شناسهٔ خبر: 28918629 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آلمان خواستار توقف صادرات تسلیحات نظامی کشور‌های غربی به عربستان شد

وزیر اقتصاد آلمان با تأکید بر اینکه برلین هیچ قرارداد تسلیحاتی با ریاض نخواهد داشت، خواستار توقف فروش سلاح‌های اروپایی به عربستان شد.

صاحب‌خبر -

آلمان خواستار توقف صادرات تسلیحات نظامی کشورهای غربی به عربستان شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آلمان خواستار توقف فروش سلاحهای کشورهای غربی به عربستان سعودی شد.

«پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان، روز دوشنبه اعلام کرد این کشور از دیگر اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهد برلین را سرمشق خود قرار دهند و تا زمان مشخص‌نشدن سرنوشت پرونده «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی، فروش تسلیحات نظامی به عربستان را متوقف کنند.

او که از متحدان نزدیک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است، در گفتگو با تلویزیون «ZDF» با بیان اینکه بیانیه توضیحی عربستان درباره مرگ خاشقجی قانع‌کننده نیست افزود دولت آلمان توافق کامل دارد که در شرایط کنونی فروش تسلیحات بیشتر به عربستان را متوقف کند، زیرا نمی‌دانیم دقیقاً چه اتفاقی (برای خاشقجی) رخ داده است.

«آلتمایر» در ادامه افزود دیگر اعضای اتحادیه اروپا باید فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کنند «زیرا تنها درصورتی‌که همه کشورهای اتحادیه توافق داشته باشند، می‌توان فشار مؤثری را بر ریاض اِعمال کرد. اگر ما فروش تسلیحات را متوقف کنیم، اما کشورهای دیگر به فروش تسلیحات به عربستان ادامه دهند، هیچ نتیجه مثبتی به بار نخواهد آمد».

بر اساس گزارش رویترز، دولت آلمان در سال جاری تاکنون صادرات تسلیحات نظامی به ارزش 400 میلیون یورو (462 میلیون دلار) به عربستان را تصویب کرده است. عربستان پس از الجزایر دومین مشتری بزرگ تسلیحات آلمان است. وزیر انرژی آلمان در پاسخ به اینکه آیا برلین قراردادهای تسلیحاتی پیشین خود با ریاض را لغو می‌‌کند، گفت «به‌زودی» در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ستون‌نویس واشنگتن‌پست، روز سه‌شنبه 2 اکتبر(10 مهر) برای انجام امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما بنا به شواهد موجود، این آخرین باری بود که این روزنامه‌نگار سعودی زنده دیده شده است. آنکارا اعلام کرد فایل‌های صوتی و ویدئویی را در اختیار دارد که ثابت می‌کند خاشقجی در کنسولگری عربستان کشته شده است.

مقامات ارشد ریاض، از جمله محمد بن سلمان، در ابتدا این ادعای آنکار را رد کردند، اما حکومت عربستان  سرانجام پس از 18 روز در ساعات اولیه صبح شنبه هفته جاری رسماً به کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد، اما مدعی شد خاشقجی بر اثر «مشاجره و درگیری» با افرادی که برای بازگرداندن او به عربستان، به استانبول رفته بودند، کشته شده است. 

به نوشته «رویترز»، ریاض تاکنون چندین روایت مختلف و متناقض درباره نحوه مرگ خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول ارائه داده است. عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، روز یکشنه قتل خاشقجی را «اشتباهی بزرگ و مهلک» توصیف کرد، اما تلاش کرد ولیعهد قدرتمند عربستان را از این ماجرا محفوظ کند.

انتهای پیام/

نظر شما