شناسهٔ خبر: 28920681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون شهردار تهران: برنامه سوم پایتخت بازآرایی می شود

تهران-ایرنا- معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: می توان در مدت زمان مشخصی می توان بازآرایی در احکام برنامه انجام داد تا پس از تصویب احکام در شورای شهر، بر اساس احکام تائید شده، نسبت به برنامه ریزی برای شاخص‌های کمی و پروژه‌های قابل اجرا اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، سکینه اشرفی در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به انتقادات اعضای شورا به لایحه برنامه سوم اظهارداشت: در تمام برنامه‌های جهانی و تجربیات نگارش برنامه‌های کلی‌نگر توسعه ملی و شهری، اتکای صرف به هسته‌های پیش برنده وجود نداشته است و لزوماً این نوع نگاه، برای توسعه کشور، و یا شهر، نگاه اقناع کننده‌ای نیست.

*اصرار شورای شهر برای تدوین برنامه مسئله محور اشتباه بود
وی با تأکید بر اینکه باید یک هسته مرکزی برای برنامه تعیین شود و سایر اقدامات حول آن ساماندهی شود اضافه کرد: اگر حمل و نقل عمومی را هسته مرکزی تعریف کنیم، در این صورت همه فعالیت‌ها و احکام حول همین موضوع سامان می‌یابد.
اشرفی تصریح کرد: نمی‌توان هفت مسئله اصلی را به عنوان هسته مرکزی تعریف کرد و به یک برنامه منسجم و واحد رسید.
وی با اشاره به سیاست‌گذاری شورای شهر برای تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران گفت: شکل ارائه لایحه ایراد دارد، شاید حتی نیاز به ارائه 91 حکم هم نباشد و بتوان این احکام را خلاصه‌تر و استانداردتر ارائه کرد؛ مشکل این است که بیش از پرداختن به اصل احکام برنامه به سیاست‌ها و پروژه‌ها توجه شده است.
معاون شهردار تهران افزود: این برنامه درگیر اهداف و پروژه‌ها شده‌ در حالی که اصل بر احکام برنامه است و سیاست‌ها و پروژه‌ها از دل احکام خارج می‌شود.
وی با بیان اینکه این برنامه الگوی سایر شهرها در برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد و از اهمیت خاصی برخوردار است از اعضای شورای شهر درخواست کرد با تصویب کلیات برنامه، زمینه برای بهبود آن را فراهم کنند.
حسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با اشاره به نکاتی که کارشناسان و اعضای شورای شهر در خصوص برنامه مطرح می‌کنند گفت: بهترین دیدگاه بازآرایی برنامه در مدت زمان مشخص و برطرف کردن اشکالات مطرح شده از سوی اعضای شورای شهر است.
بهاره آروین، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به اینکه باید بین احکام و سایر اجزای برنامه تمایز ایجاد شود اظهارداشت: شورا تنها بخش احکام برنامه را تصویب کند و سپس با توجه به مشکلات موجود، بخش‌های مربوط به چشم‌انداز، اهداف، راهبردها، پروژه‌ها و همچنین برآورد اعتبارات برنامه در زمان تقدیم بودجه 98 به شورا ارائه شود.
مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر با بیان اینکه مصلحت شورا بر این است که کلیات برنامه تصویب شود خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مدیریت شهری در سال آینده موضوع تامین درآمد است.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد درآمد شهرداری تهران از حوزه شهرسازی بدست می‌آید افزود: در حال حاضر با افزایش چند برابر قیمت مصالح ساختمانی، رغبتی برای ساخت و ساز در شهر وجود ندارد و می‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده 10 هزار میلیارد از درآمد شهرداری که مربوط به بخش شهرسازی است از بین برود.
فراهانی تاکید کرد: باید از هم اکنون برای بحران مالی که طی سال های آینده گریبان گیر شهرداری می‌شود چاره ای اندیشید؛ این در شرایطی است که پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نیز از نرخ رشد اقتصادی ایران در 5 سال آینده، وضعیت بسیار بغرنجی را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، کلیات لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران با رای الویری، رسولی، میرلوحی و فراهانی به عنوان موافق و بهاره آروین به عنوان مخالف به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران رسید.
تهرام/9353 / 1539

نظر شما