شناسهٔ خبر: 28919286 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

نرخ بیکاری آذربایجان شرقی به ۱۰ درصد رسید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، نرخ بیکاری آذربایجان شرقی را کمتر از میانگین کشوری دانست و گفت: در استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار شاغل داریم که ۱۰ درصد نرخ بیکاری در استان است و با این رقم، ۱۵۰ هزار جمعیت بیکار در استان داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج به نقل از تسنیم، داوود بهبودی یکشنبه شب در نشست خبری به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی، با اشاره به اهمیت آمار در روند توسعه کشور اظهار داشت: چالش امروز آمار کشور، ارائه اطلاعات ناکافی و حتی نادرست به آمارگیران از سوی مردم است که باید فرهنگ آمار در بین مردم ترویج شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات مردم که در اختیار آمارگیران است به صورت محرمانه در اختیار سازمان آمار برای برنامه ریزی توسعه‌ای کشور قرار می‌گیرد و در اختیار هیچ نهادی نیست، افزود: همواره توسعه، فرایند تعاملِ دولت، مردم، نخبگان و رسانه‌ها و... است و باید از همه فرصت‌ها و تهدیدها برای توسعه کشور استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مدت اجرای برخی از پروژه‌ها غیر متعارف شده است گفت: متوسط اجرای پروژه‌های «ملی» در استان آذربایجان شرقی 13 سال است که نمونه‌های آن، راه آهن میانه-بستان آباد و خط انتقال ارس به تبریز است اما قدم‌های بزرگی هم برای تکمیل آنها در این دولت برداشته شد.

وی ابراز داشت: پروژه‌هایی مانند اتوبان تبریز-سهند از جمله پروژه‌هایی است که با رویکرد جدید دولت برای تسریع در بهره برداری آن، به مشارکت با بخش خصوصی واگذار شد و این پروژه به صورت 60 درصد دولتی و 40 درصد بخش خصوصی واگذار شد. نمونه دیگر آن، بزرگراه تبریز-مرند-بازرگان است که به مشارکت با بخش خصوصی واگذار شده است.

پروژه‌های نیمه تمام آذربایجان شرقی 30 هزار میلیارد تومان است

بهبودی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم، بیش از 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داشتیم خاطر نشان کرد: با وجود اینکه تعدادی از پروژه‌ها پیشرفت کرده، پول هم تزریق شده و پروژه جدیدی آغاز نکرده است، به دلیل تورم و تعدیل، اکنون به 600 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیاز داریم.

این اقتصاددان میزان پروژه‌های نیمه تمام آذربایجان شرقی را 30 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دلیل اینکه وعده‌های بهره برداری پروژه‌ها از سوی دولت به تأخیر می افتد که هیچکدام خوشایند نیست، نتیجه برآیند نظامات تأمین مالی و تأمین نیازای اولیه و... است.

اجرای پروژه‌های نیمه تمام آذربیجان شرقی با اجاره، فروش و مشارکت با بخش خصوصی

 استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند تا با جلب مشارکت و سرمایه گذار، پروژه‌ها هرچه زودتر به بهره برداری برسند اضافه کرد: بخش خصوصی با اجرای سریع پروژه‌ها می‌خواهد سریع‌تر به سود خود برسد ولی دولت انگیزه کمتری برای تکمیل پروژه‌ها دارد چراکه آنچنان که بخش خصوصی ممکن است از تأخیر اجرا ضرر کند، دولت ضرر نمی‌کند و به تدریج اعتبار لازم را تزریق می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای کاهش آثار منفی نوسانات دلار در جامعه در راستای حمایت از پروژه‌ها، بسته‌هایی به نفع پیمانکاران تنظیم می‌شود خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم پیمانکاران از این محل متضرر نشوند و از عوارض آن در امان باشند، ضمن اینکه پروژه‌ها زودتر در اختیار مردم قرار بگیرد.

بهبودی از تلاش استان برای بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی واگذاری و جلب مشارکت بخش خصوصی خبر داد و ابراز داشت: دولت به این نتیجه رسیده که پروژه‌های نیمه تمام، در حال اتمام، خاتمه یافته و در حال بهره برداری را به بخش خصوصی واگذار کند که ساده‌ترین حالت، «اجاره دادن» است و بخش دیگر آن، «فروش» پروژه به همراه منافع آن است و بخش دیگر آن «مشارکت» است.

برخی از دستگاه‌های دولتی دلشان نمی‌آید پروژه‌هایشان را واگذار کنند

وی با انتقاد از اینکه برخی از دستگاه‌های دولتی عادت کرده‌اند که برخی خدمات را خودشان بدهند و دلشان نمی‌آید پروژه‌ها را واگذار کنند گفت: مانع دیگر، ریسک پذیری است و دستگاه نظارتی ما هم با این فرهنگ واگذاری هماهنگ نشده‌اند و حساسیت فراوانی ایجاد می‌شود اما برای حمایت از سرمایه گذاران، بر اساس تصمیم اتخاذ شده دیوان محاسبات پرونده‌های واگذاری پروژه‌ها را بررسی نمی‌کند و ترکیبی از هیئت نمایندگان سران قوا پرونده مشکلات واگذاری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از 734 پروژه نیمه تمام قابل واگذاری، بیش از 200 پروژه را در قالب ظرفیت‌های قانونی اجاره، فروش و مشارکت به بخش خصوصی واگذار کردیم تصریح کرد: ما در واگذاری پروژه‌ها روی رقم واگذاری حساسیت نداریم چراکه هدف ما درآمدزایی نیست، هدف ما انتقال خدمات به مردم و بهره برداری سریع از پروژه‌های نیمه تمام است.

هزینه‌های جاری دولت به قدری زیاد شده که اعتباری برای تزریق به پروژه‌ها وجود ندارد

وی با بیان اینکه اکنون هزینه‌های جاری دولت به قدری زیاد شده که اعتباری برای تزریق به پروژه‌ها وجود ندارد افزود: در کشورهای توسعه یافته هم از سوی دولت پروژه‌ای را اجرا و بهره برداری نمی‌کنند، لذا باید به سمت مکانیزم اعتماد به بخش خصوصی و مشارکت با آن برویم.

این اقتصاددان، کُند بودن مسیر واگذاری پروژه‌های نیمه تمام را به این دلیل دانست که ما مسیر 50 تا 60 ساله را تغییر می‌دهیم ابراز داشت: ما این مسیر را دیر شروع کردیم و حدود 3 سال است این مسیر را آغاز کردیم که از بال بخش خصوصی در کنار بال دولت برای توسعه استفاده کنیم.

افزایش مهاجرت از آذربایجان شرقی با اولویت نخبگان و سرمایه گذاران

وی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال 95 نسبت به سال 90، آمارها نشان از افزایش مهاجرت است و این اتفاق دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی و سیاسی داشته و ریشه دارتر است، ابراز داشت: حلقه اول مهاجرت ما نخبگان و سرمایه گذاران هستند و کارگران نیستند و این موضوع باید ریشه یابی شده و مشکلات آن رفع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، نرخ بیکاری آذربایجان شرقی را کمتر از میانگین کشوری دانست و گفت: در استان 1 میلیون و 250 هزار شاغل داریم که 10 درصد نرخ بیکاری در استان است و با این رقم، 150 هزار جمعیت بیکار در استان داریم.

وی افزود: بر اساس تعریف بیکاری، جمعیت فعال و جویای کار به عنوان بیکار مطرح است و افرادی که در دو هفته گذشته مزدی از بابت کار کردن دریافت نکرده‌اند، لذا دانشجویان و زنان خانه دار و... در نرخ بیکاری محاسبه نمی‌شوند.

تصویب فروش اوراق مشارکت برای تامین اعتبارات خط یک متروی تبریز

بهبودی در پاسخ به سوالی در مورد اعتبارات متروی تبریز، خاطر نشان کرد: خط یک متروی تبریز 650 میلیارد تومان اعتبار دولتی نیاز دارد که با سهم 50 درصدی دولت و 50 درصدی شهرداری کارها پیش برود.

این استاد دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه با تزریق این اعتبار، وعده داده شد تا خط یک مترو اواسط سال آینده به بهره برداری برسد، ابراز داشت: دولت تصمیم گرفت تا از طریق انتشار اوراق مشارکت این پروژه را تأمین مالی کند و با فروش اوراق مشارکت امیدواریم خط یک به اتمام برسد و خط 2 هم توسط قرارگاه خاتم آغاز شده و با برنامه زمانبندی پیش می‌رود اما اولویت با خط یک است.

آیا سفر اول و دوم ریاست جمهوری روحانی برای آذربایجان شرقی نتیجه و دستاوردی داشته است؟

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر اول و دوم ریاست جمهوری روحانی برای آذربایجان شرقی نتیجه و دستاوردی داشته است؟ خاطر نشان کرد: در پروژه‌های سفر ریاست جمهوری دولت یازدهم، از 21 پروژه 18 پروژه تا پایان دولت یازدهم به اتمام رسید و پروژه‌هایی که در دست اجرا است، سرعت اتمام آنها از جمله تبریز-اهر و راه آهن میانه-تبریز و تصفیه خانه فاضلاب و...ملموس است.

این اقتصاددان در مورد اعتبارات دریاچه ارومیه هم توضیح داد و با تاکید بر اینکه در موضوع دریاچه برای اثربخشی باید بین مردم و دولت پلی ایجاد شود اضافه کرد: اعتبارات این دریاچه در حد انتظار تأمین نشده است.

رویداد تبریز 2018 قرار نبود در تبریز معجزه کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی در زمینه اعتبارات و اثربخشی رویداد «تبریز2018» هم گفت: تبریز 2018 در بودجه، 18 میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای و 50 میلیارد اعتبار عمرانی تصویب شده است. رویداد تبریز 2018 قرار نبود در تبریز معجزه کند، بلکه 2018 برای تبریز نقطه آغاز است تا در سیر تاریخی زمینه حضور گردشگران را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما