شناسهٔ خبر: 28921934 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تمام اتفاقات بورسی در دوشنبه‌ای خاص، پرخبر و پرهیجان!

امروز شاخص کل بورس با کاهش 1659 واحدی در رقم 187 هزار واحد جای گرفت، دلیل ریزش امروز شاخص چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رشد لاک پشتی شاخص کل بورس در روز گذشته، امروز دوشنبه (۳۰ مهر ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۱۱۷۷۴ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش هزار و ۶۵۹ واحد در رقم ۱۸۷۷۷۸ جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به ۶۹۲۲ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش ۸ واحد در رقم ۲۱۰۲ جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، پارس، شیران، فاراک، حکشتی، وتوکا، فسپا، پترول، تاپیکو، ملت، غبشهر، شاراک، دلر، حفاری صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «پارس، پارسان، شخارک، حکشتی، وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «وبملت، شبندر، وامید، فولاد، کچاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، ونفت، فملی، وبصادر، وخارزم» بود و نمادهای «فاراک، شیران، وتجارت، پترول، وغدیر» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

موتور محرکی برای بازار سرمایه

هنوز یک ساعت از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز دو‌شنبه ( ۳۰ مهر ماه ۹۷) نگذشته بود که بورس تهران شاهد ریزش هزار و ۲۴۷ واحدی شاخص کل و ورود به کانال ۱۸۸۲۹۴ هزار واحدی شد، اما پس از گذشت مدت زمانی ریزش شاخص کل بورس شدت بیشتری پیدا کرد و شاخص با کاهش هزار و ۸۰۰ واحدی در کانال ۱۸۷ هزار واحد قرار گرفت، اما در یک ساعت پایانی جریان معاملات امروز بازار سرمایه خبر خوبی برای نمادهای پالایشی منتشر شد که این خبر باعث احیای شاخص کل بورس شد.

در مصوبه هیات وزیران پیرامون تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که طی نامه شماره ۹۹۹۶۵ در تاریخ (۲۹ مهرماه ۹۷) توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد، آمده است: از ابتدای آبان‌ماه سال جاری نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که شامل پنج فرآورده اصلی نفت کوره، بنزین، نفت گاز، گاز مایع، نفت سفید و سوخت هوایی است برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.

در بخش‌های مهم این مصوبه آمده است که نرخ مواد اولیه برای شرکت‌های تولیدکننده قیر در بودجه چهار هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که همان قیمت خواهد بود و با پالایشی‌‎ها مابه التفاوت آن نسبت به نرخ ارز در سامانه نیما را محاسبه می‌شود. همچنین پالایشی‌ها باید نرخ لوبکات، شوینده‌ها و برش‌های روغنی و شرکت‌هایی نظیر شیران را همان نرخ چهارهزار و ۲۰۰ تومان محاسبه کنند و دولت با آنها ما به التفاوت را حساب خواهد کرد همچنین نرخ خوراک پالایشی‌ها به پتروشیمی‌های داخلی نیز نرخ ارز در سامانه نیما است.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ریزش امروز شاخص کل بورس، گفت: امروز دو دلیل عمده برای منفی شدن شاخص وجود داشت؛ اول اینکه برخی از سهم‌ها به قیمتهایی رسیدند که خریدار قوی بر روی این قیمتها وجود ندارد و به عبارتی به مقاومت برخورد کردند. مورد بعد هم گزارش شش ماهه نخست امسال عملکرد بانک ملت بود که در آن سود حاصل از تسعیر نرخ ارز شناسایی نشده است که این امر، ابتدا گروه بانکی و بعد کل بازار را تحت تاثیر قرار داد.

خبری‌زاد در خصوص این مطلب که نرخ دلار پالایشی‌ها از ابتدای آبان نرخ سامانه نیما یعنی حدود هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تومان خواهد بود، افزود: بحث نرخ ارز پالایشگاه‌ها یکی از نکات مبهم باقیمانده در بازار بود که خوشبختانه امروز این موضوع شفاف شد. بدون شک با اعلام این خبر و همچنین نحوه اجرای آن، شرایط سوددهی پالایشگاه‌ها بهتر خواهد شد و شرکت‌های تولیدکننده قیر و روانکار از ریسک افزایش نرخ مواد اولیه رهایی یافتند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد این مصوبه یک موتور محرک عالی برای بازار سرمایه در روزهای آینده خواهد بود. شاید تنها نکته باقیمانده در مورد بازار و نرخ ارز، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها خواهد بود که امیدوار هستیم این موضوع هم به زودی تعیین تکلیف شود.

تاثیر منفی گروه بانکی و خودرویی بر روند معاملات

همچنین مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص ریزش امروز شاخص کل بورس، گفت: متاسفانه روند بازار خوب پیش می‌رفت تا آنجا که به خاطر قانون ناکارمد سازمان بورس نمادهای تاثیرگذاری چون سایپا و بانک ملت جهت نوسان ۲۰ درصد طی پنج روز متوقف شدند و با این اتفاق روند بازار تغییر کرد و در هر دو گروه خودرو و بانک شاهد افزایش عرضه‌ها و عقب نشینی خریداران بودیم و امروز هم این نمادها حوالی منفی۱۰ بازگشایی شدند که ضربه@ای به خود، گروهشان و بازار زدند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سوال اینجاست که روزی که قانون ۲۰درصد مصوب و اجرایی شد حجم معاملات چقدر بود؟ آیا با افزایش حجم معاملات و تغییر شرایط بازار نیازی به بازنگری نیست؟

مویدی افزود: نکته مهم و تاثیرگذار دیگر گزارش بانک ملت بود که با وجود اینکه گزارش خوبی بود توقع بازار را برآورده نکرد، زیرا بازار دنبال مسایل مهمتری همچون اثرات تسعیر نرخ ارز بود که فعلا در گزارش این بانک منعکس نشده و بازار همچنان در انتطار گزارش سایر نمادها و گروه‌های بزرگ است.


نظر شما