شناسهٔ خبر: 28917374 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

30 مهر برگی حماسی و افتخار آفرین در تقویم تاریخ همدان

۳۰ مهرماه در تقویم تاریخ همدان یادآور روز خروش دانش آموزان و دانشجویان انقلابی علیه نظام و استبداد رژیم شاهنشاهی در سال ۱۳۵۷ است.

صاحب‌خبر -

30 مهر برگی حماسی و افتخار آفرین در تقویم تاریخ همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، یکی از رویدادهای سیاسی و در حقیقت حماسی و زمینه ساز انقلاب اسلامی که می توان آن را نقطه عطف تاریخ انقلاب همدان دانست، رویدادهای مهم خروش دانش آموزان همدانی در آخرین روزهای مهر ۵۷ علیه نظام طاغوتی پهلوی بود که هرچند دیر، اما چند سالی می شود بازخوانی آن برای خروج از مغفول ماندن آغاز شده است.

۳۰ مهر سال ۵۷ بود که جمعی از دانش آموزان همدانی در اعتراض به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان سینما رکس آبادان و سرکوب دانش آموزان تظاهرات دبیرستان پروین همدان در مرکز شهر همدان فریاد الله اکبر سر دادند، فریادهایی که کم کم تبدیل به مرگ بر شاه شد.

شاهدان عینی حضور بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت را در تظاهرات می گویند که پیشقراولان آن دانش آموزان و نوجوانانی بودند که شجاعانه برای دفاع از حق به میدان آمده بودند و مأموران رژیم طاغوتی در خیابان شورین قدیم آنان را به گلوله بستند.

خروش ضد طاغوتی همدانی ها که حماسه ۳۰ مهر را رقم زد، بازتاب های گسترده ای در سطح ملی و جهانی داشت، به طوری که پس از آن، سلسله تظاهرات بسیاری علیه رژیم شاهنشاهی به راه افتاد که یکی از آن ها حماسه ۱۳ آبان ماه سال ۵۷ بود.

پس از وقوع حماسه ۳۰ مهر سال ۵۷ و شهادت تعدادی از مردم همدان اسم خیابان شورین قدیم به نام خیابان شهدا تغییر یافت.

انتهای پیام/ د

۳۰ مهر، سالروز خروش دانش آموزان و دانشجویان همدانی علیه رژیم شاهنشاهی

نظر شما