شناسهٔ خبر: 28915255 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

فروش آثار هنری را ترویج می‌کنیم/ معرفی برترین آثار هنر انقلاب

به گفته امیرعبدالحسینی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم دارد در نیمه دوم امسال در کنار برگزاری نمایشگاه‌ها، فروش محصولات و آثار هنری را ترویج کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: با وجود اینکه هنرهای تجسمی، هنر جریان‌ساز در تاریخ هنر تلقی می‌شود اما کماکان هنری مغفول و مهجور است که شاید نتوان چندان به دنبال تفاوت در برگزاری برنامه‌های آن بود.

وی اکثر فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه هنرهای تجسمی را به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها محدود دانست و افزود: طی چند سال اخیر موضوع اقتصاد هنر تا حدی پررنگ شده است و بر همین اساس ما تلاش می‌کنیم طی ۶ ماهه دوم سال در کنار برگزاری برخی از برنامه‌های مناسبتی و نمایشگاهی، فروش محصولات و آثار هنری را در فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و سایر مراکز ترویج کنیم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: تمرکز ما در نیمه دوم سال توجه به جنبه‌های فروشگاهی در کنار جنبه‌های نمایشگاهی آثار هنری است.

وی درباره برنامه‌های پیش‌رو به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز تشریح کرد:‌ تمرکزمان در این موضوع بر چهل‌ سال هنر تجسمی انقلاب اسلامی خواهد بود و قرار است با معرفی استادان و برترین کارهای حوزه هنرهای تجسمی، جنبه‌های پژوهشی را تقویت کنیم و نشست‌های تخصصی برای ارزیابی هنرهای تجسمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار ‌کنیم.

وی درباره مدت زمان برگزاری این برنامه‌ها بیان کرد: برنامه‌های تدارک دیده شده درباره چهل سالگی انقلاب اسلامی از دی ماه تا پایان سال در موزه هنر دینی امام علی (ع) و باغ موزه هنر ایرانی برگزار خواهند شد. برنامه‌هایی که در موزه هنر دینی امام علی (ع) برگزاری می‌کنیم جنبه موزه‌ای و پژوهشی دارد و به همین دلیل هم بازه زمانی بیش از ۴۵ روز دارند.

عبدالحسینی همچنین با تاکید بر اینکه در بحث چهل سالگی انقلاب اسلامی ‌بیشترین تاکید بر معرفی برترین آثار و ویژگی هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد:‌ از آنجا که آثار از مجموعه شخصی هنرمندان بیرون آورده می‌شوند، این برنامه فقط جنبه نمایشگاهی و ارزش پژوهشی دارد و قرار نیست آثار به فروش رسند. هدف ما معرفی برترین آثار برای فرهنگسازی و تاثیرگذاری بر هنر معاصر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای سال های اخیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزاری برنامه‌های هنری با اتکا به ۲۹ نگارخانه‌ بوده است درباره برنامه‌هایی که طی ۶ ماه آغازین امسال برگزار شده است، خاطرنشان کرد:‌ نگارخانه‌هایی چون نگارخانه لاله و نگارخانه پردیس ملت با سازوکار حرفه‌ای مستقل هستند و برخی دیگر از نگارخانه‌ها ذیل فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ تعریف شده‌اند که در حوزه نمایشگاه فعالیت دارند. در ۶ ماهه اول سال جاری ۳۲۷ نمایشگاه در ۲۹ نگارخانه برگزار شده است و حدود ۹ هزار و ۶۱ اثر به نمایش درآمده است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: عمده فعالیت‌های نمایشگاهی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ۲۹ نگارخانه است ولی در کنار آن ۱۴ موزه، خانه موزه و باغ موزه در اختیار این سازمان قرار دارد که میزبان نمایشگاه‌های مختلف حوزه هنرهای تجسمی نیز هستند. به غیر از مراکز خاص مثل موزه هنرهای دینی، موزه امام علی (ع)، موزه عکس‌خانه شهر و نگارخانه لاله که رویکردشان هنر حرفه‌ای است، سایر فضاهای هنری، نیمه‌حرفه‌ای و به زبانی هنر دانشجویی را پوشش می‌دهند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه آموزشی است، اظهار کرد:‌ طی ۶ ماه گذشته جدا از نگاه نمایشگاهی و آموزشی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌هایی چون جایزه هنری غدیر را با تجلیل از مفاخر هنری در موزه امام‌علی (ع) و برنامه «مثل یک قصه» را که مروری بر فعالیت‌ ۵۰ ساله خسرو سینایی در نقاشی، طراحی و آثار سینمایی بود، در باغ موزه هنری ایرانی برگزار کرده است.

عبدالحسینی همچنین گفت: نمایشگاه دو قرن هنر طراحی که این روزها در موزه امام علی (ع) نیز در حال برگزاری است از برنامه‌های ارزشمند از منظر آموزشی و پژوهشی است که آثار شاخص هنرمندان دو قرن معاصر را مرور می‌کند.

وی در پایان برگزاری جشنواره‌های متعدد حوزه هنر که وقفه‌ای در برگزاری‌شان ایجاد شده از جمله سوگواره خمسه، جشنواره تئاترشهر، جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی را از برنامه‌های مهم سال ۱۳۹۸ معرفی کرد.

 

منبع:مهر

نظر شما