شناسهٔ خبر: 28923215 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیماری­‌های شایع زائران اربعین/ نکاتی که برای سفر به کربلا باید بدانیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد بیماری‌های رایجی که ممکن است در پیاده‌روی اربعین گریبانگیر افراد شود، به بیان توضیحاتی پرداخت.

صاحب‌خبر -

بیماری­‌ها و مشکلات رایج در پیاده­‌روی اربعین/چگونه از بیماری‌ها در کربلا در امان بمانیم؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین به دلیل تراکم بالای جمعیت در ایام اربعین که با گرمای هوا هم همراه خواهد بود؛ نیازمند ملاحظات بهداشتی- درمانی خاصی است، زائران باید نکاتی را برای ارتقاء سلامت رعایت کنند تا سفری بدون مشکل داشته باشند.

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی - ویروسی است که در فصل سرما شایع می‌شود؛ بعضی عوامل، از جمله ضعف عمومی، خستگی، محیط‌های پرتراکم و عدم رعایت بهداشت، فصل و مکان جغرافیایی، فراوانی ویروس آنفولانزا در طول زمستان و وضع بد تغذیه، امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می­‌دهد، وجود همه این عوامل در ایام پیاده­‌روی اربعین احتمال بروز و شیوع آنفولانزا را افزایش می­‌دهد.

آنفولانزا چه علائمی دارد؟

روددهقان ادامه داد: علائم آنفولانزا مشابه سرماخوردگی است اما شدیدتر است و بیشتر طول می­‌کشد؛  این علائم شامل تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد، گلودرد، سرفه، بی­‌اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی (دردهای عضلانی و استخوانی)، لرز و سردرد است،.

وی افزود: علائم آنفولانزا معمولا در 3 تا 4 روز اول شدید است  و کم کم رو به بهبودی می­‌رود؛ اکثر افراد بدون هیچ مشکلی بهبود می­‌یابند اما در برخی موارد آنفولانزا منجر به مشکلات جدی­‌تر می­‌شود و می­‌تواند عفونت­‌های باکتریایی ایجاد کند، آنفولانزا می‌تواند منجر به همه­ گیری­‌های خطرناک یا حتی مرگ و میر در گروه­‌های پرخطر شود.

این دکترای آموزش پرستاری تشریح کرد: برخی افراد مانند مبتلایان به بیماری­‌های مزمن، مثل افراد دیابتی، مبتلایان به بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، بیماران سرطانی و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر آنفولانزا هستند؛ زنان باردار، کودکان زیر 5 سال و سالمندان بالای 65 سال است.

روددهقان با اشاره به اینکه مهمترین راه‌های انتقال بیماری، ورود عوامل بیماری‌­زا به ریه و استنشاق ذرات عفونی است، گفت:  ذرات عفونی می‌توانند به طور مستقیم در اثر تماس یا انتشار قطره­‌های آب دهان و به طور غیرمستقیم به‌وسیله دست و اشیایی که به تازگی آلوده به ترشحات بینی و گلوی شخص آلوده شده است؛ منتقل شوند.

راه­‌های پیشگیری از آنفولانزا

وی درباره راه‌های پیشگیری از آنفولانزا، گفت: یکی از راه‌ها این است که دست­‌های خود را در طول روز چندین بار با آب و صابون مایع بشویید، از تماس دست­‌های آلوده با چشم، دهان و بینی خودداری کنید، در مواجهه با بیماران و افراد مبتلا از ماسک استفاده  و سعی کنید فاصله حداقل یک متری از این بیماران را حفظ کنید، در زمان شیوع بیماری آنفولانزا از دست دادن و روبوسی با کردن با دیگران خودداری کنید.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: در صورت ابتلاء به آنفولانزا و علائم سرماخوردگی از ماسک برای پوشش روی دهان و بینی خود استفاده کنید، حین عطسه و سرفه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال نگه دارید و دستمال استفاده شده را داخل کیسه پلاستکی انداخته، در کیسه را ببندید و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.

روددهقان افزود: در روزهای اول ابتلاء به بیماری، بیشتر استراحت کنید و سعی کنید از حضور در مواضع پرتراکم پرهیز کنید، از دست دادن و روبوسی با سایرین خودداری کنید، مکرر دست­‌های خود را با آب و صابون بشویید، مایعات گرم بیشتری مصرف کنید، با آب و نمک دهان و مجاری بینی خود را در طول روز بشویید.

آلرژی یا حساسیت چگونه ایجاد می‌شود؟

وی بیان کرد: آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است و هنگامی ایجاد می­‌شود که سیستم ایمنی ماده­‌ای را که معمولاً برای بدن بی‌ضرر است را اشتباهاً به عنوان ماده­‌ای زیان­ آور شناسایی می­‌کند و بر علیه آن وارد عمل می­‌شود، بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروس­‌ها و باکتری­‌ها از خود دفاع می­‌کند اما گاهی اوقات این دفاع در مقابل مواد بی­‌ضرری مانند گرد و غبار، کپک­‌ها، یا گرده­ی گیاهان صورت می­‌گیرد.

این عضو هیئت علمی اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان می‌دهد و موادی تحت عنوان پادتن می­‌سازد؛ پادتن مانند اسلحه­‌ای به عامل حمله­‌ور می­‌شود تا آنها را از بین ببرد؛ این امر باعث ایجاد واکنش­‌های التهابی همراه با علائم در بدن می‌شود، به طور کلی به این فرایند، واکنش­‌های آلرژیک گفته می­‌شود.

روددهقان افزود: واکنش آلرژیک ممکن است در هر نقطه از بدن مانند پوست، چشم، دیواره چشم­‌ها، دیواره­‌ معده، بینی، سینوس­‌ها، گلو و ریه­‌ها رخ دهد؛ در واقع سلول­‌های ایمنی در این قسمت­‌ها واقع شده­‌اند تا با عوامل مهاجمی که از طریق استنشاق یا بلع وارد می­‌شوند یا در تماس با پوست قرار می­‌گیرند؛ مقابله کنند.

آلرژی چه علائمی دارد؟

وی تصریح کرد: علائم آلرژی شامل گرفتگی التهاب بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها یا سقف دهان، التهاب لایه‌های چشم شامل قرمزی و مرطوب‌شدن چشم­‌ها و ترشح و خارش­دار شدن آنها، التهاب­‌های پوستی شامل خشک شدن پوست، قرمز شدن و خارش‌دار شدن، کهیر، ضایعات خارش­دار پوست، بروز علائمی مشابه با آسم شامل کوتاه شدن تنفس، بروز سرفه و خس خس سینه است.

این دکترای آموزش پرستاری گفت: بهترین راه مقابله با آلرژی دوری از ماده محرک است؛ از آن جا که فضای جوی کشور عراق پر از ریزگردها و گرد و غبار همراه است، دوستانی که به این مواد حساسیت دارند، حتماً از ماسک­ استفاده کنند؛ یک راه مؤثر برای پوشاندن راه­‌های هوایی از ریزگردها استفاده از شال یا یک پارچه است که به طور کامل بتوان دهان و بینی را با آن پوشاند، شستن دست‌ها هم در پیشگیری از حساسیت­‌هایی که چشم­‌ها و پوست را درگیر می­‌کند؛ بسیار موثر است.           

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما