شناسهٔ خبر: 28924737 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

مدیر بندر نفتی خلیج فارس خبر داد

رشد ۶۰ درصدی بانکرینگ در بندر نفتی خلیج فارس

علیرغم سنگ اندازی رقبا در میدان بانکرینگ ایران، با توسعه مخازن و برنامه ریزی کوتاه مدت در این حوزه، بندر نفتی خلیج فارس توانسته است از ابتدای سال رشد ۶۰ درصدی فروش سوخت به کشتی ها را تجربه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز شناسایی مناطق ویژه و استراتژیک برای صنعت بانکرینگ یکی از راه های خودنمایی جهت کسب سهم تجاری از بازار این صنعت است. بررسی موقعیت ژئوپلیتیک و ظرفیت های بالقوه بنادر ایران و سرمایه گذاری بر روی آن ها برای بازپس گیری سهم ایران از صنعت بانکرینگ خلیج فارس بسیار مهم است. حدود ۱۲ بندر ایرانی برای عملیات بانکرینگ دارای جایگاه مناسب تشخیص داده شده اند.

بندر نفتی خلیج فارس در راه توسعه بانکرینگ

بندرنفتی خلیج فارس واقع در مجتمع بندری شهید رجایی در بندرعباس، مرکز استان هرمزگان، با داشتن تاسیسات سوخت رسانی بخشی از صادرات، ترانزیت و سوآپ فراورده های نفتی و بانکرینگ را بر عهده دارد که شرکت های خدمات رسان، مواد سوختی خود را از این تاسیسات تامین می کنند که امید می رود با راه اندازی سایت مخزن بانکرینگ در این بندر، سهم ایران از این صنعت افزایش یابد.

بندر خلیج فارس به عنوان زیرمجموعه منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷.۵ متر قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن را دارد. البته علاوه بر این بندر، اسکله‌های شماره 1، 2 و 3 بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از 30 هزار تن و اسکله 25 فولاد (نفتی) با آبخور 12 متر توان پهلودهی شناورهایی با تناژ بالای 60 هزار تن را دارند.

در حال حاضر بندر نفتی خلیج فارس با ظرفیت اسمی بیش از ۴۰۰ هزار مترمکعب و با حضور ۱۱ شرکت بخش خصوصی فعال است که با توجه به برنامه‌ های توسعه ‌ای در آینده‌ ای نه چندان دور با احداث مخازن نفتی، ظرفیت آن به بیش از یک میلیون و 500 هزار متر مکعب می رسد. همچنین تعداد شرکت‌ های فعال مستقر در این بندر به بیش از 20 شرکت خواهد رسید و زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم خواهد شد.

در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می شود.

احداث ۳ اسکله در بندر خلیج فارس

مدیر بندر خلیج فارس با اشاره به برنامه های در دست بررسی و در حال انجام به منظور توسعه فعالیت ها در این بندر گفت: احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث 3 پست اسکله 100 هزار تنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف‌ سازی قیر، احداث مخازن نفتی و LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک از برنامه های پیش رو در این بندر نفتی است.

رشد ۶۰ درصدی بانکرینگ در بندر نفتی خلیج فارس

مدیر بندر نفتی خلیج فارس با اشاره به آمارهای عملیات بانکرینگ در این بندر تا به امروز گفت: حجم عملیات بانکرینگ در نیمه نخست سال جاری در این بندر ۳۵۸ هزار و ۲۴۴ تن بوده که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

کامران اژدری با اشاره به اینکه از عمده دلایل این افزایش می ‌توان به برطرف شدن محدودیت‌های شرکت نفت در تحویل سوخت به شرکت‌های بانکرینگ کننده و بازاریابی بیشتر این شرکت‌ها اشاره کرد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، 856 فروند شناور در اسکله ‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفتند که از این تعداد، 670 فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و 186 فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

به گفته وی، از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریور ماه، بیش از ۱۳ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۳۵۳ تن کالای نفتی و غیرنفتی در حیطه نظارتی بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد که ۱۳میلیون و ۱۲۹ هزار و ۲۵۱ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و 554 هزار تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.

مدیر بندر نفتی خلیج فارس با تاکید بر اینکه هم اکنون ۲ شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ سوخت در بندر نفتی خلیج فارس فعالیت دارند اظهار کرد: در این بازه زمانی، ۶۲ هزار و ۱۹۷ تن فراورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۷ میلیون و ۹۸۰هزار و ۸۲۸ تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

اژدری در پایان یادآور شد: حجم واردات نفتی از این بندر در نیمه نخست سال ۹۷ به رقم ۶۷۲ هزار و ۳۰۰ تن رسیده که به دلیل افزایش توان تولید داخلی شاهد ۵۰ درصد کاهش در واردات این فراورده ها نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.[۱]

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایرنا کد خبر ۶۷۰۳۸۶۶

انتهای پیام / نفت و انرژی

برچسب‌ها:

نظر شما