شناسهٔ خبر: 28923616 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار:

لزوم تدوین نقشه راه توسعه صادرات فاوا/ قوانین صادراتی تسهیل شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار خواستار تدوین نقشه راه توسعه صادرات و بسته حمایتی فاوا در جهت تسهیل قوانین صادراتی و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان صنعت فناوری اطلاعات شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار، محمدرضا طلایی با بیان اینکه صادرکنندگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند انگیزه برای توسعه فعالیت خود هستند و انتظار دارند که از مزایای سایر رشته ها در زمینه صادرات بهره مند شوند، اظهار داشت: تدوین یک بسته حمایتی برای فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات که تسهیل کننده قوانین صادراتی و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان این صنعت باشد، از مهم ترین اولویت های حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود.

وی گفت: ضروری است این بسته حمایتی با همکاری کلیه وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط و حتی بخش خصوصی حوزه ICT تدوین شود.

طلایی با اشاره به برپایی پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس و حضور شرکتهای ایرانی در این رویداد بین المللی، بر ظرفیت همکاری شرکت های کوچک و متوسط حوزه ICT داخل کشور با SMEهای مشابه خارجی تاکید کرد و پیشنهاد داد تا وزارت امور خارجه از طریق سفارتخانه های خود در کشورهای دیگر، اقدام به ایجاد ارتباط موثر میان شرکت های کوچک و متوسط ICT کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار گفت: فعالان صنعت ICT باید بتوانند با پذیرش و اعزام هیات های تجاری به نمایشگاه های معتبر، حضور خود را در بازارهای بین المللی تثبیت کنند. تحقق این امر در گرو برنامه ریزی دقیق است. اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت، بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فاوا، امکان حضور در نمایشگاه های معتبر بین المللی برای معرفی دستاوردهای خود را ندارند.

به گفته طلایی در نمایشگاه جیتکس دبی که پاویون رسمی ایران با حمایت اتاق بازرگانی ایران، وزارت ارشاد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، در مجموع ۸ شرکت و ۲۳ استارت‌آپ حضور داشتند. این در حالی است که بسیاری از شرکت های فعالی که دارای مزیت نسبی در حوزه فناوری اطلاعات هستند، به علت افزایش هزینه های ناشی از رشد قیمت ارز، فرصت مشارکت در این دوره از نمایشگاه جیتکس را از دست دادند.

وی افزود: افزایش نرخ ارز طی چند ماه گذشته فرصت بسیار مناسبی برای توسعه صادرات فراهم کرد و با توجه به اینکه حوزه فناوری اطلاعات نیاز به منابع اولیه برای واردات ندارد و تکیه اصلی این حوزه بر دانش و تخصص فعالان به خصوص نسل جوان است، به همین دلیل حوزه فناوری اطلاعات در صورت حمایت می تواند یک صنعت ارزآور محسوب شود.

طلایی تصریح کرد: ارزش افزوده حوزه فناوری اطلاعات بسیار بالاست و این بخش می تواند علاوه بر ارزآوری، نقش حائز اهمیتی در اشتغالزایی ایجاد کند. با این حال ضروری است تا بخش دولتی با همراهی بخش خصوصی، نقشه راه توسعه صادرات حوزه فاوا را تدوین کند.

نظر شما