شناسهٔ خبر: 28917299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

​شاعران ایرانی تجربیات خود را با شعرای سوری در دمشق به اشتراک می‌گذارند

آدینه دبیر انجمن ادبی شاهد در اولین نشست شعرگفت: خوشحال خواهیم شد در آینده‌ای نزدیک تجربیات خود را با شاعران و ادبای سوری و همچنین فرزندان شهدا و جانبازان محور مقاومت در دمشق به اشتراک گذاریم.

صاحب‌خبر -
به گزارش  خبرگزاری تقریب، اولین نشست شعر انجمن ادبی شاهد با حضور احلام غانم شاعر سوری برگزار شد، این نشست با عنوان «دو قدم مانده به صلح» به شعرخوانی شاعر سوری و شاعران شاهد و ایثارگر ایرانی شب گذشته در محل سالن همایش‌های مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر به خوانش شعرهایی در حوزه مقاومت، اهل بیت (ع) و دفاع مقدس اختصاص داشت.

*غانم: همسران و مادران شهدا و مجروحین حاضر بودند نمک روی زخم خود بپاشند اما سوریه حفظ شود

احلام غانم در این نشست اهل بیت (ع) را به دریایی عمیق توصیف کرد که شعر قادر به وصف آنها نیست.

وی همچنین گزارشی از آنچه برسوریه گذشت و وضعیت فعلی سوریه برای شاعران شاهد و ایثارگر ارائه  کرد.

این شاعر سوری با توصیف شرایط دشوار سوریه در دوران جنگ عنوان کرد: همه از پیر تا جوان و زن و مرد در این جنگ آسیب دیدند. اما بزرگترین آسیب به زنان وارد شد. همسران و مادران شهدا و مجروحین که حاضر بودند نمک روی زخم خود بپاشند اما سوریه حفظ شود.

اسلام کریمی مدیر مرکز دانش پژوهشان و تشکل های شاهد و ایثارگر هم در این نشست اظهار امیدواری کرد که این نشست ها ادامه‌دار باشد و شاهد حضور شاعران و نویسندگان شاهد و ایثارگر در سوریه برای گسترش مراودات فرهنگی باشیم.

* آدینه: می‌توانیم با زبان شعر و ادبیات، مرهمی بر آلام سرزمین‌های زخم خورده از جنگ باشیم

در پایان این جلسه شعرخوانی، آمنه آدینه دبیر انجمن خانم احلام غانم را به عنوان عضو افتخاری انجمن ادبی شاهد معرفی و هدایایی به این شاعر، منتقد و فعال اجتماعی برای گسترش صلح اهدا شد. بی تردید جهان پر از آشوب و جنگ امروز، نیازمند صلح و امنیت پایدار است. صلح و امنیتی که توسط ملت‌ها رقم می‌خورد و توسط خود آنها تامین و تضمین شود. ملت‌ها برای برقراری صلح به ابزار و سلاح نیاز دارند و چه ابزاری قدرتمندتر از شعر و هنر که می‌تواند  سهم به سزایی در برقراری صلح‌ داشته باشد.

وی ادامه داد: هنر، شعر و ادبیات همواره پیام آور حماسه، صلح و امید و دوستی بوده است و ما در انجمن ادبی شاهد که وارثان حماسه سازان دفاع در برابر جنگ تحمیلی هستیم امروز گردهم آمده ایم تا با شاعر سوری بانو احلام غانم از صلح و دوستی بگویم. و آنچه بر ما و او گذشته را به اشتراک بگذاریم.

به گفته آدینه، همه ما جنگ را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم جنگ حاصل جهل جاهلان است و در مقابل قدر صلح را خوب می‌دانیم. قدر آرامش و امنیت‌را. ما می توانیم با زبان شعر و ادبیات، مرهمی باشیم بر آلام سرزمین‌های زخم خورده از جنگ و جنگ طلبان.

وی در ادامه ضمن خوش آمدگویی به خانم احلام غانم شاعر و نویسنده شهیر سوری دارنده جوایز متعدد ملی و بین المللی و فعال اجتماعی گسترش صلح، گفت: خوشحال خواهیم شد در آینده‌ای نزدیک تجربیات خود را با شاعران و ادبای سوری و همچنین فرزندان شهدا و جانبازان محور مقاومت در دمشق به اشتراک بگذاریم. مراودات هنری و ادبی در تهران، دمشق و بیروت می تواند در تعمیق و گسترش صلح و در عین حال نفی جنگ و جنگ طلبی تاثیر و پیامی جهانی داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شما به عنوان عضو افتخاری انجمن ادبی شاهد در کنار ما خواهید بود و خوشحالیم که چنین نماینده‌ای در دمشق و سایر نقاط دنیا برای تعمیق و تبلیغ مفهوم صلح داشته باشیم.

نظر شما