شناسهٔ خبر: 28920886 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران:

ارائه آب و برق یارانه‌ای به "بدمصرف‌ها" بی‌عدالتی محض است/ تعویض 15 میلیون لامپ در سازمان‌ها و دستگاه‌ها

وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت تداوم خدمت‌رسانی و پایداری عرضه آب و برق گفت: عرضه آب و برق یارانه‌ای در حالی که الگوی صحیح مصرف در بخش‌های مختلف رعایت نشود، به معنای بهره‌مندی بیشتر "بدمصرف‌ها" از یارانه دولتی است.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "رضا اردکانیان" امروز دوشنبه 30 مهرماه در حاشیه برگزاری سی و سومین کنفرانس بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران افزود: این موضوع یک بی‌عدالتی محض است و قطعا اثرش را روی خدمتگزاری به افرادی که الگوی مصرف را رعایت کرده و تمکن مالی کمتری دارند، خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: طرح موضوع اصلاح قیمت برای پرمصرف‌ها، بیش از آنکه نقش یک منبع مالی را داشته باشد، می‌بایست نقش بازدارنده را ایفا کند.
وزیر نیرو با بیان اینکه قطعا این تغییر قیمت‌ها به سرعت اتفاق نخواهد افتاد، تصریح کرد: در این زمینه باید کار بیشتری صورت گیرد، از نظر نخبگان بهره‌گیری شود و مطالعه اجتماعی صورت گیرد تا به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود؛ در آن زمان همه در یک ردیف قرار خواهیم گرفت.
اردکانیان در خصوص برنامه‌ریزی برای تامین برق تابستان سال آینده و افزایش ظرفیت نیروگاهی گفت: از سه ماه پیش برنامه‌ریزی در این زمینه آغاز شده و به دولت و کمیسیون انرژی مجلس نیز ارائه شده است.
وی اظهار کرد: 25 نیروگاه حرارتی با ظرفیت 5 هزار و 200 مگاوات در دست تکمیل و حدود 650 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هم در دست ساخت است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه حدود 200 مگاوات نیروگاه آبی در برنامه داریم، افزود: حدود 3000 مگاوات برنامه مدیریت مصرف داریم و این بخش خود شامل 11 زیربرنامه بوده که اصلاح تعرفه یکی از آنهاست.
اردکانیان همچنین از تعویض 15 میلیون لامپ در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی به‌عنوان برنامه پیش‌رو خبر داد و گفت: مدیریت روشنایی معابر بدون ایجاد اختلال در خدمات‌دهی و به منظور کاهش میزان برق مصرفی در دستور کار است.
وی به حدود 8 هزار مگاوات کمبود تولید در اوج بار سال 98 اشاره کرد و افزود: این میزان کسری تولید، نیازمند سرمایه‌گذاری است. بخشی از آن در ارتباط با شبکه‌های انتقال است که در این رابطه برنامه‌ریزی تفصیلی انجام شده و به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز هستیم.
اردکانیان با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشته است، اضافه کرد: سعی خواهیم کرد از همه منابع موجود استفاده کنیم تا نه تنها برای سال 98 بلکه برای سرمایه گذاری‌ در سال‌های آینده نیز وقفه‌ای ایجاد نشود.
وزیر نیرو نقش بخش خصوصی در این زمینه را مهم ارزیابی کرد و گفت: اکنون حدود 60 درصد برق تولیدی توسط بخش خصوصی عرضه می شود و این بخش، جزو جدانشدنی از پیکره صنعت برق به‌شمار می‌آید.
اردکانیان با تاکید بر کاهش فشارهای مالی در بخش خصوصی عنوان کرد: وزارت نیرو به‌منظور گشایش و کاهش فشارهای مالی در بخش خصوصی، از مکانیزم‌های تبصره‌های بودجه سال 97 استفاده کرده تا از تهاتر بدهی‌ها بین شرکت‌های بخش خصوصی و بانک مرکزی به صورت قانونی بهره‌مند شود.
وی حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزارت نیرو در بودجه سال 98 را خواستار شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت مجلس در بودجه سال 98، امکان دسترسی به‌موقع وزارت نیرو به منابع مالی داخلی همچون سال‌های گذشته فراهم شود.

نظر شما