شناسهٔ خبر: 28920872 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون راه آهن به مهر خبر داد؛

توقف ساخت تونل اتصال راه آهن به مترو/۲هزارتن ریل جدید آماده تحویل

معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: فعالیت احداث تونل ارتباطی سکوهای ایستگاه راه آهن تهران به متروی میدان راه آهن به دلیل رسیدن مطالبات پیمانکار به ۲۵ میلیارد تومان متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

مازیار یزدانی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره علت تأخیر در راه اندازی تونل اتصال ایستگاه راه آهن تهران به ایستگاه متروی میدان راه آهن اظهار داشت: هفته پیش از کارگاه احداث تونل بازدید داشتیم. قطعه ای از تونل که زیرِ سکوهای راه آهن قرار دارد احداث شده و تونل به جلوی ایستگاه رسیده است.

وی افزود: اما پیمانکار به دلیل مطالباتی که دارد، احداث تونل را متوقف کرده است. با این حال تمهیداتی اندیشیده ایم تابه پیمانکار به جای مطالباتش، حواله میلگرد بدهیم تا بتواند کار خود را ادامه دهد؛ پیمانکار قول هایی برای از سر گیری فعالیت کارگاه داده، اما هنوز برای ارائه برنامه زمان بندی خود به ما مراجعه نکرده است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به پیمانکار اعلام کرده ایم اگر مشکل دیگری غیر از مطالبات از راه آهن دارد، اعلام کند. اما هنوز پِلَن مالی خود را به ما ارائه نکرده اما قرار است این هفته برنامه کاری خود را اعلام کند. اگر این برنامه از سوی راه آهن مورد تأیید قرار بگیرد، پس از دریافت حواله میلگرد، پیمانکار می تواند کار خود را آغاز کند.

شاید امسال تونل تکمیل شود/پیمانکار شهرداری هم کار را متوقف کرد

وی با بیان اینکه امیدواریم امسال بتوانیم کار احداث تونل را به پایان برسانیم، ادامه داد: پیمانکار شهرداری هم که بخشی از احداث تونل مذکور را در دست دارد، به علت مطالبات خود از شهرداری، آن را متوقف کرده است. مدیرعامل شرکت راه آهن با پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران مذاکراتی داشت و قرار شد شهرداری نیز پیمانکار مربوطه را تجهیز و فعال کند که دو طرف همزمان کار خود را آغاز کنند و تا پایان سال احداث تونل به پایان برسد.

یزدانی درباره تعهدات شهرداری برای احداث کانال ارتباطی ایستگاه راه آهن تهران به ایستگاه مترو گفت: شهرداری متعهده شده تا پله برقی ها و آسانسورها را نصب کند ضمن اینکه شهرداری بخشی از تونل را تا جلوی ایستگاه مترو می سازد و شرکت راه آهن هم دقیقا تا محلی که پیمانکار شهرداری تونل را ساخته، کانال را احداث و از دو جبهه آن را به هم متصل می کند. اما یکشنبه هفته قبل به اتفاق وزیر مستعفی راه و شهرسازی از کانال بازدید کردیم که مطلع شدیم هر دو پیمانکار کارگاه را متوقف کرده اند. علت را جویا شدیم که اعلام شد هر دو پیمانکار به دلیل مطالبات خود از ادامه فعالیت خودداری می کنند.

طلب پیمانکار: ۲۵ میلیارد تومان

وی مطالبات پیمانکار طرف قرارداد با شرکت راه آهن را ۲۵ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: اگرچه این رقم چندان بالا نیست اما چون امیدی به گرفتن این رقم ندارد به همین دلیل بیش از این حاضر به ریسک نیست.

معاون مدیرعامل راه آهن در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست به پیمانکار اوراق اسناد خزانه پرداخت شود؟ گفت: باید به ما اوراق بدهند تا آن را به پیمانکار بدهیم. ولی به هر حال آخر کار به پیمانکار اوراق اسناد خزانه تحویل داده خواهد شد ولی در حال حاضر به ما اوراقی نداده اند.

یزدانی: کاری به نحوه تأمین شمش مورد نیاز برای تولید ریل نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز قبل مهرشار میرزاییان کارشناس صنایع فولادی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شمش مصرفی برای تولید ریل در کارخانه تولیدکننده داخلی آن، به طور کامل وارداتی است و ۸۰ درصد هزینه نهایی تولید ریل را واردات شمش آن به خود اختصاص می دهد، اعلام کرد: ریلی که شمش آن از خارج وارد می شود، نمی توان نام آن را «ریل ملی» نهاد.

با این حال روز گذشته رحمت الله محسنی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت ذوب آهن در گفت وگو با خبرنگار مهر با تأیید وارداتی بودن شمش مورد نیاز برای تولید ریل در این کارخانه، تصریح کرد: علت استفاده از شمش خارجی و واردات آن برای تولید ریل، اصرار شرکت راه آهن بوده است.

به گفته محسنی کلیه مراحل تولید ریل در این کارخانه با افتتاح واحد گاز زدایی از فولاد به طور کامل بومی سازی شده است.

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن در گفت وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به ادعای محسنی سرپرست معاونت بازرگانی شرکت ذوب آهن مبنی بر اصرار راه آهن به استفاده از شمش خارجی و وارداتی برای تولید ریل ملی با تکذیب این ادعای مقام مسئول شرکت ذوب آهن تصریح کرد: این اظهارات چندان منطقی نیست چون ما محصول نهایی ـ ریل ـ را می خواهیم و کاری به این نداریم که شمش اولیه برای تولید را از چه روشی تأمین می کنند. وقتی قرار است راه آهن ریل را از تولیدکننده داخلی خریداری کند، آیا منطقی است که اصرار داشته باشیم تا شمش خارجی برای تهیه ریل استفاده شود؟

۲ هزار تن ریل دیگر آماده تحویل به راه آهن شد

وی با بیان اینکه روز گذشته گفت وگویی با مدیرعامل شرکت ذوب آهن داشته است، خاطرنشان کرد: مدیرعامل ذوب آهن اعلام کرد ۲ هزار تن دیگر از قرارداد شرکت راه آهن و ذوب آهن برای تولید ریل آماده شده و قرار است پس از انجام نامه نگاری های اداری آن، راه آهن این محموله را تحویل بگیرد بنابراین هیچ مشکلی دو شرکت با هم ندارند و اصلا مذاکره ای در خصوص خرید شمش میان دو شرکت نشده است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن درباره علت عدم تأیید ریل تولید داخل از سوی شرکت بازرسی وابسته به راه آهن گفت: صحبتی که مطرح شده درباره تأیید یا عدم تأیید ریل تولید داخل نبوده است؛ بلکه در پی بازگشت مجدد تحریم ها، شرکت بازرسی فنی فرانسوی که در ذوب آهن مستقر بود، مجبور به خروج از ایران شد و در حال حاضر شرکت بازرسی ایرانی برای تأیید ریل ملی در این کارخانه مستقر شده است.

نظر شما