شناسهٔ خبر: 28914564 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گاردین: اتفاقی که در داخل کنسولگری عربستان رخ داد سبب ایجاد انقلابی در جهان شد

روزنامه گاردین نوشت قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول موجب ایجاد انقلابی در جهان شد که ریاض تلاش می‌کند با پول این پرونده را مختومه اعلام کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه گاردین در گزارشی درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی، در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه نوشت: این مخالف سعودی با این جملات موانع را پشت سر گذاشت و وارد کنسولگری شد. دوربینی که بر روی سقف قرار داشت نشان می‌دهد که او در حال نزدیک شدن به درب فولادی است. یک محافظ در کناری می‌ایستد و به او اجازه ورود می‌دهد. ساعت یک و چهارده دقیقه بعد از ظهر آخرین باری بود که خاشقجی زنده دیده شد.

در این ادامه گزارش آمده است: طی نوزده روز از زمان ناپدید شدن و قتلش، تکه‌های اخبار مربوط به سرنوشت این نویسنده و منتقد پنجاه و نه ساله در کنار هم جمع شد. اتفاقی که در داخل کنسولگری عربستان رخ داد به در‌های دادگاه سلطنتی سعودی رسید، سبب ایجاد انقلابی در جهان شد و از زمان حملات تروریستی یازده سپتامبر تاکنون عربستان سعودی در معرض چنین حادثه‌ای قرار نگرفته بود. واشنگتن و ریاض تلاش کردند به صورت بی‌شرمانه‌ای اقداماتی را به منظور محافظت از منافع دو جانبه خود و تلاش برای حفاظت از محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان سعودی، انجام دهند.

در ساعات اولیه روز شنبه، پس از موشکافی‌های جهانی، عربستان سعودی سرانجام توضیحاتی در این باره ارائه کرد که برای خاشقجی چه اتفاقی رخ داده است و از دو هفته تکذیبیه دست برداشت. این توضیحات -در این باره که خاشقجی به صورت تصادفی طی یک زد و خورد کشته شده است- در حالی ارائه شد که مأموران تحقیق ترک و نهاد‌های اطلاعاتی جهانی آماده بودند تا روایتی کاملا متفاوت را ارائه کنند.

زمانی که در‌ها به روی خاشقجی بسته شد، او به طبقه دوم این ساختمان و در واقع دفتر سرکنسول رفت.  خاشقجی دلایل کمی برای ترسیدن داشت زیرا او بر روی صندلی میهمان در مقابل میز محمد العطیبی، سرکنسول عربستان سعودی، نشست که شخصا با او تماس گرفت و او را برای نهایی کردن اسنادش دعوت کرد. اما خاشقجی تنها فرد غریبه در این ساختمان نبود. در اتاق‌های مجاور پانزده مرد دیگر هم حضور داشتند که همگی از اعضای دستگاه امنیتی عربستان بودند. آن‌ها در همان روز و با دو جت خصوصی وارد استانبول شدند که به طور معمول از سوی دولت سعودی از یک پایگاه در فرودگاه ریاض اجاره می‌شد. نشان‌های HZ-SK۱ و HZ-SK۲ بر روی این هواپیما‌ها ثبت شده بود. نرم‌افزار‌های ردیابی پرواز نشان داد یکی از این هواپیما‌ها کمی پس از ساعت سه بامداد روز دوم ماه اکتبر در استانبول به زمین نشست. دومین هواپیما بعد از ظهر وارد فرودگاه آتاتورک شد.

نام نه مرد در پرواز نخست در دفتر هتل وونپیک در منطقه لونت ثبت شد. این مردان از پنجره‌های هتل می‌توانستند ساختمان کنسولگری را ببینند. ماهر عبدالعزیز المطرب -فردی که در دستگاه امنیتی ولیعهد عربستان حضور دارد- و صلاح محمد الطبیقی، رئیس پزشکی قانونی در اداره اطلاعات عمومی عربستان، از جمله میهمانان هتل بودند. صبح آن روز و قبل از وارد شدن خاشقجی به کنسولگری، دوربین‌های امنیتی کنسولگری نشان می‌دهند که المطرب در حال وارد شدن به کنسولگری است. همچنین باور بر این است که چهار تن دیگر از افراد نزدیک به ولیعهد از جمله نایف حسن العریفی، منصور عثمان ابا حسین و ولید عبدالله الشهری با او هستند. در زمان ورود آنها، به کارکنان ترک کنسولگری گفته شد می‌توانند کنسولگری را ترک کنند. آن‌ها قبل از ظهر به خانه فرستاده شدند و روسای سعودی‌شان به آن‌ها گفتند که یک هیئت مهم دیپلماتیک در حال ورود به ساختمان برای برگزاری یک جلسه است. این افراد از نخبه‌ترین واحد‌ها در نیرو‌های امنیتی عربستان انتخاب شدند که وفاداری آن‌ها بار‌ها مورد آزمایش قرار گرفته بود. در زمان ورود مسافران دومین هواپیما به کنسولگری چیزی که قرار بود رخ دهد، قرار نبود از دیوار‌های این ساختمان به خارج درز کند.

کمی پس از ورود خاشقجی به دفتر کنسولگری، دو مرد وارد اتاق شدند و او را به جایی دیگر بردند. اما مقامات اطلاعاتی ترکیه از آژانس جاسوسی ملی -میت- در حال گوش دادن به اتفاقاتی بودند که در حال رخ دادن بود. به هر ترتیب، مقامات ترک به زودی یک نوار صوتی در اختیار داشتند که نشان‌دهنده وقوع قتل در داخل دیوار‌های کنسولگری سعوی بود که از آن زمان به بعد به پایه و اساسی برای اعلان اتهامات علیه عربستان سعودی تبدیل شد.

مقامات می‌گویند این نوار نشان می‌دهد خاشقجی طی هفت دقیقه وحشتناک کشته شد. او ابتدا شکنجه و زخمی شد و سپس به او آرام بخش تزریق و در نهایت مثله شد. بر اساس این نوار صوتی، یکی از قاتلان او می‌گوید: «اگر می‌خواهی به عربستان سعودی باز گردی، خفه شو.»

با آغاز روند خشونت، الطبیقی یک هدفون در گوش قرار می‌دهد و به همکارانش می‌گوید: «زمانی که این کار را انجام دهم به موسیقی گوش می‌دهم. شما هم باید همین کار را انجام دهید.»

این نوار صوتی نشان می‌دهد انگشت‌های خاشقجی قطع شد. ماده‌ای به او تزریق شد که او را ساکت کرد و سپس او به اتاق دیگری منتقل شد، جایی که در آن بر روی یک میز قرار داده و تکه تکه شد.

یک مقام ترک سپس گفت: سعودی‌ها یک اره را به کنسولگری برده بودند. این مقام به نیویورک تایمز گفت: «آنچه رخ داد، شبیه فیلم پالپ فیکشن (فیلم آمریکایی در گونه سینمای جنایی) است.»

در روز پنجم ماه اکتبر، سه روز پس از ناپدید شدن خاشقجی، مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، با هاکان فیدان رئیس میت و دیگر افسران بلندپایه دستگاه جاسوسی ترکیه دیدار کرد. آن‌ها به رئیس جمهور ترکیه گفتند خاشقجی قصابی شده است.

مقامات بلندپایه ترکیه می‌گویند تعجب اردوغان سریعا به خشم تبدیل شد. او به فیدان و دیگران گفت که سعودی‌ها را احضار کنند و اطلاعات خود را با آن‌ها در میان بگذارند.

روز شنبه ششم ماه اکتبر، نخستین نشست بین سعودی‌ها و مقامات ترکیه برگزار شد. این نشست به خوبی پیش نرفت. یکی از مقامات نزدیک به این نشست گفت سعودی‌ها هرگونه اطلاع داشتن از اتفاقی را که رخ داده است، رد کردند. این مقام گفت: «شاید آن‌ها راست می‌گفتند. ممکن است افرادی که ما با آن‌ها صحبت کردیم، از این اتفاق اطلاعی نداشتند.»

در نیمه شب آن روز، ترکیه که هیچ گونه واکنشی از ریاض دریافت نکرده بود، به خبرگزاری رویترز اعلام کرد بر این باور است که خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است. در محافل خصوصی مقامات شروع به گفتن این موضوع کردند که او نه تنها کشته شده است بلکه جسدش تکه تکه شده و با کیف‌هایی از کنسولگری خارج شده است.

این افشاگری سبب بروز واکنشی قابل توجه شد. این موضوع سبب شد دیگران به این نتیجه برسند که آنکارا شواهدی در اختیار دارد و آماده استفاده از آنهاست. به زودی نام پانزده سعودی فاش شد که با گذرنامه‌های واقعی وارد ترکیه شده بودند. تصاویر به دست آمده نشان می‌داد یک ون سیاه رنگ در مقابل ورودی ساختمان کنسولگری پارک شده است. مأموران تحقیق اعلام کردند از این ون برای خارج کردن جسد خاشقجی و انتقال آن به خانه سرکنسول استفاده شد. تصاویر همچنین نشان می‌دهد این ون یک روز قبل وارد گاراژ زیرزمینی کنسول شده بود.

با گذشت ده روز از این ماجرا، ملک سلمان، خالد الفیصل، فرماندار مکه، را برای دیدار با اردوغان به آنکارا فرستاد، اقدامی که از آن عنوان تلاش برای سرپوش گذاشتن بر کار‌های ولیعهد عربستان سعودی یاد می‌شود. ریاض سریعا با صدور بیانیه‌هایی بر روابط دوستانه بین این دو هم پیمان منطقه‌ای تأکید کرد. اما در پشت صحنه، دست‌کم برای عربستان سعودی اوضاع به خوبی پیش نمی‌رفت. منابع ترک درباره فیصل اعلام کردند: «او برای کمک، به ما التماس می‌کرد. آن‌ها واقعا ناامید شده بودند.»

گاردین در ادامه نوشت: دونالد ترامپ در ارتباط با جاه‌طلبی‌های سیاست خارجی خود به شدت بر روی محمد بن سلمان حساب کرده است، کسی که ترامپ او را یک خاکریز علیه ایران، یک شریان مهم منطقه‌ای برای اسرائیل و یک تأمین کننده مشتاق برای اقتصاد آمریکا می‌داند. سفر دو روزه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به ریاض و آنکارا در هفته گذشته از دادن امتیاز از سوی عربستان سعودی در ساعات اولیه روز شنبه حکایت داشت. یک مقام آمریکا در منطقه اعلام کرد پمپئو با شماری از تکذیبیه‌ها در پایتخت سعودی و برخوردی سرد در آنکارا مواجه شد. او و سیا در اعلام آنچه برای خاشقجی رخ داده است نقش ایفا کردند. نوار صوتی موجود چنان واضح است که حتی ترامپ دیگر نمی‌تواند سبب پوشاندن اقدام ولیعهد عربستان سعودی شود.

مأموران تحقیق در ترکیه اکنون در حال جستجو در جنگل‌ها در استانبول برای یافتن بقایای جسد خاشقجی هستند و انتظار دارند این پرونده به زودی بسته شود. این در حالی است که مقامات این کشور همچنان در حال بررسی گزینه‌های خود هستند. آن‌ها هنوز مهمترین ابعاد این پرونده علیه عربستان سعودی به ویژه این نوار صوتی را فاش نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد ترامپ بر این باور است که منافع او و حامیانش ممکن است حفظ شود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما