شناسهٔ خبر: 28922175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گوی مکرون و ترامپ؛

فرانسه بر نقش پیمان هسته ای در امنیت اروپا تاکید کرد

تهران- ایرنا- به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ الیزه امروز طی بیانیه ای خبر داد که رئیس جمهوری فرانسه در گفت و گوی تلفنی با همتای آمریکایی خود بر نقش کلیدی پیمان هسته ای مسکو – واشنگتن در تامین امنیت اروپا تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در بیانیه ریاست جمهوری فرانسه آمده است که امانوئل مکرون در گفت و گوی دیروز (یکشنبه) با دونالد ترامپ بر اهمیت پیمان هسته ای دوران جنگ سرد در امنیت و ثبات راهبردی اروپا تاکید کرد.
مکرون و ترامپ مرگ جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و اوضاع سوریه را نیز مورد بحث و تبادل و نظر قرار دادند.
به گزارش ایرنا، در حالیکه ترامپ به تازگی تهدید کرده که آمریکا را از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد خارج می کند، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه ساعاتی پیش در مسکو مذاکرات خود را پشت درهای بسته آغاز کردند.
براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.
این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.
دیمیتری پولیانسکی سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل هم خروج آمریکا از پیمان موشک های هسته ای را قابل پیش بینی اما اسفناک دانست و گفت: بزرگترین بازنده این موضوع، کشورها و اتحادیه اروپایی خواهند بود.
اروپام**3092**1485

نظر شما