شناسهٔ خبر: 28916106 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزرای خارجه ترکیه و آمریکا درباره خاشقچی گفت و گو کردند

آنکارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو و مایک پمپئو وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به صورت تلفنی گفت و گو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، دو طرف در جریان این تماس تلفنی، بر پیگیری مشترک توافق روسای جمهوری دو کشور درباره پرونده قتل خاشقچی در جریان گفت و گوی تلفنی دیشب تاکید کردند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی دیشب طی گفت و گوی تلفنی درباره روابط دوجانبه، مبارزه با تروریسم، پرونده جمال خاشقجی، آخرین تحولات سوریه و روند قضایی کشیش آندرو برانسون به تبادل نظر پرداختند.
تماس امروز وزرای امور خارجه دو کشور در راستای توافق دو رییس جمهوری برای پیگیری موضوعات مورد مذاکره دیشب انجام شده است.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته پیش پس از سفر به ریاض وارد آنکارا شده و با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود درباره پرونده جمال خاشقچی مذاکره کرد.
رسانه ها پس از سفر پمپئو اعلام کردند که ترکیه اسناد مربوط به قتل و نقش آل سعود در این پرونده را به طرف آمریکایی داده است ولی مولود چاووش اوغلو تحویل هر گونه مدرکی در این زمینه به مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.
خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و حکومت آل سعود پط از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شدند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.
هنوز از جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعودی خبری در دست نیست و آمران و عاملان این جنایت معرفی نشده اند.
خاورم/1905**1144

نظر شما