شناسهٔ خبر: 28923241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عیسی امینی:

کانون وکلا نهادی مستقل، فراجناحی و غیرسیاسی است

مدیران و اعضای فعال پویش حقوقدانان معترض به طرح جامع پدیرش و آموزش وکالت با رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، در این جلسه که به منظور تشریک مساعی و هم‌‌‌‌افزایی و تبادل نظر فیمابین مدیران و برخی اعضای فعال پویش حقوقدانان به عنوان یک جریان مستقل مدنی به نمایندگی از هزاران نفر از اعضای خود و رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ساختمان این کانون برگزار شد، در ابتدا عیسی امینی با بیان تاریخچه‌‌‌ای از چگونگی مدیریت کانون‌‌‌‌های وکلا در ادوار مختلف گفت: قدمت کانون وکلا عملا ًبه دوره احمدشاه قاجار برمی‌گردد که در آن زمان قانونی تحت عنوان قانون وکالت رسمی وضع شد و من به شخصه جامعه وکالت را برخلاف برخی از تصورات بیرونی، جامعه‌‌‌ای منسجم و کهن می‌‌‌دانم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب هم همیشه تلاطم عدم اجرا شدن صحیح قوانین در حوزه وکالت وجود داشت و غالب روسای ما هم سناتورها بودند که قدرت زیادی داشتند. ما بعضاً به گذشته برمی‌‌‌‌گردیم و از آن دفاع می‌کنیم اما من همان حکومت سناتورها را هم نمی‌‌‌‌پسندم چراکه از نظر من مدیرانی که در حال حاضر وکیل هستند، بسیار قوی‌تر از گذشتگان فعالیت می‌‌‌‌‌کنند. 

این حقوقدان افزود: پس از انقلاب اسلامی، دگرگونی در کانون وکلا ایجاد شد و قریب به ۲۰ سال کانون وکلا با سرپرستی اداره شد و در این مدت عرف‌‌‌‌هایی شکل گرفت. پس از پایان دوران سرپرستی این عرف‌‌‌‌‌ها به پایان نرسید و باز هم عرف‌‌هایی بر مدیریت جامعه وکالت حکم فرما شد. 

امینی در خصوص ظهور مرکزی به نام مرکز مشاوران و همچنین ادعای حذف ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت اظهار داشت: زمانی آزمون وکالت برداشته شد و هرکس با نامه‌‌‌‌ای در دست می‌آمد و پروانه می‌‌‌‌‌گرفت. تعدادی از افراد از این قضیه ناراحت بودند که چرا به ما این نامه و پروانه داده نشده است. بعد از اصلاحیه قانون وکالت مصوب سال ٧٦ هم عده‌‌‌ای معتقد بودند که باید ما را استثنا می‌کردید و به ما پروانه می‌‌‌‌‌دادید یا می‌‌‌‌گفتند چرا در اختبار سخت‌‌‌گیری شده یا در سهمیه‌‌‌‌‌ها قانون درست اجرا نمی‌‌‌شود؟

وی اضافه کرد: متاسفانه مجموعه این انتقادات باعث فوران و ایجاد یک نگاه تند و رادیکالی شد که ما نیز در به وجود آمدن آن بی‌تقصیر نبودیم چراکه نتوانستیم به‌عنوان یک سوپاپ اطمینان فضا و اوضاع را کنترل کنیم پس در نتیجه ماده ۱۸۷ به وجود آمد. 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در رابطه با طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت و طرفداران حذف ظرفیت تصریح کرد: همانطور که گفته شد درخصوص صنف وکالت همیشه مشکلات و هجمه‌‌‌‌هایی وجود داشته و استقلال و بنیان نهاد وکالت را مورد هجوم قرار داده است. یکی از آن موارد ایجاد تفکری با ادعای حذف ظرفیت وکالت است که اساس تشکیل آن تخریب جامعه حقوقی و ضربه به استقلال نهاد وکالت است. 

امینی ادامه داد: متاسفانه از نظر اینجانب سرچشمه تمامی این مشکلات فعالیت های سیاسی و جناحی کانون وکلا در دوره‌‌‌‌‌های قبل و طرفداری از یک کاندیدا و جناح مشخص بود که تبدیل به یک کمپین برای مقابله با کانون وکلا شد. 

وی درخصوص فعالیت‌های کنونی کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: در حال حاضر سعی بر آن داریم تا به دور از هرگونه فعالیت جناحی و سیاسی ارتباطات خود را گسترش دهیم. 

این حقوقدان درباره پویش معترضین به طرح غیرجامع موسوم به پذیرش و آموزش وکالت ابراز داشت: ما به عنوان کانون وکلای دادگستری و شما به عنوان یک نهاد و جریان خودجوش و درون صنفی باید دست در دست هم و در کنار هم در جهت اعتلای جایگاه جامعه وکالت و مقابله با مشکلات مختلف کوشا باشیم.  

پویش یک ظرفیت عظیم مردمی است  

در ادامه،‌ سعید باقری عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و مدیر پویش حقوقدانان معترض به طرح پذیرش و آموزش وکالت بیان کرد: پویش حقوقدانان معترض به طرح پذیرش و آموزش وکالت یک جنبش خودجوش به معنای واقعی است که هیچ گونه وابستگی به جناح و تشکل خاصی ندارد. طرفداری از شخص خاصی نمی‌‌‌کند و در مقطع کنونی هدف اصلی آن مقابله با طرح مانع وکالت مطرح در کمیسیون قضایی مجلس و روشنگری درخصوص مواردی است که در طرح مذکور وجود دارد که متضمن خطرات و آسیب‌‌‌های جدی به حقوق شهروندان و نهاد وکالت است. 

وی افزود: ما به جهت یک درد مشترک برای جلوگیری از خدشه به کیان نهاد وکالت تصمیم گرفتیم تا در کنار نهادهای رسمی مثل کانون‌‌‌‌های وکلا و اسکودا، یک نهاد غیررسمی و مردم‌‌‌‌نهاد را تشکیل داده و همگی دست در دست هم در مقابل مشکلات قاطعانه بایستیم.  

این حقوقدان اضافه کرد: قابل ذکر است بسیاری از افرادی که در این پویش عضو هستند، لیسانس و فوق لیسانس حقوق هستند که مدت‌‌‌‌‌‌ها است داوطلبانه و با خلوص و فداکاری در این پویش مشغول فعالیتند. آنها معتقدند اگر ظرفیت آزمون وکالت برداشته شود و ضابطه استانداردی برای آزمون و پذیرش وجود نداشته باشد، به این حرفه که وظیفه دفاع از حقوق شهروندان را دارد، لطمه جدی وارد می‌‌‌‌شود که باعث تخریب‌‌‌‌‌شان وکالت و جامعه حقوقی و قضایی می‌‌‌شود. 

باقری با بیان اینکه ما در این پویش مقالات اخبار و گزارش‌هایی را که درخصوص دفاع از نهاد وکالت است و همچنین نقدهایی که از طرح مذکور می‌‌‌شود، پوشش داده و در حد وسیع اطلاع‌رسانی می‌کنیم، یادآور شد: هدف اصلی این است که این پویش مردم نهاد در کنار کانون‌‌‌‌های وکلا و اسکودا با پرهیز از هرگونه جهت‌‌‌گیری سیاسی و جناحی حضور داشته باشد.

هدف پویش گسترش اتحاد و همدلی بین همه حقوقدانان است 

در ادامه، سهیل طاهری، وکیل و استاد دانشگاه با اشاره به پتانسیل‌های بالای موجود در این تشکل مردم نهاد مدنی عنوان کرد: در این پویش همانطور که گفته شد، تنها وکلا حضور ندارند بلکه خیل عظیمی از دانش‌‌‌‌آموخته‌‌‌های حقوق در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دانشجویان با عضویت و حضوری مستمر و فعال و همچنین امضاء طوماری بالغ بر دو هزار نفر مخالفت خود را با تصویب طرح مذکور اعلام داشتند چراکه معتقدند تصویب طرح‌‌‌‌هایی این چنینی شأن و جایگاه وکالت را نابود کرده و جان مال و عرض و ناموس مردم را به خطر می‌‌‌اندازد. 

وی متذکر شد: پویش حقوقدانان معترض به طرح پذیرش و آموزش وکالت در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر عضو دارد که هر روز نیز بر تعداد انها افزوده می‌شود و هدف آن گسترش اتحاد و همدلی فیمابین همه حقوقدانان، مدیران نهاد وکالت و تمامی وکلای کشور در برابر هجمه‌‌‌‌ها مشکلات و معضلاتی است که جامعه حقوقی با آن مواجه است که از جمله آنها طرح پذیرش و آموزش وکالت است. 

نظر شما