شناسهٔ خبر: 28916606 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخرین خبرها درباره پرونده قتل خاشقچی توسط آل سعود

آنکارا- ایرنا- قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول همچنان موضوع روز رسانه های ترکیه است و این رسانه ها سعی می کنند به طور لحظه ای ابعاد تازه تری از این رویداد منتشر و اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزها رسانه های ترکیه بر نحوه اقدام به قتل، عاملان و آمران جنایت علیه خاشقچی، نقش آل سعود به خصوص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این جنایت و نامشخص بودن وضعیت جسد خاشقچی متمرکز شده و خواهان روشن شدن ابعاد پنهان این ماجرا هستند.
در همین رابطه رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ روسای جمهوری ترکیه و ایالات متحده آمریکا دیشب به صورت تلفنی درباره پرونده قتل خاشقچی گفت و گو کرده و بر روشن شدن تمام ابعاد ماجرای قتل این روزنامه نگار منتقد آل سعود تاکید کردند.
ترکیه در ماجرای قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول ‏بازی زیرکانه ای را با عربستان دنبال کرده است به طوری که هیچ مقام رسمی ترک موضعی علیه آل سعود نگرفته و تنها بر روشن شدن همه ابعاد ماجرا تاکید می کنند در حالی که از روز دوم ناپدید شدن خاشقچی، همه آن چیزی را که به احتمال زیاد در داخل کنسولگری بر سر خاشچقی آمده است، به رسانه ها درز داده اند.
آنکارا تا این جای کار به علت نقش کینه توزانه محمد بن سلمان ولیعهد آل سعود علیه دولت و حزب حاکم ترکیه، بن سلمان را که آمر قتل خاشقچی به شمار می رود، تا آستانه سقوط کشانده و هم اکنون نوک انتقادات رسانه های ترکیه درباره این جنایت به سمت ولیعهد خام سعودی نشانه رفته است.
مقامات آنکارا در رابطه با پرونده خاشقچی به اطلاع رسانی قطره چکانی پرداخته و از اظهار نظر مستقیم و تند پرهیز می کنند ولی کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب منتقد جمهوری خواه خلق ترکیه خواستار تشکیل کمیسیون بررسی قتل خاشقجی در مجلس این کشور شد.
وی در رابطه با سرنوشت این روزنامه نگار منتقد سعودی ضمن تأکید بر لزوم روشن شدن کلیه جوانب ماجرای قتل وی، نسبت به احتمال سرپوش گذاشتن بر روی این رویداد مهم هشدار داد.
امروز رسانه های ترکیه اعلام کردند که خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقچی که ماجرای ناپدید شدن او را رسانه ای کرد، تحت حفاظت پلیس ترکیه قرار گرفته و استانداری استانبول برای او تیم حفاظتی ویژه 24 ساعته تعیین کرده است.
همچنین دیشب رسانه ها از انتقال سه چمدان بزرگ به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خبر داده و گمانه زنی کردند که احتمال دارد که اسناد قتل خاشقچی از طریق این چمدان ها به بیرون منتقل شود.
شبکه های تلویزیونی ترکیه شب گذشته تصاویر تازه ای از لحظه ورود خاشقچی به کنسولگری عربستان سعودی منتشر کرده و ماجرای ناپدید شدن و قتل او در ساختمان کنسولگری را توطئه ای علیه حق آزادی بیان عنوان کردند.
نامعلوم بودن وضعیت جسد خاشقچی نیز از جمله ابعاد پنهان جنایت علیه این روزنامه نگار است که وبسایت خبر.7 به این موضوع پرداخته و نوشت: باید مشخص شود که جنازه خاشقچی کجاست و آیا مثله و قطعه قطعه شدن آن صحت دارد یا نه؟
به نوشته این رسانه، هر چند که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع سعودی اعلام کرده است که جنازه خاشقچی پس از قتل، به یک شهروند ترکیه ای برای معدوم سازی تحویل شده، ولی این روایت مستنداتی ندارد و قابل پذیرش نیست.
این در حالی است که پلیس ترکیه چند روز پیش دو منطقه در اطراف شهر استانبول را به علت تردد مشکوک خودروهای کنسولگری عربستان در آن حوالی، برای مشخص شدن سرنوشت جسد خاشقچی جستجو کرده و آثار و مدارکی کشف نکرد.
وبسایت خبر.7 با اشاره به وصیت خاشقچی مبنی بر دفن وی در شهر مدینه نوشت: برای عمل به این وصیت یک مسلمان، باید جسد او پیدا شده و به محل مورد اشاره منتقل شود.
روزنامه خبر.ترک طی خبری اعلام کرد که جسد خاشقچی پس از قتل وی، در محله سلطان احمد شهر استانبول به یک شهروند ترک اهل شهر ماردین تحویل داده شده است.
بنا به گزارش این رسانه، جنازه خاشقچی توسط کارکنان کنسولگری به بیرون منتقل شده و جسد بی جان او به یک شهروند ترکیه تحویل داده شده است.
به گزارش خبر.ترک، جنازه خاشقچی در جایی دفن نشده و توسط کارکنان کنسولگری برای محو آثار جرم به یک شهروند ترکیه تحویل شده و پلیس ترکیه، هم اکنون به دنبال آن شهروند ترک است تا سرنوشت جنازه پس از دستگیری وی مشخص شود.
علاوه بر اخبار مربوط به این پرونده، تحلیل های متعددی هم در رسانه های ترکیه درباره قتل خاشقچی منتشر می شود و در این ارتباط تارنمای روزنامه خبر ترک طی مقاله ای به قلم ناگیهان آلچی با اشاره به ضعیف بودن احتمال بازگشت محمد العتیبی سرکنسول عربستان در استانبول که قبل از اعتراف به قتل توسط آل سعود، ترکیه را ترک کرده است، نوشت: او نقش در این جنایت داشته است.
این رسانه در مقاله خود نوشت: آل سعود نمی تواند یقه خود را از مسئولیت در این جنایت رها کند ولی شواهد نشان می دهد که آنها در صدد هستند تا مسئولیت حادثه را به گردن یک نفر انداخته و آن را به شکل توطئه علیه دولت سعودی نشان دهند.
روزنامه حریت نیز در مطلبی به قلم سدات ارگین اعزام تیم ترور نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به استانبول برای قتل خاشقچی را نشانه نقش او در این زمینه عنوان کرد و نوشت: هنگام ارزیابی علت انتخاب ترکیه برای به تله انداختن و از میان برداشتن جمال خاشقچی، باید نیم نگاهی هم به روابط خصمانه آل سعود به ترکیه داشته باشیم.
وبسایت خبر ترک سه روز پیش در مطلبی توییت های خاشقجی در یکسال گذشته را مرور کرده و بخش های مهم آن را که حاوی انتقاد جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد علیه آل سعود بوده برجسته کرده و نوشت: خاشقجی نسبت به بازداشت برخی از شخصیت های برجسته سعودی توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی واکنش نشان داده و معترض این اقدامات بود.
به نوشته این رسانه، خاشقجی در پیامی در توییتر ضمن انتقاد از موضع ائتلاف تحت رهبری آل سعود در رابطه با جنگ داخلی یمن نوشته است: ولیعهد عربستان سعودی باید حیثیت کشور خود را نجات داده و بلافاصله به جنگ وحشیانه در یمن پایان دهد.
بنا به مطلب خبر ترک، خاشقجی در صفحه توئیتر خود ضمن اشاره به الگوی لبنان برای یمن، برای تشکیل یک سیستم 'مدیریت چندگانه' با حضور حوثی ها پیشنهاد داده است که این ایده نه به عنوان 'یک راه حل فوق العاده' بلکه به عنوان 'گزینه بهتر از جنگ' مد نظر قرار گیرد.
وبسایت خبر.7 ترکیه با استناد به تفسیر حقوقدانان ترک اعلام کرد که آنکارا می تواند خواستار استرداد عاملان قتل خاشقچی به کشور از طریق پلیس بین الملل و یا حکومت آل سعود در راستای محاکمه آنها شود.
این رسانه با انتشار گزارشی تحت عنوان 'ترکیه می تواند خواهان استرداد قاتلان شود' نوشت: حکومت آل سعود پس از گذشت بیش از دو هفته بالاخره تحت فشار بین المللی و پیگیری های قاطعانه ترکیه وادار به اعتراف در جنایت علیه خاشقچی شد، اما در بیانیه خود مدعی مرگ این روزنامه نگار مشهور را حادثه ای در جریان جدال لفظی و فیزیکی وی با ماموران کنسولگری عربستان در استانبول شد.
این رسانه عدم پذیرش مستقیم قتل هدفدار خاشقچی و بیانیه حکومت آل سعود در این زمینه را موجب برانگیخته شدن خشم جهانیان عنوان کرد و نوشت: امروز همه نگاه ها به سوی اقدامات ترکیه در راستای روشن تر شدن هر چه بیشتر حقایق پشت پرده این جنایت دردناک و معرفی آمران آن است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز گذشته در سخنانی در استانبول افزود که نتیجه آخرین تحقیقات در پرونده خاشقچی را روز سه شنبه در جلسه هفتگی حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه اعلام خواهد کرد.
وی ماهیت فشارها و تهدیدهای اعمال شده علیه ترکیه را در حال تغییر عنوان کرد و ادامه داد: برای اعلام واقعیات در پرونده قتل خاشقچی مصمم هستیم.
رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که ما در این پرونده دنبال تحقق عدالت هستیم و همه واقعیت مربوط به این رویداد، به طور آشکار و عریان مشخص خواهد شد.
اردوغان همچنین ادامه داد: این مساله برای آنکارا یک اتفاق عادی و معمولی نیست و باید مشخص شود که آن 15 نفر مامور اعزامی از عربستان برای چه به ترکیه آمدند و آن 18 مقام سعودی چرا بازداشت شدند؟
وی یادآور شد که در روز سه شنبه به شکلی متفاوت در این زمینه صحبت و جزئیات این رویداد را بیان خواهم کرد.
رسیدگی به پرونده قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه همچنان ادامه دارد و علاوه بر 20 نفر شاهد که پیش از این به دادستانی فراخوانده شده بودند، دیروز 25 شاهد دیگر در ارتباط با این پرونده به دادستانی شهر استانبول فراخوانده شدند.
همچنین روزنامه ینی شفق ترکیه سه روز پیش اعلام کرد که پرونده خاشقچی روزنامه نگار عربستانی که در اقدامی جنایتکارانه در ساختمان کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسیده، 45 نفر شاهد دارد که همه آنها تبعه ترکیه و کارمند محلی این کنسولگری هستند.
رسانه های ترکیه از جمله روزنامه ینی شفق اعلام کرده اند که همه کارکنان محلی کنسولگری عربستان سعودی در روز ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری، به مرخصی اجباری فرستاده شده اند و دادستان استانبول نیز برای روشن شدن موضوع در صدد کشف علت و عوامل تصمیم گیرنده صدور دستور اعطای این مرخصی اجباری است.
مقام های دولت ریاض بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
پس از اعتراف به قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد توسط دولت سعودی ، برخی رسانه های ترکیه با طرح این پرسش که 'جسد خاشقچی کجاست؟'، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقام های ریاض شدند.
در بیانیه دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد وی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی نیز به گذشت بیش از 20 روز از قتل خاشقچی و ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد وی اشاره کرد و افزود: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
در متن بیانیه دولت سعودی که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده، آمده است: عربستان سعودی اقدام های ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان ریاض و آنکارا تشکیل شد.
بر اساس این بیانیه، در پی تشکیل این تیم مشترک، برای تحقیق درباره این پرونده، اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول به مقام های امنیتی ترکیه داده شد.
بر این اساس، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و سبب مرگ نامبرده و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
بنا به بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.
با اعلام قتل خاشقچی توسط دولت سعودی، آمریکا در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با 'ابراز تاسف'، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که ' ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو به هنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.'
رسانه های ترک نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
خاورم/1905**1144

نظر شما