شناسهٔ خبر: 28918698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

شکست برنامه ۱۰ ساله سازمان ملل برای مقابله با مواد مخدر

نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که برنامه ۱۰ ساله سازمان ملل متحد برای مقابله با معضل مواد مخدر در جهان با شکستی قابل تامل روبرو بوده چرا که تولید و مصرف آن افزایش داشته‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در گزارش شبکه‌ای از ۱۷۴ سازمان مردم‌نهاد آمده‌ است: استراتژی جهانی ۱۰ ساله ملل متحد در ریشه‌کن کردن بازار غیر قانونی مواد مخدر شکست قابل تامل سیاست‌های اعمالی بوده‌ است.

کارشناسان در این بررسی تاکید کردند: طی دهه گذشته در میزان آمار مرگ و میر ناشی از مواد مخدر افزایش ۱۴۵ درصدی مشاهده شد. همچنین به رغم تعیین اهداف خاصی که ریشه‌کن کردن یا کاهش تولید غیر قانونی خشخاش و گیاه شاه‌دانه را در نظر داشته‌اند با افزایش ۱۳۰ درصدی کشت خشخاش روبرو بوده‌ایم و هیچ نشانه‌ای از کاهش تولید شاه‌دانه مشاهده نشده‌ است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به رغم وجود برنامه ۱۰ ساله ملل متحد همچنان مواد مخدر تاثیرات فاجعه‌باری را بر سلامت انسان، حقوق بشر، امنیت و توسعه دارد و حتی کاهشی در ذخایر جهانی مواد مخدر مشاهده نشده‌ است.

در این گزارش آمده است که تعداد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله‌ای که حداقل یک‌بار در سال ۲۰۱۶ میلادی مواد مخدر مصرف کرده‌اند حدود ۲۷۵ میلیون نفر بوده که نسبت به سال ۲۰۱۱ افزایش ۳۱ درصدی داشته‌ است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، اصلی‌ترین ماده مخدر مصرفی شاه‌دانه و به دنبال آن مشتقات تریاک و آمفتامین بوده که مصرف هر کدام در بازه زمانی مشابه ۱۳۶ درصد افزایش داشته‌ است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما