شناسهٔ خبر: 28920063 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

درخشش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات ورزشی

چه خبر از واحد‌های دانشگاه آزاد

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در هفته اخیر درحالی‌که مسائل اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده بودند، همزمان دانشجویان این واحدها در بازی‌های پاراآسیایی خوش درخشیدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هفته سوم مهرماه نیز به پایان رسید و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در هفته اخیر درحالی‌که مسائل اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده بودند، همزمان دانشجویان این واحدها در بازی‌های پاراآسیایی خوش درخشیدند. در ادامه مهم‌ترین فعالیت‌های این واحدها مورد بررسی قرار گرفته است.
 
برگزاری اردوی جهادی در زنجان

واحد پردیس: گروه جهادی عاشقان محمد رسول‌الله وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، هشتمین دوره اردوی جهادی خود را برگزار کرد. دانشجویان بسیجی با حضور در روستای ماری استان زنجان و انجام فعالیت‌های عمرانی از قبیل پروژه‌های آبرسانی، برگزاری کلاس‌های نمددوزی، چرم‌دوزی، گونی‌بافی، نقاشی، احکام، سبک زندگی، جشنواره غذا، تشکیل گروه سرود، کلاس‌های کمک‌درسی، آموزش کاردستی، بهداشت خانواده، زنان- کودک و محیط، کلاس سلامت دهان و دندان به اهالی این روستا خدمت‌رسانی کردند. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پردیس ضمن تشکر از دکتر عباس‌پور، رئیس این واحد دانشگاهی به‌خاطر حمایت‌های بی‌دریغ خود از این‌گونه فعالیت‌ها اظهار امیدواری کرد که بسیج دانشجویی بتواند برگزاری این‌گونه اردو‌های خدمت‌رسانی را افزایش دهد. مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس از غبارروبی مزار شهدای گمنام شهرستان پردیس خبرداد. محمدرضا آقاپور در این زمینه افزود: «با مشارکت فعال دانشجویان بسیجی، مزار شهدای گمنام بوستان نورالشهدای شهرستان پردیس غبارروبی شد. دانشجویان همچنین با نثار گل به مزار این شهدا نسبت به مقام شامخ این شهیدان عزیز ادای احترام کردند.» گفتنی است شهرستان پردیس دارای پنج شهید گمنام مدفون در شبستان مسجد امام علی(ع) و دو شهید گمنام در بوستان نورالشهدا است که در طول سال و مناسبت‌های مختلف غبارروبی می‌شود. مسئول بسیج دانشجویی نحوه اخذ مجوز خروج از کشور برای دانشجویان مشمول متقاضی زیارت عتبات عالیات را تشریح کرد. آقاپورضمن بیان این مطلب که اخذ کد سخا و ثبت درخواست مجوز در سامانه نظام وظیفه اولین اقدام در این رابطه است، افزود: «دانشجویان متقاضی پس از این مرحله باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت و پرینت تعهدنامه مربوطه را به همراه تصویر کارت ملی به بسیج دانشجویی تحویل دهند تا کد مجوز خروج از کشور برای آنها ارسال شود.»

 
درخشش در کنفرانس رباتیک و کنترل

واحد خمینی‌شهر: پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر موفق به دریافت جایزه برترین نمایش ربات کاربردی در اولین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و کنترل 2018 چین شدند. آتا جهانگیر‌مشیدی، مهندس سعید صف‌آرافرد و دکتر سیدعلی افتخاری، سه عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر موفق به دریافت جایزه برترین نمایش ربات کاربردی در اولین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و کنترل ICARIC2018  شدند. در اولین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و کنترل ICARIC2018 دانشگاه جیشو در استان هونان کشور چین، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با ارائه ربات لوله‌نورد یا بازرس لوله جایزه برترین نمایش ربات کاربردی در حوزه صنعت را از آن خود کردند. دکتر جهانگیرمشیدی گفت: «در این کنفرانس بین‌المللی از بین 40 طرح و مقاله علمی از کشورهای آمریکا، یونان، صربستان، مالزی، چین و هنگ‌کنگ محصول تولید شده پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر موفق به دریافت جایزه شد.»

 
تجلیل از ایده‌های برتر جشنواره اختراعات رویش

واحد سمنان: هفت ایده برتر جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش خاوران و دماوند در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان مورد تجلیل قرار گرفت. مصطفی فیض، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، گفت: «70 ایده به دبیرخانه جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش خاوران و دماوند ارسال شد که از این تعداد، هفت ایده برتر از سوی داوران معرفی و تجلیل شدند. مهزاد اسماعیلی‌فلک از اردبیل، هادی کارگرشریف‌آباد و سعید ناظمی از سمنان، داود روزعلی‌زاده از خوزستان، فرید جلیلی‌جمشیدی از خراسان و احسان درستکار و آرش جوانشیرخویی از تهران به‌عنوان صاحبان ایده برتر معرفی و تجلیل شدند.» مدیر روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان اظهار داشت: «در جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش خاوران و دماوند مخترعان در 105 غرفه، تازه‌های خود را به نمایش گذاشتند که در مراسم اختتامیه جشنواره غرفه‌های برتر نیز معرفی شدند. عباس رحمانی از غرفه استان مازندران، متین فراهانی از غرفه استان سمنان و صادق حیدری از غرفه استان مرکزی به‌عنوان صاحبان غرفه‌های برتر انتخاب شدند.» او با اشاره به اینکه نمایشگاه فناوری آب‌، بخش دیگری از جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش در سمنان بود، گفت: «در این بخش نیز غرفه شرکت پلی‌اتیلن سمنان، غرفه شرکت پل آب قومس و غرفه شرکت مبتکران صبای پارسیان به‌عنوان غرفه‌های برتر انتخاب شدند.» فیض در ادامه خاطرنشان کرد: «در اختتامیه جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش از مولف دو کتاب «شیوه انتخاب ماده گندزدا» و «راهنمای یکپارچگی ایمنی فرآیند انجام کار» نیز تجلیل به عمل آمد.»

 
برگزاری کارگاه آموزشی مقاله‌نویسی

واحد شهر قدس: کارگاه آموزشی مقاله‌نویسی با هدف ارتقای سطح کیفی نگارش مقالات علمی، توسط باشگاه پژوهشگران جوان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس برگزار شد. این کارگاه با حضور جمعی از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاطع ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برگزار شد. زهرا خلج، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس و مسئول برگزاری کارگاه مقاله‌نویسی گفت: «هدف از برگزاری این کارگاه ارتقای سطح علمی نگارش مقالات، نحوه ارسال مقالات به مجلات معتبر علمی، تشخیص سطح علمی کنفرانس‌ها، کنگره‌ها و مجلات و... است. کارگاه‌ها و دوره‌هایی که از سوی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شهرقدس برگزار می‌شود، اختصاص به اعضای باشگاه نداشته و همه دانشجویان می‌توانند به‌صورت رایگان از این کارگاه‌ها و دوره‌ها استفاده کنند.» عبدالله قاسمی‌پیر‌بلوطی، مدرس کارگاه مقاله‌نویسی گفت: «یک مقاله درواقع گزارشی است که محقق از یافته‌های علمی و نتایج اقدامات پژوهشی خود برای استفاده سایر پژوهشگران، متخصصان، علاقه‌مندان و درنهایت برمبنای نیازهای جامعه در بخش‌هایی مختلفی مانند صنعت و کشاورزی و... به‌دست می‌آورد.» او اظهار داشت: «تهیه گزارش از نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده یکی از مهم‌ترین مراحل پژوهشگری به‌شمار می‌رود؛ زیرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهای علمی خود را در اختیار سایر محققان قرار دهد، پژوهش او هر اندازه هم که مهم باشد به پیشرفت علم کمکی نخواهد کرد؛ چون رشد و گسترش هر عملی از طریق ارائه و به‌هم پیوستن دانش فراهم‌آمده از سوی فرد‌فرد اندیشمندان آن علم تحقق می‌یابد.» قاسمی اظهار داشت: «در بعضی از رشته‌ها نظیر برق، مکانیک، معماری و... به دلیل کمبود مجلات علمی چاپ مقاله بسیار مشکل بوده اما در رشته‌هایی نظیرکشاورزی، پزشکی، شیمی و... به دلیل بالا بودن تعداد مجلات علمی، چاپ مقالات بسیار آسان‌تر است.»

 
طلای یک دانشجوی بازی‌های پاراآسیایی

واحد اردبیل: دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در رقابت‌های گلبال بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا به همراه تیم ملی به مدال طلا دست یافت. حسن جعفری، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، در دیدار فینال رقابت‌های گلبال بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا توانست با تیم ملی ایران مقابل چین به پیروزی برسد و مدال طلا را کسب کند. جعفری، کاپیتان تیم ملی گلبال در بازی نیمه‌نهایی نیز، بازی درخشانی به نمایش گذاشت و هشت گل از 10 گل تیم ایران را به ثمر رساند تا بیشترین نقش را در فینالیست شدن ایران داشته باشد. علاوه‌بر جعفری، دو گلبالیست دیگر اردبیلی به نام‌های مصطفی شهبازی و محمد پرنیا در ترکیب 6 نفره تیم ملی ایران و در بازی‌های پاراآسیایی 2018 جاکارتا حضور دارند. بازی گلبال ابتدا به وسیله شخصی به نام «هانس لورنزن»  در کشور آلمان ابداع شد. هانس در همان اوایل کار خود، تلاش زیادی در راه‌اندازی آن داشت. ضمنا در جهت توسعه و ترویج آن «سپ ریندل»  اتریشی نیز سهیم بوده است. این ورزش بعد از جنگ‌جهانی دوم برای احیای مجروحان جنگ شکل گرفت. مجروحان نابینا با انجام بازی گلبال می‌توانستند تمرکز خود را همپای قابلیت‌های جسمانی و روانی‌شان تقویت کنند.

 
تولید سلول‌های عصبی مهندسی‌شده توسط یک محقق

 واحد علوم و تحقیقات: محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات توانست با تولید سلول‌های عصبی مهندسی‌شده، کارکرد سلول‌های عصبی را ارتقا دهد و به بهبود درمان بیماری‌های عصبی و نخاعی کمک کند. پروین پورمعصومی، محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات درمورد این پژوهش گفت: «در جراحت‌های شدیدی که بخشی از اعصاب محیطی و مرکزی تخریب می‌شود، بدن قادر به ترمیم آن نیست و برای بازسازی موفق عصب آسیب‌دیده، نیازمند استخراج سلول عصبی کارآمد از سلول‌های بنیادی هستیم. از این‌رو هرچه بتوانیم تمایز سلول‌های بنیادی را به سلول‌های عصبی بهتر انجام دهیم در روند درمان جراحت‌های مغزی و نخاعی بهبود چشمگیری حاصل خواهد‌شد.» وی خاطرنشان کرد: «روند متداول درمان، تزریق سلول‌های بنیادی به محل جراحت عصب محیطی و مرکزی است که در خیلی از بیمارQی‌ها از جمله پارکینسون، آلزایمر و آسیب‌های نخاعی و... استفاده می‌شود اما معمولا در این روش نتیجه مطلوبی حاصل نشده و درمان به‌طور کامل انجام نمی‌شود؛ دلیل هم این است که در این روش بیشتر کارها برای تمایز سلولی، در محیط آزمایشگاه انجام می‌گیرد و فقط عوامل شیمیایی از جمله فاکتورهای رشد در نظر گرفته شده و بقیه عوامل دخیل در سلول در نظر گرفته نمی‌شود. این درحالی است که خواص مکانیکی و فیزیکی بستری که کشت سلولی در آن انجام می‌شود، تاثیر خیلی زیادی در تمایز سلولی دارد.» این محقق دانشگاهی با یادآوری اینکه هر چه سلول تولیدشده، به سلول عصبی بدن شبیه‌تر باشد، درمان موفق‌تر خواهد بود، درمورد مراحل و پیشینه این پژوهش اظهار داشت: «در این تحقیق سعی کردیم شرایط فیزیولوژیک سلول عصبی را بهبود ببخشیم، یعنی با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی سلول، بتوانیم شبیه‌ترین سلول عصبی را تولید کنیم تا شاهد سلول کارآمدتری باشیم و از طریق آن به درمان هر چه بهتر ضایعات نخاعی و عصبی بپردازیم.»

 
شرکت 70 نفر از دانشجویان در اردوی حیات طیبه

واحد گیلان: 70 نفر از دانشجویان واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در اردوی آموزشی تشکیلاتی حیات طیبه شرکت خواهند کرد. عمران علیزاده، مسئول تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، با بیان این خبر گفت: «با توجه به اهمیت  فعالیت‌های تشکل‌های سیاسی برای مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، اداره کل تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به برگزاری دوره‌هایی به صورت منطقه‌ای کرده است.» وی ادامه داد: «دانشجویان منتخب واحد‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی سه استان گیلان، مازندران و گلستان به صورت یک مجموعه از فردا 22 تا 25 مهر سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری حضور خواهند داشت.» علیزاده خاطرنشان کرد: «در این دوره که از روز یکشنبه به‌مدت چهار روز برگزار خواهد شد، دوره‌های  آموزشی، فرهنگی و بازدید‌های اجتماعی برقرار بوده که جهت استفاده دانشجویان طراحی شده است که از کل واحد‌های دانشگاهی استان گیلان حدود 70 نفر در این دوره شرکت خواهند کرد.» در این اردوها، اعضای تشکل‌های دانشجویی ضمن شرکت در کلاس‌های درس «جریان‌شناسی سیاسی»، «معرفت‌شناسی» و «اندیشه سیاسی»، در کارگاه‌های مهارتی همچون «مدیریت تشکیلات»، «برنامه‌ریزی فرهنگی»، «مهارت حل تعارض» و «مدیریت زمان» شرکت خواهند کرد.»

 
طلای المپیک دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی

واحد کرج: دانش‌آموز دبیرستان سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با کسب مدال طلای مسابقات تکواندو، قهرمان المپیک جوانان 2018 شد. یلدا ولی‌نژاد، دانش‌آموز دبیرستان سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با کسب مدال طلا، قهرمان المپیک جوانان شد. سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان 2018 به میزبانی کشور آرژانتین برگزار شد که ولی‌نژاد در مسابقات تکواندو، قهرمان المپیک جوانان 2018 آرژانتین شد. او که در وزن 63 کیلوگرم رقابت می‌کرد، توانست با شکست حریفان خود مدال طلای این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دهد و افتخار دیگری برای کشور کسب کند. کاروان ورزشی کشورمان درحالی با 49 ورزشکار در 17 رشته ورزشی شمشیربازی (1)، دوومیدانی (3)، بسکتبال سه‌نفره (4)، تکواندو (6)، بوکس (1)، کشتی آزاد و فرنگی (4)، وزنه‌برداری (2)، سوارکاری (1)، کاراته (5)، جودو (2)، شنا (1)، قایقرانی رویین و کانو (3)، تنیس روی میز (1)، ژیمناستیک (1)، تیراندازی (2)، فوتسال (10) و تیراندازی باکمان (دو ورزشکار) عازم بوئنوس‌آیرس آرژانتین شده بود که در اولین دوره بازی‌های المپیک جوانان 2010 که در سنگاپور برگزار شده بود، با دو طلا، دو نقره و یک مدال برنز در رده بیست‌وششم و در دومین‌دوره بازی‌های المپیک جوانان 2014 که در نانجینگ چین برگزار شده بود با سه طلا و سه مدال برنز در رده بیست‌وچهارم قرار گرفت.

 
مدال نقره مسابقات تکواندوی گرندپری 2018 انگلیس

واحد میانه: میرهاشم حسینی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه موفق به کسب مدال نقره مسابقات تکواندوی گرندپری 2018 منچستر انگلیس شد. نماینده وزن 68- کیلوگرم تکواندوی کشورمان در نخستین دیدار با شوای ژائو از چین مبارزه کرد و با نتیجه 15 بر 9 به برتری رسید. او در ادامه رو در روی «سئوک بای‌کیم» از کره‌جنوبی نایب‌قهرمان آسیا قرار گرفت و 19 بر 16 پیروز شد. حسینی همچنین در مرحله یک‌‌چهارم نیز توانست درنهایت شایستگی «احمد ابوغاش» از اردن را شکست داده و مدال برنز خود را قطعی کند. وی در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف «براد سیندن»، نماینده انگلیس و نایب‌قهرمان اروپا 2016 رفت و 19 بر 16 پیروز شد. حسینی، نماینده وزن دوم المپیکی کشورمان در فینال این رقابت‌ها با «دای هون‌لی» از کره‌جنوبی مبارزه کرد و در راند سوم درحالی که نتیجه 11 بر 7 به نفع نماینده کره بود، به دلیل آسیب‌دیدگی انصراف داد و به مدال نقره رسید. مرحله چهارم مسابقات گرندپری در سال 2018 شنبه در «منچستر» انگلیس آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. گفتنی است؛ در این رقابت‌ها که G4 است، در راستای افزایش رنکینگ المپیک به نفرات اول تا سوم به ترتیب 40، 24 و 4/14 امتیاز و همچنین پنج، سه و هزار دلار جایزه تعلق می‌گیرد.

نظر شما