شناسهٔ خبر: 28914633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جلالی: گفت‌وگوی سیاسی برای اجرای برجام کافی نیست

خانه ملت

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه با بیان اینکه چندجانبه‌گرایی از یکجانبه‌گرایی بهتر است، گفت: اروپایی‌ها وزن بالایی در عرصه بین‌المللی داشته و باید گام‌های بلندتری در راستای اجرای برجام بردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در نشست مشترک مطبوعاتی که عصر یکشنبه، به همراه رؤسای گروه دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه و ایران برگزار شد ضمن خیرمقدم به هیأت فرانسوی که مذاکرات طولانی را در ایران خواهند داشت، گفت: فرانسه کشور فرهنگی است که از گذشته روابط فرهنگی خوبی با ایران داشته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بعد از انقلاب روابط ایران و فرانسه دچار فراز و فرودهایی شد، اظهار داشت: با این حال پارلمان هر دو کشور برای برقراری روابط تلاش داشتند که آخرین تجربه آن گفتگو با ۳ کشور اروپایی بود که به تصویب برجام ختم شد و امیدواریم در این مسیر اروپا و فرانسه آنچه را که ملت ایران از تصویب برجام مطالبه می‌کنند، درک کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ملت ایران ملتی صلح طلب هستند، عنوان کرد: در قرن اخیر شاهد هیچ اثری از حملات و تجاوز ایران علیه کشورهای دیگر نبوده ایم البته مورد تجاوز بودیم و صدام ۸ سال به کشورمان حمله کرد.

جلالی ادامه داد: اگر امروز وارد عرصه دفاعی می شویم، به خاطر کنترل رفتار سایر کشورها، ایجاد موازنه و استفاده از قدرت بازدارندگی کشور است که در همین راستا خواستار گسترش روابط با تمامی کشورها به خصوص همسایگان هستیم و امیدواریم آنچه جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند مورد درک جامعه جهانی باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران: داشتن سیاست مستقل به خصوص در حوزه روابط با ایران برای ما مهم است

در ادامه فیلیپ بونکار رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه ضمن تشکر از استقبال گرم ایران از هیأت مشترک مجلس نمایندگان و سنای فرانسه گفت: این سفر در حالی صورت می گیرد که ایران در شرایط سختی قرار دارد و به تازگی از حوادث اهواز گذشته و در آستانه ۴ نوامبر یعنی آغاز دور دوم تحریم های آمریکا قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در مجلس یعنی قلب قدرت سیاست ایران حضور داریم، عنوان کرد: برجام به لحاظ امنیتی اهمیت دارد و منافع اقتصادی ایران باید در چارچوب برجام تأمین شود که در این مسیر اروپا به آنها کمک می کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه خاطرنشان کرد: آگاهیم که مسأله برجام حاکمیتی است و سیاست مستقل نیز به خصوص در حوزه روابط با ایران برای ما مهم است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران: علیرغم خروج آمریکا از برجام روابط خود با ایران را حفظ می‌کنیم

همچنین دلفین او رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس نمایندگان فرانسه در ادامه این نشست مشترک مطبوعاتی گفت: علاقمندیم علیرغم مشکلات برجام به خصوص بعد از خروج آمریکا از این توافقنامه، به روابط خود با ایران ادامه دهیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه گفتگوی سیاسی و اقتصادی با ایران ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در این راستا لازم است ارتباط دانشگاهی و فرهنگی نیز بیش از پیش بهبود یابد چنانچه اخیرا نمایشگاهی از موزه لوور در تهران برگزار شد از این رو یکی از دلایل حضور ما در ایران حاوی پیام دوستی برای ملت ایران است.

در ادامه این نشست خبرنگاران به طرح سوالات خود پرداختند که در همین راستا خبرنگار AFP از اهمیت انتظاراتی که ایران از فرانسه دارد و چگونگی ارائه ضمانت از سوی فرانسه پرسید که دولفین او در پاسخ گفت: ما اراده برای حفظ برجام داریم و یکی از مدارک مستند ما اظهارات و اعلامیه ها از جانب ترزا می و مکرون بعد از تاریخ ۸ می در حمایت از برجام بود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران در ادامه با بیان اینکه فعال سازی قانون انسداد را مد نظر داریم، ابراز داشت: این قانون برای حفظ شرکت های خارجی و اروپایی در قراردادهای خود با شرکت های ایرانی است همچنین سند ایجاد SPV را نیز در دستور کار داریم که مکانیسم جبرانی برای شرکت هایی است که مایل به تجارت با ایران هستند.

وی افزود: قبول داریم که این اسناد بی نقص نیستند اما حاکی از اراده کامل اروپا برای همکاری با ایران است همچنین حضور ما در ایران در چارچوب هیأت مشترک از سنا و مجلس ملی که برای نخستین بار صورت می گیرد نیز حاکی از اراده فرانسه برای این ارتباط است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه: اروپا گام‌های بلندتری برای اجرای برجام بردارد/ چندجانبه‌گرایی از یکجانبه‌گرایی بهتر است

جلالی نیز در پاسخ به همین سوال بیان داشت: وقتی فرانسه هیأت مشترکی از دو پارلمان خود در آستانه ۴ نوامبر به ایران می فرستد حکایت از اراده آنها دارد و زمانی که شخص خانم دلفین او ۵۰۰ امضا از نمایندگان برای حفظ برجام جمع می کند، خالی از معنا نیست.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در ادامه ضمن تشکر از مواضع مجالس سنا و نمایندگان فرانسه درباره ایران ادامه داد: احساس ما این است که گام های اتحادیه اروپا باید گام های بلندتری باشد و معتقدیم چندجانبه گرایی بهتر از یکجانبه گرایی است و وزن کشورهای اروپایی وزن بالایی در عرصه بین المللی است.

وی تصریح کرد: معتقدیم برجام بزرگ ترین دستاورد اروپا بعد از معاهده لیسبون است از این رو اروپا باید گام هایی بردارد اما صرفا گفتگوی سیاسی کافی نبوده و گام برداشتن برای تغییرات اقتصادی نیاز است لذا امیدواریم وعده های داده شده به خصوص وعده های خانم موگرینی تا پیش از ۴ نوامبر محقق شود.

بونکار: مقابله با تحریم‌های آمریکا سخت است، غیرممکن نیست/ SPV برای تمام کشورهای در معرض تحریم کارایی دارد

در ادامه این نشست خبرنگاری  درباره ایجاد کریدور مالی بر پایه یورو میان ایران و اروپا و تمهیدات مجلس فرانسه در این خصوص سوال کرد که فیلیپ بونکار رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران در این خصوص گفت: در این حوزه دستاوردهای امنیتی برجام را کنار می گذارم و درباره راهکارهای عملی و پیشنهادی صحبت می کنم.

وی ادامه داد: سوال طرف ایرانی همواره این بود که که آیا اروپا قدرت لازم برای مقابله با تحریم های آمریکا یا حمایت از ایران را دارد یا خیر که صادقانه باید در مجلس ایران بگویم پاسخ آن سخت است اما غیرممکن نیست.

رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران در ادامه به بیان راهکارها پرداخت و اظهار داشت: در مرحله اول به دنبال احیای قانون انسداد سال ۱۹۹۶ هستیم که بیشتر یک راه حل سیاسی و پاسخ سیاسی فوری از سوی اروپایی ها بود که در گذشته کارکردی نداشت.

بونکار به مورد دوم اشاره کرد و یادآور شد: اقدام بعدی که باید تا ۴ نوامبر انجام شود اتصال یک بانک ایرانی به سوئیفت است که از طریق آن بتوانیم ادامه همکاری را تضمین کنیم همچنین راهکار سوم قانون SPV است که با اهداف ویژه اقدام می کند و قانون فوق العاده ای است.

وی در ادامه در خصوص SPV بیان داشت: موگرینی نیز بر اجرای این سازوکار تأکید کرد که بر اساس آن مبادلات پولی انجام نمی شود بلکه مراودات ایران با آسیا در آن ثبت شده و اگر ایران کالایی به چین و هندوستان بفروشد می تواند به ازای آن از اروپا خرید کند که به این قانون دو تبصره اضافه می شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس سنای فرانسه و ایران در ادامه در خصوص کارایی SPV تصریح کرد: نکته اول در این خصوص این است که در دوره تکنولوژی که همه موارد از لحاظ فناوری ثبت می شود، این روش یک روش ابتدایی و اولیه است که مزیتی برای این سیستم است همچنین این سیستم فقط مختص ایران نبوده و می تواند برای تمام کشورهایی که در معرض تحریم های بعدی آمریکا هستند نیز استفاده شود.

دلفین او: قرار نیست برای هر حرف ترامپ وقت تلف کرده و پاسخ دهیم/ گشایش کانال دارویی و کشاورزی SPV تا ۴ نوامبر

در ادامه این نشست بونکار در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر زمان اجرای این سازوکار عنوان کرد: دو زمان برای اجرای این سازوکار تبیین شده که مرحله اول شامل کانال انسانی است که برای مواد دارویی و کشاورزی کاربرد دارد و تا ۴ نوامبر اجرایی می شود و اجرای مرحله دوم که چالشی برای SPV است به ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ می رسد.

دلفین او رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری درباره تأثیر تحریم ها بر روابط ایران و فرانسه اظهار کرد: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام ما را متأسف کرد که رؤسای سنا و مجلس ملی و وزیر خارجه فرانسه نیز بر آن تأکید داشتند.

وی بر همین اساس تصریح کرد: برای ما واضح است که قدرت آمریکا باعث ایجاد سلطه شده است و تحریم های آمریکا نیز تأثیر مستقیم روی روابط اقتصادی ایران و  فرانسه داشته اما تصور می کنم خروج آمریکا از برجام نتیجه عکس داشته و باعث افزایش گفتگو میان دو کشور شده است و ایران نیز مشاهده کرد که فرانسه و اروپا برای باقی ماندن در برجام تلاش می کنند.

دلفین او در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اظهارات ترامپ پیرامون داعش اظهار داشت: قرار نیست برای هر حرف ترامپ وقت تلف کرده و پاسخ آن را دهیم.

جلالی: استفاده زیاد سران آمریکایی از واژه ایران نشان از نقش کشورمان در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای دارد

در ادامه این نشست مشترک مطبوعاتی، جلالی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره برنامه ایران برای مذاکره با آمریکا تأکید کرد: کسی که گفتگو را ترک کرد آمریکا بود و آنکه باید به گفتگو بازگردد همان ها هستند که باید در قالب چارچوب قواعد بین المللی این اقدام را داشته باشند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه در پایان خاطرنشان کرد: ایران از قابلیت های بالای اقتصادی برخوردار است و به سمت اقتصاد درون زا حرکت می کنیم همچنین ایران قدرت مهم بین المللی محسوب می شود و اینکه آمریکا از واژه ایران بسیار استفاده می کند حکایت از نقش ایران در عرصه بین المللی و منطقه ای دارد.

انتهای پیام

نظر شما