شناسهٔ خبر: 28922997 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پانزدهمین سالگرد تأسیس پایگاه نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی در قرقیزستان+تصاویر

مراسم پانزدهمین سالگرد تاسیس پایگاه نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی در قرقیزستان با حضور مقامات دولتی و سربازان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، مراسم پانزدهمین سالگرد تاسیس پایگاه نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی امروز در شهر «قند» قرقیزستان با حضور مقامات دولتی این کشور، کارمندان پایگاه و فعالان اجتماعی محلی برگزار شد.

مقامات دولتی به حضار فرارسیدن پانزدهمین سالگرد تاسیس این پایگاه نظامی و تقویت صلح در قرقیزستان را به سربازها و حضار تبریک گفتند.

همچنین نظامیان برجسته نشان‌ ویژه از طرف وزارت دفاع روسیه را دریافت کردند.

پایگاه نظامی شهر قند در تاریخ 23 اکتبر سال 2003 تأسیس شد و توسط نظامیان روسیه برای تحقق اهداف سازمان پیمان امنیت جمعی استفاده می‌شود.

این پایگاه قابلیت استفاده از هواپیماهای باری و جنگنده‌ها را دارد و با استفاده از سامانه‌های هوایی و موشکی دفاع نوین روسیه می‌باشد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما