شناسهٔ خبر: 28922551 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آلمان: کشورهای عضو اتحادیه اروپا فروش سلاح به ریاض را متوقف کنند

وزیر اقتصاد آلمان از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا مانند این کشور تا زمان روشن شدن آنچه بر سر روزنامه‌نگار منتقد سعودی آمده است، فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آلمان از دیگر کشورهای اروپایی خواست که  با توجه به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، صادرات تسلیحات به ریاض را متوقف کنند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، «پتر آلتمایر» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان امروز دوشنبه گفت: «آلمان از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد تا  زمانی که مواردی از عدم قطعیت در زمینه قتل جمال خاشقچی وجود دارد، از الگوی این کشور در زمینه توقف صادرات تسلیحات به عربستان سعودی پیروی کند.»

ریاض در زمینه قتل خاشقچی در دوم اکتبر (10 مهرماه) در کنسولگری سعودی در استانبول روایت‌های متعدد و متضاد ارائه داده است. ضمن اینکه دیروز یکشنبه «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی قتل وی را اشتباهی بزرگ خواند و تلاش کرد که خاندان سلطنتی این کشور را از پیامدهای این اقدام مصون نگاه دارد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیروز گفت که آلمان تا زمانی که ابعاد حادثه خاشقچی روشن نشود،صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف می‌کند. آلتمایر که از نزدیکان مرکل است، گفته که توضیحاتی که ریاض درباره مرگ خاشقچی ارائه داده، قانع‌کننده نیستند.

وی در این مورد به شبکه خبری ZDF گفت: «دولت توافقی دارد که بر طبق آن ما در حال حاضر صادرات آتی تسلیحات را متوقف می‌کنیم ما می‌خواهیم بدانیم که چه شده است.»

این در حالی است که در سال جاری و تاکنون دولت آلمان با صادرات تسلیحات به ارزشی بیش از 400 میلیون یورو (462 میلیون دلار) به ریاض موافقت کرده است. به این ترتیب عربستان سعودی پس از الجزایر دومین مقصد صادرات کالاهای تسلیحاتی آلمان است و فروش تسلیحات آلمان همواره انتقاد های فراوانی را در محافل داخلی و خارجی به دنبال داشته است.

آلتمایر در پاسخ به این پرسش که برلین با توافق‌های قبلی تسلیحاتی چه خواهد کرد هم گفت که به زودی در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین پارلمان نروژ هم خواستار خروج این کشور از سرمایه‌گذاری‌ها (با عربستان سعودی) در پی مرگ خاشقچی شده است.

انتهای‌پیام/م

نظر شما