شناسهٔ خبر: 28917135 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

حماس اعلام کرد؛

تمایل مصر به حل و فصل پرونده آشتی ملی قبل از پرونده آتش‌بس

یکی از اعضای ارشد حماس اعلام کرد قاهره تمایل دارد ابتدا پرونده آشتی داخلی نهایی شود و پس از آن به «آتش‌بس» پرداخته شود.

صاحب‌خبر -

العالم - فلسطین اشغالی

«موسی ابومرزوق» از اعضای ارشد حماس اعلام کرد مصر تمایل دارد ابتدا تکلیف پرونده آشتی ملی فلسطین مشخص و پس از آن به پرونده آتش‌بس پرداخته شود.  

بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، ابومرزوق در ادامه گفت: اما مصری‌ها این تمایل را به عنوان شرط تعیین نکرده‌اند و تلاش‌های آنها در هر دو مسیر به صورت موازی ادامه دارد.

وی تصریح کرد از ترس خشم و عصبانی شدن «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان هیچ یک از اعضای کمیته مرکزی فتح جرأت نمی‌کند با حماس ارتباط برقرار کند.

ابومرزوق پیش‌بینی کرد سفر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر به غزه در هفته آینده انجام شود. (کامل قرار بود هفته گذشته وارد نوار غزه شود اما سفر وی لغو شد)

این عضو حماس درباره شلیک دو موشک از نوار غزه به فلسطین اشغالی (طی هفته گذشته) که رژیم صهیوینستی آن را بهانه‌ای برای حملات گسترده به نوار غزه قرار داد، گفت حماس این دو موشک را شلیک نکرده و ممکن نیست که یک روز قبل از سفر هیأت مصری (به ریاست عباس کامل) این اقدام انجام شود؛ مصر این را می‌داند و اگر دستگاه‌های امنیتی می‌دانستند در پشت پرده شلیک موشک‌ها چه کسانی هستند آنها را بازداشت می‌کردند اما شناسایی‌شان هم‌چنان سخت است.

مصر طی چند ماه اخیر به عنوان میانجی مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی، تلاش‌های زیادی برای حصول آتش‌بس در نوار غزه انجام داد و اگرچه در مردادماه این مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشت اما با مخالفت تشکیلات خودگردان روند آن بسیار کند شد.

تشکیلات خودگردان می‌گوید توافق آتش‌بس در غزه عبور از نقش این نهاد است اما حماس بارها این موضوع را تکذیب کرده است. محمود عباس اعلام کرد  اول باید تکلیف توافق‌ آشتی مشخص و در درجه دوم به آتش‌بس  پرداخته شود.

هیأت جنبش فتح و حماس، بیستم مهرماه سال گذشته (1396) توافق آشتی ملی را در قاهره امضا کردند، طبق این توافق، فتح و حماس توافق کردند که دولت توافق ملی وظایف و مسئولیت خود در نوار غزه را از 10 آذر (1 دسامبر) ، همانند کرانه باختری به دست گیرد و در راستای حل مشکلات ناشی از اختلافات وارد عمل شود.

با اینکه حماس بر اساس تعهد امضا شده در قاهره عمل کرد و گام‌های اعتمادساز را انجام داد اما دولت توافق ملی در قبال غزه کار آنچنانی انجام نداد و این منطقه با مشکلات عدیده در آستانه انفجار است.

فارس

نظر شما