شناسهٔ خبر: 28924367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

مرگ و زندگی بن سلمان در روز سه شنبه معلوم می شود

پایگاه شبکه المیادین نوشت: ترکیه، آمریکا و عربستان طبق توافق با یکدیگر پرونده خاشقچی را بررسی می کنند و آنکارا به دنبال یک معامله پرسود، اطلاعاتی را منتشر می کند که به نفعش باشد و گلوی ولیعهد سعودی را از این طریق این پرونده می فشارد.

صاحب‌خبر -

در تحلیل المیادین آمده است: بیانیه ای که عربستان درباره مرگ خاشقچی در کنسولگری منتشر کرد و آن را نتیجه درگیری در این مکان دانست با اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه این قتل به دست عناصر خودسر انجام شده به نوعی با هم هماهنگ بود اما گزارش حزب عدالت و توسعه حزب حاکم ترکیه درباره ادامه بررسی ها و کشف زوایای جدید این پرونده و نیز پرسش هایی درباره اینکه جسد خاشقچی کجاست همچنان این پرونده را باز نگاه داشت و دوباره نگاه ها به سمت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است.
براساس این تحلیل استقبال ترامپ از اعتراف عربستان برای کشته شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در ترکیه هنوز به معنای تایید روایت سعودی ها درباره کشته شدن او در درگیری بدون اجاز بن سلمان نیست بلکه آمریکا تنها از تشکیل کمیته وزارتی به ریاست وی برای بازبینی در ساختار دستگاه امنیتی و اطلاعاتی این کشور و پاسخگویی درباره پرونده خاشقچی استقبال کرد.
بیانیه سعودی درباره پذیرش کشته شدن خاشقچی در کنسولگری و تایید آن از سوی ترامپ نتیجه هماهنگی میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و سلمان بن عبدالعزیر شاه عربستان نبود بلکه حاصل هماهنگی های مشترک میان ترامپ، اردوغان و ملک سلمان بود. تماس شاه سعودی با رئیس جمهوری ترکیه زمانی بود که اطلاعات درز کرده در رسانه ها عرش بن سلمان را تهدید می کرد. در این تماس تلفنی آنکارا و ریاض بر سر تشکیل یک کمیته مشترک برای بررسی این پرونده توافق کردند و «محمد العتیبه» سرکنسول عربستان در ترکیه توانست از خاک این کشور خارج شود در حالی که او می توانست تنها شاهد ترکیه برای به دست آوردن سرنخ و افشای ماجرا باشد.
ترامپ که اعلام کرده منتظر بررسی ترکیه، عربستان است و عمدا از افشای اطلاعاتی که در دست آمریکا است جلوگیری می کند با اینکه کنگره و سنای آمریکا خواستار منتشر شدن اطلاعاتی هستند که در اختیار سرویس اطلاعات این کشور است و گروه تحقیق آمریکایی نیز برای تحقیق در این زمینه تشکیل نشده است چرا که واشنگتن در پرونده ایران به عربستان نیاز دارد.
سعودی ها هیچ گروه تفحصی تشکیل نداده اند بلکه بن سلمان یک گروه بحران تشکیل داده که شامل چهره های امنیتی و اطلاعاتی این کشور است و در همین راستا «سعدالله المعجب» دادستان سعودی از بازداشت 18 نفر از جمله فرمانده عناصر خودسر یعنی «عبدالعزیز المطرب» و «صلاح الطبیقی» خبر داد و طبق دستور دیوان پادشاهی «احمد العسیری» و «سعود القحطانی» و سه مسئول دیگر در سازمان اطلاعات عربستان بخشیده شدند تا هرچه سریعتر این پرونده بسته شود.

سرنخ هایی درباره قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان

تحقیقات ترکیه جنایی و برای یافتن سرنخ هایی درباره قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان است و بدون شک اطلاعاتی که گروه تفحص در اختیار ریاض و واشنگتن می گذارند به رسانه های ترکیه و جهان درز می کند اما تحقیقات ترکیه با متهمین برای فهمیدن انگیزه این جنایت و مسئول سیاسی و منبعی که دستور داده نیست و گروه تفحص آن چیزی را نقل می کنند که به نفع ترکیه است و به دنبال دست یافتن به عوامل درگیری در کنسولگری نخواهند بود به همین دلیل نیز دولت عربستان از همکاری آنکارا بخصوص اردوغان در این زمینه در بیانیه خود قدردانی کرد.
آنکارا که در هماهنگی با عربستان و آمریکا از جمله با ترامپ، «جراد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا سناریو کشته شدن خاشقچی در اثر درگیری در کنسولگری را ریختند، در اولین گام سعودی ها شاهزاده خالد الفصیل» مشاور ملک سلمان و دوست نزدیک اردوغان را به آنکار فرستادند پس از وی ترامپ پمپئو را به ترکیه و ریاض فرستاد.
به نظر نمی رسد آنکارا به دنبال افزایش تنش با ریاض باشد بخصوص پس از بیانیه ای که سعودی ها اعلام کردند و با درخواست ها برای تحقیقات مستقل برای دستیابی به مسئول این پرونده موافقت کردند. حال ترکیه به بررسی و تفحص در علل و حواشی این پرونده ادامه می دهد. ترکیه دوستی پرمنفعت با عربستان را به زیان های منازعه و تنش با ریاض ترجیح می دهد.  / ایرنا

کلمات کلیدی

محمد بن سلمان

اردوغان

خاشقجی

نظر شما