شناسهٔ خبر: 28914808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرونده خاشقچی وتجارت تسلیحاتی واشنگتن و ریاض – رضا خوش لهجه*

تهران - ایرنا - قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود و اعتراف دیرهنگام حکام عربستان مبنی برانجام این جنایت در کنسولگری این کشور دراستانبول، بیش از آنکه شاهزادگان سعودی را نگران کرده باشد، به نظر می رسد «دونالد ترامپ» رییس جمهور تاجر مسلک آمریکا را آشفته ساخته است.

صاحب‌خبر -

البته نگرانی ترامپ دراین خصوص نه از حیث کشته شدن یک روزنامه نگار بلکه از این جنبه است که ترور این مخالف سعودی که با واکنش گسترده رسانه ها و محافل جهانی روبرو شده؛ آینده فروش میلیاردها دلار سلاح آمریکا به عربستان را با ابهام مواجه ساخته است .
در همان روزهای نخست ناپدید شدن خاشقچی بود که ترامپ در اظهار نظری بدون اشاره به ضرورت پیگیری ماجرای مفقود شدن این روزنامه نگار به عنوان یک نویسنده منتقد که مقالاتش در واشنگتن پست به چاپ می رسید؛ در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران درباره تاثیر این جنایت بر موضوع مناسبات تسلیحاتی ریاض - واشنگتن گفت : «توقف فروش تجهیزات نظامی به عربستان یک اقدام احمقانه است .»
ترامپ همچنین به این نکته اشاره کرد که اگر آمریکا فروش های نظامی خود به عربستان را متوقف کند، در واقع ایالات متحده خودش را «مجازات» کرده است و با این کار، عربستان تجهیزات نظامی خود را از دیگر کشورها نظیر چین و روسیه تامین خواهد کرد.
این اظهار نظر صریح ترامپ، آشکارا نشان داد رییس جمهوری آمریکا در قضیه قتل خاشقچی بیش از آنکه نگران سرنوشت این روزنامه نگار منتقد باشد؛ نگران آینده میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی دولت متبوعش با شاهزادگان سعودی است .
ترامپ در جمع خبرنگاران گفته بود که دولت وی قراردادی به ارزش 110 میلیارد دلار با شاهزادگان سعودی منعقد کرده است که براساس آن سلاح و تجهیزات نظامی عربستان را تامین خواهد کرد.
این قرارداد در کنار میلیاردها دلار سرمایه گذاری عربستان در آمریکا که به اعتراف ترامپ می تواند دست کم صدها هزار شغل در آمریکا ایجاد کند ؛ برای دو طرف ( ریاض - واشنگتن ) حائز اهمیت است . این قرارداد تسلیحاتی از یک سو ؛ ترامپ را یک گام دیگر به اهداف اقتصادی خود نزدیک می کند و از سوی دیگر عطش عربستان به تجهیزات نوین نظامی برای استفاده در جنگ یمن را که در باتلاق آن گرفتار شده است ، فرو می نشاند.
منابع خبری نیز در روزهای اخیر به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکایی گزارش داد که شرکت های عمده تسلیحاتی آمریکا ( لاکهید مارتین و ریتون دو شرکت بزرگ ساخت تسلیحات در آمریکا ) نگرانی خود را از احتمال توقف فروش تسلیحات به عربستان با دولت ترامپ در میان گذاشته اند.
از سوی دیگر؛ نگرانی ترامپ درخصوص تاثیر گذاری قتل خاشقچی بر موضوع فروش سلاح آمریکا به عربستان درحالی مطرح می شود که نمایندگان دو جناح اصلی آمریکا یعنی دمکرات ها و جمهوریخواهان در کنگره این کشور پیشتر اعلام کرده بودند درصورت اثبات نقش عربستان در مرگ خاشقچی ؛ واشنگتن باید فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کند.
حتی قبل از مطرح شدن موضوع خاشقچی ؛ نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا طرحی برای ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان به دلیل جنایت های این کشور در یمن پیشنهاد کرده بودند که همچنان پابرجاست.
اکنون عربستان سعودی پس از فشار افکارعمومی ، مجامع جهانی و گسترده شدن ابعاد جنایاتش در قتل روزنامه نگار منتقد در اقدامی دیرهنگام و در بیانیه ای ابهام آمیز ؛ رسما قتل جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول را پذیرفته و مدعی شده است که هیاتی را که همگی از وابستگان به خاندان آل سعود هستند، سرگرم بررسی و تحقیق دراین باره است .
حالا پس از 19 روز از جنایت عربستان این پرسش مطرح می شود که آیا کنگره آمریکا که براساس قوانین این کشور می تواند جلوی فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای خارجی را بگیرد ؛ مانع از این قرارداد هنگفت تسلیحاتی خواهد شد ؟ آیا دستگاه قانونگذاری آمریکا ( کنگره ) حاضر است ؛ صدها میلیارد دلار منافع اقتصادی ایالات متحده را قربانی گاوشیردهی کند که همچنان می توانند آن را به بهانه های مختلف بدوشند ؟
..............................
*خبرنگار ایرنا

نظر شما