شناسهٔ خبر: 28923719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل آریاخودرو:

سیاست‌های حمایتی از حمل و نقل پاک با جدیت اجرایی شود

شرکت آریا خودرو پروژه‌های موفقی در زمینه حمل و نقل پاک در شهرهای کشور اجرا کرده و خدمات این شرکت مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. مدیرعامل آریاخودرو می‌گوید: سیاست‌های حمایتی از حمل و نقل پاک با جدیت اجرایی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بازار ایسنا، مهدی نیکی مدیرعامل آریاخودرو دیدگاه‌هایی در مورد توسعه حمل و نقل پاک دارد که در ادامه آمده است:

آریاخودرو در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، چند سال سابقه فعالیت دارد و چه پروژه‌هایی اجرا کرده است؟

شرکت آریاخودرو سیمای سبز در زمینه حمل و نقل پاک در کشور فعالیت می‌کند  و اولین تولیدکننده، سرمایه‌گذارو مجری ناوگان حمل و نقل پاک در کشور، یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ آریا است که این هولدینگ از مجموعه‌های مطرح و باسابقه حوزه صنعت کشور است به نحوی که سابقه فعالیت هولدینگ آریا به ۲۶ سال می‌رسد. شرکت آریاخودرو سیمای سبز از ۳ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و طی این مدت پروژه‌های مهمی را در حوزه حمل و نقل پاک شهری در پایتخت با موفقیت به اجرا درآورده است. در واقع ما گلوگاه‌های ترافیکی را در شهرهای مختلف شناسایی کرده و برای مناطقی که عبور و مرور به سبب فشردگی ترافیک دشوار است – مناطقی مثل بازار سنتی تهران، رینگ حرم امام رضا(ع) در مشهد و یا بازار تبریز و ... – راهکارهای ترافیکی تعریف می‌کنیم. این راهکارها در قالب یک پروپوزال فنی – بازرگانی به شهرداری‌ها ارائه و مسیرهای پرترافیک با محدودیت ورود خودروهای بنزینی، تبدیل به پیاده راه شده و نفربرهای برقی در این مسیرها به کار گرفته می شود. به این ترتیب ترافیک این مناطق ساماندهی شده و آلودگی هوا و آلودگی صوتی از این مناطق رخت برمی بندد. از جمله پروژه هایی که توسط شرکت آریاخودرو در تهران اجرا شده می‌توان به پروژه مهم و استراتژیک اجرای حمل و نقل پاک و ساماندهی ترافیک در بازار سنتی تهران، پروژه حمل و نقل پاک مجموعه فرهنگی سعدآباد و پروژه حمل و نقل پاک دریاچه شهدای قواص جنب پارک چیتگر اشاره کرد.

ظرفیت تولید آریاخودرو در حوزه خودروهای برقی چقدر است و آیا این ظرفیت به طور کامل فعال است؟

مهم‌ترین دغدغه ما در حال حاضر بحث جدی گرفتن سیاست‌های حمایتی از هوای پاک و فعالان این حوزه است که به زعم ما این حمایت‌ها فعلا به صورت اصولی انجام نمی‌شود و به همین دلیل تولیدکنندگانی که در این بخش سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌کنند با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. آریاخودرو ظرفیت بسیار خوبی در تولید انواع نفربرهای برقی را دارد اما شرایطی که بر سیاست‌های اجرایی حمل و نقل هوای پاک حاکم است موجب شده ما با کمترین ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهیم. آریاخودرو انواع نفربرهای برقی با ظرفیت‌های گوناگون (۴نفره، ۶ نفره، ۸ نفره، ۱۴ نفره، ۳۲ نفره و ۶۰ نفره) را تولید می‌کند و برای تمام این خودروها رفرنس عملیاتی دارد. مثلا ما برای پاسارگاد شیراز که یک مجموعه توریستی است،  نفربری را طراحی کردیم که ۴۰ نفر ظرفیت دارد و جهانگردانی را که معمولا تعداد آنها به اندازه سرنشینان یک اتوبوس است و تمایل دارند در کنار هم باشند را پوشش می‌دهد. مثال دیگر از توانمندی‌های ما خودروهای زباله‌بر است که پیشنهاد استفاده از آنها را در بازار تهران به شهرداری منطقه ۱۲ ارائه کردیم و می‌توانیم شبکه حمل زباله داخل بازار را با این خودروها به بهترین نحو ایجاد کنیم. مثال دیگر خودروهای آتش‌نشانی تولید شده در آریاخودرو است که با ظرفیت های مختلف تا حداکثر ۱۰۰۰ لیتر، می‌تواند پوشش دهنده راسته‌ها و دالان‌های داخل بازار باشد. همچنین ما مدل‌های متنوعی از موتورهای برقی دوچرخ و سه چرخ را برای انواع کاربری‌ها اعم از حمل بار و مسافر با توان‌های مختلف از ۱۰۰۰ وات تا ۶۰۰۰ وات تشریفاتی تولید می‌کنیم که می‌تواند در توسعه حمل و نقل پاک و رفع گلوگاه‌های ترافیکی بسیار موثر باشند. این ظرفیت‌ها متاسفانه در حال حاضر به دلیل سیاست‌های حاکم بر حمل و نقل شهری و عدم حمایت از سیاست‌های حمل و نقل سبز به طور کامل فعال نیست و با کمترین ظرفیت مشغول به کار هستیم.

اجرای سامانه‌های حمل و نقل پاک چقدر هزینه دارد و آیا این هزینه باید توسط شهرداری تامین شود؟

نکته بسیار مهمی که در مورد خدمات ما وجود دارد این است که سرویس‌هایی که ما در راستای ساماندهی ترافیک و ایجاد سامانه‌های حمل و نقل سبز ارائه می‌کنیم، هیچ‌گونه هزینه‌ای به شهرداری‌ها تحمیل نمی‌کند بلکه برعکس برای شهرداری‌ها درآمدزایی نیز می‌کند. راهکارها و الگوهای ترافیکی که توسط مجموعه آریاخودرو طراحی می‌شود به گونه‌ای است که ظرفیت مسافر و بار محدوده‌ای را که این پروژه‌ها در آن اجرا می‌شود را بررسی می‌کند و با تعریف مسیرهای ویژه، درآمدهایی از محل کرایه‌های دریافتی ایجاد می‌شود که این درآمدها نه تنها سرمایه‌گذاری در این پروژه را توجیه‌پذیر می‌کند بلکه برای شهرداری نیز درآمد قابل توجهی – تحت عنوان اجاره مسیر یا حق استفاده از خط  - ایجاد می‌شود. برای مثال درآمد شهرداری منطقه ۱۲ از محل پروژه ساماندهی ترافیک و حمل و نقل پاک که توسط مجموعه ما انجام شده و شامل تعریف مسیر و سرویس‌دهی ۲ ناوگان بار و مسافر است، در ۳ سال گذشته بالغ بر ۳ میلیارد تومان بوده است، ضمنا مردم هم این خدمات را – که روزانه تردد بالغ بر ۳۰ هزار نفر را شامل می‌شود - تحت نام شهرداری می‌بینند و در نتیجه رضایتمندی از عملکرد شهرداری‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. حجم سرمایه‌گذاری اولیه انجام شده برای این پروژه ۱۰ میلیارد تومان بوده و با توجه به موفقیت این پروژه و آثار بسیار مثبت آن بر ترافیک و هوای این محدوده، پیشنهاداتی برای توسعه این سیستم در تمام منطقه ۱۲ از جمله خیابان مصطفی خمینی، خیابان بهارستان و سنگ فرش میدان بهارستان به شهرداری این منطقه ارائه کرده‌ایم که با توجه به برخی مسائل مثل موضوعات امنیتی اجرای این طرح نیازمند مجوزهای خاصی است و نهایتا اینکه پیشنهادات ما اکنون در شهرداری در دست بررسی است.

در مورد قیمت‌گذاری خدماتی که ارائه می‌کنید چه ارگان‌هایی دخالت دارند؟

در مورد قیمت‌گذاری خدمات هم که توسط شهرداری اعمال می‌شود ما بحث و نقدهایی داریم و خصوصا بعد از نوسان هایی که در نرخ ارز ایجاد شده است قیمت گذاری اصولی و عادلانه خدماتی که ما ارائه می کنیم اهمیت دوچندان پیدا کرده است. افزایش نرخ ارز هزینه های تولید و هزینه باطری را که اصلی ترین ملزومات موتورهای برقی است را افزایش داده و در این شرایط ضروری است که نرخ خدمات نیز مورد بازنگری قرار گیرد. به علاوه منطقی شدن نرخ خدمات از این جهت حائز اهمیت است که هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه به اقتصادی بودن این سرمایه‌گذاری بستگی دارد. برای مثال مجموعه آریاخودرو با وجود رزومه خوبی که طی مدت فعالیت از خود به جا گذاشته هنوز با سوددهی مناسب فاصله دارد. ضمنا ما سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های توسعه از قبیل تولید اتوبوس برقی را نیز در دست مطالعه داریم که اگر نرخ خدمات منطقی شود این سرمایه‌گذاری‌ها توجیه پیدا می‌کند.

به باور شما بخش دولتی و شهرداری‌ها باید چه خط مشی و رویکردی در زمینه حمل و نقل پاک داشته باشند؟

با تکیه به توان علمی و فنی و تجربه عملی که در این زمینه داریم معتقدیم که دولت باید با سیاست‌گذاری‌های خود، تسهیل‌کننده واگذاری امور اجرایی حمل و نقل پاک به بخش خصوصی باشد و شهرداری‌ها در این زمینه باید در نقش انتخاب کننده بهترین پیمانکار و بعد از آن در نقش ناظر کیفی عمل کنند. آریاخودرو توانمندی خود را در پروژه‌های مختلفی که اجرا کرده به خوبی اثبات کرده و در شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی سامانه‌ها و خودروهای ما به نحو بسیار مطلوب خدمات حمل و نقلی را به شهروندان در شهرهای مختلف ارائه کرده‌اند. این سامانه‌ها هوای پاک و عاری از آلودگی صوتی و بصری برای هموطنان به ارمغان آورده‌اند و همچنین برای مدیریت شهر، محل درآمد مناسبی هستند. بنابراین انتظار داریم دولت و شهرداری‌ها با اعتماد به بخش خصوصی از تصدی‌گری در حوزه حمل و نقل به بسترسازی و نظارت سوق پیدا کنند و سیاست‌های حمایتی از فعالان بخش خصوصی را که در شرایط خاص و حساس کشور حاضر به تداوم فعالیت هستند، را با جدیت دنبال کنند.

انتهای پیام

نظر شما