخانه هسته ای جهان بردارد.
با این حال «جفری لوئیس» مدیر موسسه برنامه عدم اشاعه ای در موسسه مطالعات بین المللی مونتری عنوان داشت «خروج واشنگتن از توافق یک اشتباه بزرگ است. اگرچه این احتمال وجود دارد که روسیه توافق را نقض می کند اما اکنون همه ترامپ را سرزنش می کنند».
«الکساندر بل» مقام ارشد پیشین وزارت امور خارجه و مدیر کنونی مرکز کنترل تسلیحات نیز بر این باور است «هنگامی که مشکلات بزرگ تر می شوند تلاش ها برای حل کردن آن شدت می یابد. نکته شگفت آور این است که رئیس جمهوری آمریکا که خود را یک معامله کننده قهار می داند نتوانسته است میراث ریگان را حفظ کند. وی هیچ اقدامی را در زمینه رابطه خود با پوتین انجام نداد. حال چه دلیلی دارد که رهبران کره شمالی به امضای توافق با دونالد ترامپ و جان بولتون اعتماد داشته باشند».

**راه اندازی مسابقه تسلیحات هسته ای جدید
اعلام تصمیم تازه ترامپ خشم گروه های ضداشاعه هسته ای را هم برانگیخت. بسیار از تحلیل ها از گسترش دامنه تهدیدها در جهان و دامن زده شدن به مسابقه تسلیحات نوین هسته ای در سایه خروج رئیس جمهوری آمریکا از این توافق خبر می دهند.
روزنامه «یو.اس.ای تودی» نوشت گروه مخالف نسلیحات هسته ای «ایکان» (ICAN) که در سال 2017 برنده جایزه صلح نوبل هم شده بود به این اقدام واکنش تندی نشان داد و توجه جهانیان را به فجایع انسانی که سلاح های هسته ای می توانند ایجاد کنند، جلب کرد.
«به آتریس فین» مدیر این موسسه در بیانیه ای آورده است: اعلام خروج از معاهده INF نشان داد ترامپ نابودگری است که هیچ توانی برای ایجاد امنیت واقعی ندارد. وی در عوض با ضربه زدن به این پیمان، ایالات متحده را در مسیرِ یک تریلیون دلاریِ مسابقه تسلیحاتی جدید قرار داد.
با اینکه ایالات متحده بخشی از اهداف خود از اتخاذ این تصمیم را مقابله با سیاست های موشکی پکن عنوان کرده است اما کارشناسان بر این باروند که جهان همه مسوولیت چنین اقدامی را برعهده کاخ سفید خواهد دید. اندیشکده «بروکینگز» نیز اقدام ترامپ را اشتباهی محض ارزیابی کرد که از همه جنبه ها به ضرر ایالات متحده خواهد بود زیرا ایالات متحده مقصر پیامدهای تصمیم مهم خود شناخته می شود.
در همین چارچوب اکنون ایالات متحده به علت از بین بردن پیمان موشکی مورد شماتت قرار می گیرد زیرا مسکو بارها ادعاهای واشنگتن را تکذیب کرده است. اسناد مورد اشاره کاخ سفید در زمینه نقض های کرملین هم به شدت محرمانه و غیر قابل انتشار اعلام شده اند. از طرف دیگر روسیه دیگر هیچ محدودیتی در مقابل خود نمی بیند. حال مسکو می تواند از بسیاری از توافق های موشکی دوطرفه دیگر هم خارج شود.
بنا بر تحلیل این اندیشکده اقدام ترامپ موجب نارضایی بیشتر اروپا از آمریکا نیز می شود زیرا تهدیدها علیه قاره سبز را افزایش می دهد. بروکینگز این پرسش را مطرح می سازد حال حتی اگر پنتاگون با خروج از معاهده، موشک های جدیدی بسازد محل استقرار آن ها کجا می تواند باشد؟ به طور قطع خاک اروپا یکی از مهمترین گزینه ها برای مقابله با توانایی نظامی مسکو است. بنابراین چنین اقدام دامنه تقابل مسکو واشنگتن را گسترده تر می کند و اروپا را نیز به اندیشیدن چاره ای برای مقابله با آن ناچار می سازد.
پژوهش**9130**1552

نظر شما