شناسهٔ خبر: 28921910 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در ابتداي جلسه‌ درس خارج فقه بيان شد؛

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره شفافيت مسئولان با مردم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رهبر انقلاب اسلامي در توضيح «نامه‌ حضرت اميرالمؤمنين (ع) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامي» برخي وظايف آنان را برشمردند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي، ايشان صبح دوشنبه گذشته (97/07/23) در ابتداي جلسه‌ي درس خارج فقه خود، «نامه‌ي حضرت اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامي» را به مثابه دستورالعملي براي همه مديران نظام اسلامي دانستند و با اشاره به فرازهايي از اين نامه گفتند: در منطق حکومت علوي اگر کسي به خاطر مسئوليتش داراي امتياز و احترامي شد، اين موضوع نبايد اخلاق و رفتار او را با مردم تغيير بدهد و او را از مردم دور کند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مسئولان نظام اسلامي بدانند شکر  نعمت مسئوليتشان در  اين است که به بندگان خدا  نزديکي بيشتري پيدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آنها مهرباني و توجه بيشتري به خرج دهند.
رهبر انقلاب اسلامي سپس به فراز ديگري از اين نامه درباره موضوع شفافيت مسئولان پرداختند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِي اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا في حَرب».
ايشان در شرح اين فراز از نامه حضرت علي (عليه‌السلام)  گفتند: «اين نکته‌ي بسيار مهمّي است؛ اين شفّافيّتي که حالا سر زبانها است که «آقا شفّاف، شفّاف»، در کلام اميرالمؤمنين است. بعضي‌ها عادت کرد‌ه‌اند هر چيز خوبي که در جامعه‌ي اسلامي است را نسبت بدهند به غربي‌ها. واقعاً انسان تعجّب ميکند از کوته‌فکري بعضي‌ها! توجّه به مردم، آراء مردم، اهتمام به مردم، ميگويد «ما از غربي‌ها ياد گرفتيم اينها را»؛... وقتي مراجعه به منابع اسلامي نميکنيد، وقتي کلمات اميرالمؤمنين و رسول مکرّم اسلام را نميخوانيد، بلد نيستيد، خب بله، از غربي‌ها بايد ياد بگيريد. ميگويند بعضي‌ها، مي‌شنويد که «بله، اين شفّافيّت را هم آنها به ما ياد دادند»؛ نخير، شفّافيّت را اميرالمؤمنين ياد داده؛ ميگويد حقّ شما بر من -يعني حقّي که شما پيش من داريد- [اين است که] هيچ رازي را از شما پنهان ندارم، هيچ حرفي را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلي که با دشمن طرف هستيم، اينجا نميشود حرفها را زد؛ چون حرف را وقتي که گفتيم، شما شنفتي، دشمن هم مي‌شنود. بله در اين مسائل حرب -حرب، اعمّ از همين حرب به‌اصطلاح نظامي و مانند اينها است- در مسائل امنيّتي، در مسائل نظامي، در مسائل گوناگوني که جنگ داريم با دشمن، مقابله‌ي با دشمن داريم، بله اينجا جاي افشاگري نيست، جاي شفّافيّت نيست، امّا در غير اينها، در مسائل عموميِ مردم، اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً.»
رهبر انقلاب بر اين نکته تأکيد کردند که: مسئولان جز در موارد نظامي، امنيتي و اموري که با دشمن مقابله داريم، بايد شفاف باشند و هيچ رازي را از مردم پنهان نکنند.

نظر شما