شناسهٔ خبر: 28923279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

در نشست تخصصی رسانه ای «سناریوهای آمریکایی - صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه» عنوان شد؛

کریمی قدوسی: انگلیسی‌ها استاد نفوذ هستند و کرسی استادی ترور در دست موساد است/ جمالی نوبندگانی: هدف هجمه‎های سنگین علیه ایران جلوگیری از شکل گیری تعارض با رژیم صهیونیستی است/ رویوران: ایجاد اسرائیل یک نوع تقابل برای عدم شکل گیری تمدن نوین اسلامی است

نشست تخصصی رسانه ای «سناریوهای آمریکایی - صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه از معامله قرن تا کنوانسیون‌های تحمیلی با کارکردهای دوگانه» صبح امروز در خبرگزاری قدس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) نشست تخصصی رسانه ای «سناریوهای آمریکایی - صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه از معامله قرن تا کنوانسیون‌های تحمیلی با کارکردهای دوگانه» صبح امروز با حضور «جواد کریمی قدوسی» و «محمدجواد جمالی‌نوبندگانی» از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و همچنین «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه و اصحاب رسانه در خبرگزاری قدس برگزار شد.


 

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست «جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست گفت:  تحولات قرن حاضر با کلید واژه عصر شگفتی از سوی افکار عمومی غربی شهرت گرفته است، این ایام پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و با گذشت یک اربعین از آن به نقطه اوج رسید و تفکر مقاومت می رود که آخرین پایگاه های نظام سلطه در منطقه را آزاد کند و امروز اگر ما صد گام لازم بود برای آزادی قدس برداریم در واقع 80 گام آن برداشته شده است و تنها 20 گام دیگر باقی مانده است که آن نیز به حول و قوه الهی در آینده نزدیک برداشته خواهد شد.

 

وی در ادامه بیان داشت: محور مقاومت با عناصر قدرت خود همه این موفقیت ها را به دست آورده است و به اذن الهی پیروزی نهایی نزدیک است.

 

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره به اندیشه های والای حضرت امام خمینی (ره) گفت: همه این موفقیت ها در گروی برخورداری از اندیشه ناب اسلامی است که حضرت امام (ره) با تمرکز بر این اندیشه بر مسئله فلسطین تاکید فرمودند و آرمان فلسطین را از سطح ناسیونالیستی به سطح جهانی رساندند. ویژگی مهم نهضت حضرت امام (ره) صداقت و اخلاص و ایمان به راهی بود که در آن قرار داشتند مقام معظم رهبری نیز این راه را با موفقیت ادامه دادند و باعث شده اند ما امروز در اینجا و در این وضعیت باشیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تمامی این موفقیت ها در گرو برخورداری از آن اندیشه ناب اسلامی است که حضرت امام (ره) با اتکاء به آن، بر روی موضوع فلسطین تأکید کردند. ایشان آرمان فلسطین را از یک آرمان ناسیونالیستی به آرمان تمامی مسلمانان و آزادگان تبدیل کردند. سرمایه ایشان چیزی جز ایمان و اخلاص در این مسیر نبود. همین مسیر را هم رهبر معظم انقلاب اسلامی طی کردند. خداوند متعال نیز قلوب همگان را با ایشان همراه کردند.

 

کریمی قدوسی در ادامه بیان داشت: تفاوت مبارزات زمان کنونی با مبارزات گذشته این است که این مبارزات پیچیده است و فقط عرصه نبرد سخت را در بر نمی گیرد. دشمن به وسیله استراتژیست های زبده خود به دنبال سیطره بر ملت ها و دولت های آزاده و مسلمان است. جبهه مقابلِ نظام سرمایه داری و لیبرالیسم که فرزند نامشروعش رژیم صهیونیستی است، بزرگترین خطر و تهدید را افکار عمومی نشأت گرفته از تفکر توحیدی ابراهیم (ع) و انبیاء (ع) و امروز نیز مسلمانان، می داند.

 

در  نشست تخصصی رسانه ای «سناریوهای آمریکایی - صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه» عنوان شد؛کریمی قدوسی: پیروزی نهایی محور مقاومت به اذن الهی نزدیک است جمالی نوبندگانی: هدف هجمه‎های سنگین علیه ایران جلوگیری از شکل گیری تعارض با رژیم صهیونیستی است رویوران

 

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، کلیدواژه ای را برای معرفی جبهه باطل معرفی کردند. این جبهه از خوف اثر کلیدواژه امام همچنان خواب خوشی ندارد. این کلیدواژه «شیطان بزرگ» است. البته کلیدواژه دیگری هم وجود دارد و آن «ریشه کنی غده سرطانی اسرائیل» است. آنها نیز ادبیاتی به نام تروریسم تعریف کردند. تروریسم ذاتش به همان نظام سرمایه داری باز می گردد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: این نظام سرمایه گذاری معتقد است، جهان دهکده ای است و او هم کدخدای دهکده است. یعنی اگر فرهنگی در دنیا خود را با این سیستم تنظیم نکند حق بقا و حیات ندارد. بنابراین، اوست که خالق تفکر تروریسم است که در پروتکل های مختلف، حذف رقباء و مخالفان را در دستور کار خود قرار داده اند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: امروز سرویس های امنیتی دنیا همچون «إم آی ۶» و «إم آی ۵» در لندن که از سابقه دیرینه ای برخوردارند، در میان جامعه اطلاعاتی که استاد نفوذ در جهان هستند، مشهورند. ساختار نفوذ و تربیت چگونگی نفوذ توسط این سازمان ها طراحی می شود. در همین حال، دانشگاه های مشهوری مانند سواز و گلاسکو هستند که بیش از ۳ هزار پژوهشگر اسلامی در آنها فعالیت می کنند و در خصوص نفوذ در کشورهای اسلامی تحقیق می کنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از پروژه‌های جدید این‌ها که در تقابل با مقاومت با محوریت عاشوراست، پروژه ای است به نام «عاشوراء در لندن». این پروژه به دنبال آن است تا در مظهر قدرت اسلام که در مکتب تشیع دیده می شود، تغییرات ایجاد کرده و جای حسین (ع) و یزید زمان را عوض کند. ما آثار این مسأله را حتی در فتنه های داخلی کشور خود به ویژه در فتنه ۸۸ دیده ایم.

 

در همین زمینه کریمی قدوسی ادامه داد: شعاری که در فتنه ۸۸ می گفت «یا حسین میرحسین» در واقع نشأت گرفته از دانشگاه انگلیسی و اجرایی کردن پروژه «امام حسین (ع) و عاشوراء» در لندن است. همانطور که گفته شد، استاد نفوذ، انگلیسی ها هستند. اما کرسی استادی ترور در دست موساد است.

 

وی در ادامه افزود: سازمان موساد در ترور، در دنیا حرف اول را می زند. این سازمان می تواند عماد مغنیه‌ای را که در میان دوستان خود هم به عنوان یک شبح ظاهر می شود، شناسایی و ترور کند. در روش‌های سازمان موساد، بحث ترور، حرف اول را می زند. در تهران هم دیدیم که این سازمان تا قلب تهران می آید و دانشمندان هسته ای را هدف قرار می دهد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته جمهوری اسلامی ایران هم هیچگاه دستش از سیلی زدن خالی نبوده است. جریان مقاومت الحمدلله در حال حاضر علیرغم وجود عناصر نفوذ، ترور، ناتوی فرهنگی و اقتصادی، به مقاومت ادامه می دهد. بیش از تعداد کسانی که توسط دشمن در تهران به شهادت رسیدند، جمهوری اسلامی به آنها در تل آویو، تلفات تحمیل کرد.

 

وی ادامه داد: ما می بینیم که تهدیدات شخصی همچون سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در نزد دشمن جدی گرفته می شود. امروز دیگر این تهدیدات به عنوان مصداق صداقت و راستگویی در سرزمین های اشغالی شناخته می شوند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه براین، سرویس های دیگری هم هستند که در مسائل دیگر تخصص دارند. سرویس های آلمان در بحث اقتصادی و سرویس های فرانسوی در بحث فرهنگی صاحب نفوذ هستند. البته آنها در همه زمینه ها فعالیت دارند اما این برجستگی‌های آنهاست.

 

وی همچنین تصریح کرد: در هر صورت، گسترش دهنده ترور در جهان و به ویژه در جهان اسلام به ایالات متحده آمریکا و فرزند نامشروعش رژیم صهیونیستی باز می گردد. اگر امام (ره) آمریکا را شیطان بزرگ خطاب می کند، آمریکا نیز جمهوری اسلامی ایران را تروریست می خواند. اما تروریست در کجا تربیت می شود؟ در خاستگاه غرب. در کدام دانشگاه مبادی ترور در جریان یک بحث بسیار فلسفی و دقیق، تعلیم داده می شود؟ در دانشگاه های غربی.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می افزاید: اکنون شما اسامی برخی کنوانسیون های برخاسته از اراده غرب را می شنوید. به عنوان مثال کنوانسیون «CFT». این چه کنوانسیونی است؟ محتوای آن چیست؟ ماهیت آن چیست؟ ماهیت آن مبارزه با تروریسم (از ناحیه تعریف آمریکا و غرب) است. این کنوانسیون یک کنوانسیون کاملا فلسفی و ایدئولوژیک با کاربرد سیاسی و امنیتی است.

 

وی در همین راستا ادامه داد: این کنوانسیون در اتاق های فکر غربی ساخته و پرداخته شده است. هیچ کشوری هم برای پیوستن به این کنوانسیون حق شرط گذاشتن ندارد. اگر کشوری بخواهد بنا بر شرایط فرهنگی، قومی، سیاسی و ... خود شرطی تعیین کند نمی تواند در کنوانسیون مذکور عضو شود.

 

وی در ادامه افزود: می گویند این کنوانسیون ماهیت ضد تروریستی دارد؟ تروریسم چیست؟ تروریسم، کلیدواژه مشمئز کننده و از لحاظ فرهنگی، مردود است. هرکسی هم که به کنوانسیون مذکور نپیوندد، سریعا به او انگ حمایت از تروریسم را می زنند. کشورهای غربی پس از برجام، غربی ها مبارزه با اشاعه سلاح های هسته ای را در «CFT» جای دادند و گفتند این بحث هم می تواند مصداق گسترش تروریسم باشد.

 

کریمی قدوسی اضافه کرد: آنها با این اقدام گفتند که به این ترتیب می توانیم با جای دادن مبارزه با اشاعه سلاح های هسته ای در «CFT» می توانیم تمامی ساختار هسته ای ایران را در هر زمان، مورد تهدید قرار دهیم. بنابراین، کنوانسیون مذکور دارای سه کارکرد مهم از جمله حوزه پولی و بانکی، تروریسم و اشاعه هسته ای، است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می افزاید: زمانی که شما چنین کنوانسیونی را تصویب می کنید و رسما به عضویت آن در می آیید، صدها لیست از اشخاص در مقابل شما قرار می دهند و می گویند که این‌ها طبق فلان ماده «CFT» متهم و مجرم محسوب می شوند و حق هیچگونه مراوده با آنها را ندارید. این همان چیزی است که مایه نگرانی است.

 

وی ادامه داد: زمانی که آقای ظریف برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آمده بود، ما سؤالی پرسیدیم. ۲۲ پرونده علیه جمهوری اسلامی ایران در محاکم آمریکا، تشکیل شده است. این پرونده ها، سراسر جهان را در بر می گیرد. هر اتفاقی که افتاده آن را به جمهوری اسلامی ایران ربط داده اند. تمامی شاکیان در این ۲۲ پرونده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار طلب خسارت از جمهوری اسلامی ایران کرده اند!

 

کریمی قدوسی افزود: در اینجا طبق «CFT» چه اتفاقی می افتد: در اینجا جمهوری اسلامی ایران متهم به حمایت از تروریسمی می شود که مظهرش در وزارت خزانه داری آمریکا، حزب الله است. بنابراین، کنوانسیون هایی از این دست، بخشی از نقشه غرب برای مبارزه با مقاومت است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع پیچیده تروریسم که خاستگاه اصلی اش غربی ها هستند، باید توسط سران غرب بدان پاسخ داده شود نه جمهوری اسلامی ایران. اگر بنایی بر مبارزه با شبکه پولی و بانکی تروریسم وجود دارد، امروز چندین هزار منافق در پاریس هستند که همگی آنها حساب بانکی و مراودات پولی دارند. سعودیها برای آنها پول می فرستند. این منافقان به سناتورهای آمریکایی رشوه می دهند.

 

وی ادامه داد: اگر بنای واقعی بر مبارزه با تروریسم و منابع پولی آنهاست، امروز می بایست اسامی مقامات سعودی و سناتورهای آمریکایی نیز توسط کنوانسیون «CFT» افشا می شُد. نه تنها برخورد نمی شود، بلکه سازمان های فرانسوی، منافقان را در پاریس جمع می کنند، به آنها خدمات لجستیکی ارائه می دهند و رسانه در اختیار آنها قرار می دهند. مبارزه با شبکه مالی تروریسم در اینجا، کجاست؟

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: داعش میلیون ها بشکه نفت را سرقت می کند؛ نه راه به دریا دارد و نه به آسمان. با وسیله نقلیه زمینی این بشکه های نفت را از مرزهای ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل می کند. در مقابل دیدگان رهبران غربی، داعش این بشکه های نفت را به پالایشگاه های اروپای می فروشد و دلار و یورو دریافت می کند و پس از آن در سرزمین های عراق و شام، جنایت های تروریستی مرتکب می شود. تمامی این ها در مقابل دیدگان غرب اتفاق می افتد؟ مبارزه با شبکه مالی تروریسم در این مصداق، کجاست؟ صدها مورد مشابه همچون این مسأله در آمریکا و غرب وجود دارد.

 

کریمی قدوسی اظهار داشت: زمانی که می بینند جمهوری اسلامی ایران شکست های سنگینی را به آنها تحمیل کرده است و دیگر راهی ندارند، سراغ تهران می آیند و می گویند به کنوانسیون های ما ملحق شوید تا وضعیت شما عادی شود. آقای ظریف هم در مجلس اعتراف کرد که نه خود و نه رئیس جمهور، تضمین نمی کنند که حتی با تصویب «CFT» مشکلات برطرف شود. خیلی عجیب است. عجیب تر آنکه مجلس نیز به این طرح رأی میدهد. نزدیک شدن آراء مخالفان و موافقان به دلیل سخنان ظریف هم بود.

 

وی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی ویژه از خبرگزاری قدس به علت برگزاری این نشست، تاکید کرد: این روزها در شرایطی قرار داریم که با هدایت های مقام معظم رهبری به زمان آزادسازی قدس شریف بسیار نزدیک شده ایم.

 

در  نشست تخصصی رسانه ای «سناریوهای آمریکایی - صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه» عنوان شد؛کریمی قدوسی: پیروزی نهایی محور مقاومت به اذن الهی نزدیک است جمالی نوبندگانی: هدف هجمه‎های سنگین علیه ایران جلوگیری از شکل گیری تعارض با رژیم صهیونیستی است رویوران

 

در ادامه این نشست «محمدجواد جمالی‌نوبندگانی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به گفته امام خمینی (ره) مسئله فلسطین مسئله اسلام است. این جمیله یک اصل بسیار مهم و راهبردی است که جواب بسیاری از سئوالات را می دهد. یکی از قدیمی ترین مسائل مهم بین المللی و منطقه ای در عصر ما مسئله فلسطین است. به دلایل مختلف این منطقه از خاورمیانه برای غربی ها مهم است که در این راستا شاهد وقوع جنگ های صلیبی در طول قرون گذشته بوده ایم. همچنین وضعیت جغرافیایی، دینی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و قومی در این منطقه اهمیت آن را برای غربی ها افزایش داده است، چون اینجا گلوگاه جهانی بوده و همه سیاست های استعمار بر این بوده که یک غده سرطانی در این منطقه کاشته شود.

 

وی در ادامه افزود: تقریبا نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی بود که ما شاهد پیمان کمپ دیوید بودیم در زمان حاضر نیز شاهد نشستی با حضور سران عرب بودیم که وقایع کمپ دیوید را به نوعی تکرار کرد. همه جنگ های منطقه و جهان از سوی محور استکبار در این راستا بوده که هیچ تعارضی با رژیم صهیونیستی شکل نگیرد، وقتی که انگلیس و رژیم سعودی را تشکیل می دهد نباید انتظار داشت که به مبارزه با اسرائیل بپردازد. در واقع این جریان خط سازش و وابستگی به غرب و رژیم صهیونیست را دنبال می کند و جز این نباید انتظار دیگری داشت.

 

جمالی نوبندگانی در ادامه با اشاره به تاثیرات پیروزی انقلاب اسلامی بر منطقه و جهان بیان داشت: شیمون پرز در زمانی مطرح کرد که زلزله انقلاب اسلامی اسرائیل را به لرزه در آورد. این حملات و هجمه های سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران را می توان در این راستا تحلیل تبیین کرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه و تقویت رژیم صهیونیستی متوقف شد و جای خود را به انفعال و عقب نشینی رژیم صهیونیستی داد، پس از انقلاب اسلامی ایران اسرائیلی ها مجبور به خروج از لبنان شدند و دورانی که ژنرال های صهیونیست مدال می گرفتند پایان یافت و آنها یکی یکی از سمت های خود برکنار می شدند. در همین راستا سیاست رژیم صهیونیستی بر شهرک سازی، تخریب اراضی و ایجاد دیوار حائل قرار گرفت تا موجبات تثبیت این رژیم را فراهم آورند.

 

وی ادامه داد: مسئله آوارگان فلسطینی نیز یکی از مسائل تمرکز آمریکا و صهیونیست ها است. آنها در این راستا اقدامات فاجعه بار فراوانی انجام دادند که سپتامبر سیاه اردن با کشتار صدها فلسطینی از تلخ ترین آنها بود.

 

جمالی نوبندگانی در ادامه بیان داشت: در زمینه توطئه علیه فلسطین می توان به کنفرانس های بال، فاس در تونس و همچنین طرح ملک عبدالله اشاره کرد. صهیونیست ها در این تحولات به یکباره بجایی رسیدند که در جنگ ها مانند جنگ 33 روزه شکست خوردند. آنها مانع اصلی را ایران می دیدند در واقع صهیونیست ها در دوران تثبیت موجودیت خود متوجه شدند ایران حتی به تثبیت آنها نیز راضی نیست بر همین اساس شروع به آتش کشیدن منطقه کردند. آنها جنگی را آغاز کردند که در زمین مسلمانان و پول مسلمانان و برای مسلمان کشی به راه افتاده بود، در واقع این اقدام را برای جلوگیری از موج شدید گرایش به اسلام انجام دادند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مهمترین مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد تلاش ارتجاع عرب، صهیونیست ها و آمریکا برای تغییر ماهیت واژه دشمن از اسرائیل به ایران است، آنها می خواهند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دشمن معرفی کنند. که این روند بسیار خطرناک است. در اینجا این نکته مطرح می شود که تغییر رفتاری که آمریکایی ها از آن سخن می گویند در واقع چیست؟ به اعتقاد من این تغییر رفتار از نگاه آنها به این معنا است که جمهوری اسلامی ایران از دشمنی با اسرائیل کوتاه آمده و اصول خود را کنار بگذارد.

 

وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از خبرگزاری قدس به خاطر برگزاری این نشست گفت: من با توجه به اینکه دبیرکلی بین المجالس اسلامی را برعهده دارم، تلاش کردیم به عنوان نماینده ایران که در اجلاس اتحادیه بین المللی پارلمانی یک بیانیه را در زمینه حمایت از آنروا به تصویب برسانیم گه متاسفانه با عدم همراهی کشورهای عربی این مساله محقق نشد. البته به اذن الهی مقاومت در نهایت پیروز است و شکست مجددا در اردوگاه دشمن رخ خواهد داد.

 

در ادامه این نشست «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه گفت: من در نظر دارم در این نشست یک بحث تاریخی داشته باشیم. پیش از سقوط امپراطوری عثمانی  شاهد هستیم که اعلامیه بالفور صادر می شود. این بدان معنا است که غربی ها دیگر نمی خواستند یک تمدن جدید اسلامی شکل بگیرد. در واقع ایجاد اسرائیل یک نوع تقابل تمدنی علیه جهان اسلام بود که در قلب جهان اسلام شکل داده شد. مهمترین کارکرد اسرائیل نیز جلوگیری از برپایی تمدن نوین اسلامی است.

 

وی ادامه داد: در جنگ های مختلف به وقوع پیوسته پس از تاسیس رژیم صهیونیستی، سعی کردند توسعه اراضی و تقویت توان اسرائیل را رقم بزنند، معادله آنها بر اساس برتری استراتژیک اسرائیل بسته شده است. اما با پیروزی انقلاب اسلامی یکی از کارکردهای اصلی آن مقابله با رژیم جعلی صهیونیستی قرار گرفت.

 

رویوران در ادامه بیان داشت: در واقع انقلاب اسلامی در همان دوره به عنوان مهمترین دشمن اسرائیل مطرح شد چون انقلاب اسلامی یک انقلاب تمدنی برای ساختار سازی در جهان اسلام بود و شعار امروز ایران فردا فلسطین نیز در همین راستا عنوان شد که هنوز هم در زندگی ما ایرانی ها ساری و جاری است.

 

در  نشست تخصصی رسانه ای «سناریوهای آمریکایی - صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه» عنوان شد؛کریمی قدوسی: پیروزی نهایی محور مقاومت به اذن الهی نزدیک است جمالی نوبندگانی: هدف هجمه‎های سنگین علیه ایران جلوگیری از شکل گیری تعارض با رژیم صهیونیستی است رویوران

 

کارشناس مسائل منطقه در ادامه افزود: بحث شیمون پرز در زمینه ایجاد زلزله در اسرائیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک بحث جدی است و در واقع از ابتدای انقلاب سعی کرد محیط پیرامونی را همراه خود سازد. در سال 1982 اسرائیل وارد جنگ با لبنان شد و سعی کرد این کشور را به اشغال کامل خود درآورد، آنها سعی کردند که یک حاکمیت فالانژیست در این کشور ایجاد کنند اما آنچه رخ داد چه بود؟ در نتیجه تجاوز اسرائیل گروه های مقاومتی در لبنان شکل گرفتند که به بازوی ایران در خارج از کشور تبدیل شدند. در اردن و مصر ما شاهد سران همراه با رژیم صهیونیستی بودیم که البته مردم اجازه ندادند آنها به این روش خود ادامه دهند و در نتیجه شاهد سرنگونی نظام مبارک بودیم. این وقایع نشان می دهد که تلاش اسرائیل برای ایجاد یک حلقه امن در پیرامون خود شکست خورده است.

 

وی ادامه داد: غربی ها با طرح های مختلف از جمله آناپولیس و کمپ دیوید سعی در مشروعیت سازی و تثبیت رژیم صهیونیستی کردند، نکته مهم اینکه ارتش های عراق سوریه و مصر را طی دهه های اخیر دچار فرسایش کرده اند تا از شکل گیری تعارضات جدی علیه رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند. «معامله قرن» آخرین تلاش آنها برای تثبیت رژیم صهیونیستی است. این معامله با نقش آفرینی جدی عربستان سعودی در حال اجرا است، در این توافق مصر نیز باید بخشی از اراضی خود را به غزه بدهد، واگذاری تیران و صنافیر از سوی مصر به عربستان در همین راستا بود. پس نباید تعجب کرد که اگر مصر روزی از رفح تا عریش را در راستای توافق قرن واگذار کند.

 

رویوران در ادامه بیان داشت: محمد بن سلمان در همین راستا به عنوان ولیعهد سعودی انتخاب شد و ماموریت یافت که این پروژه را در منطقه به سرانجام برساند، اما اتفاقی که در پرونده قتل خاشقچی افتاد بسیاری از این معادلات را به ضرر آمریکا تغییر داد، همچنین وجود عنصر مقاومت در فلسطین برگزاری راهپیمایی های بازگشت بسیاری از معادلات را بر هم زد، و شاهد آن بودیم که رژیم صهیونیستی در برابر این راهپیمایی های مسالمت آمیز با توپ و تانک وارد مقابله شد که این مسئله وجهه رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در غرب دچار مشکل کرد.

 

رویوران در ادامه با اشاره به معامله قرن گفت: در این معامله که برای حذف مسئله فلسطین طراحی شده هزینه ها بر گردن کشورهای عربی است. مصر نیز باید زمین بدهد، دولت فلسطینی نباید با مرکزیت قدس تشکیل شود بلکه غزه باید مرکز باشد، حق پایتختی قدس و بازگشت آوارگان در این توافق کاملا نفی شده و در همین راستا نهاد آنروا باید از بین برود. البته آنها دو سال است برای اجرای توافق قرن تلاش می کنند و همچنان می گویند امروز یا فردا آن را اجرا می کنیم اما تاکنون امکان اجرای آن را نیافته اند، به نظر می رسد که این توافق هرگز حتی تا پایان دو سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ هم اجرایی نشود.

 

انتهای پیام/م.ش/م.ت/22

نظر شما