شناسهٔ خبر: 28912159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزنی‌های فشرده برای کسب رأی اعتماد

بالاخره حرف و حدیث‌ها درباره تغییرات کابینه تمام شد، حالا فقط مانده گام آخر یعنی رأی نمایندگان. دیروز رئیس جمهوری در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، چهار گزینه پیشنهادی خود را برای حضور در کابینه به این شرح معرفی کرد؛ فرهاد دژپسند برای وزارت اقتصاد، محمد شریعتمداری برای وزارت کار، محمد اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی و رضا رحمانی برای وزارت صنعت.

صاحب‌خبر -

آن طور که تا دیروز اعلام شده بود، قرار است روز یکشنبه هفته آینده جلسه رأی اعتماد به این وزرا در دو نوبت صبح و عصر برگزار شود. چیزی که در فاصله باقی مانده تا برگزاری این جلسه مهم به نظر می‌رسد، جلسات رایزنی وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف است. جلساتی که دیروز در مجلس کلید خوردند اما بخش اصلی آنها قرار است از امروز آغاز شوند.

** مجلس در گام اول رایزنی‌ها
دیروز هر چند هنگام معرفی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس، فضای صحن علنی را فریادهای دو دو و چهار چهار نمایندگان فرا گرفته بود اما آن طور که خود مجلسی‌ها می‌گویند، هنوز نمی‌توان درباره نظر مجلس به هر یک از این چهار وزیر پیشنهادی اظهار نظر روشنی ارائه کرد. نمایندگان در مجلس دیروز به شکل واضحی سعی داشتند تا قدری محافظه‌کارانه و با رعایت احتیاط درباره این چهار نفر اظهار نظر کنند. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس و از نمایندگان منتقد دولت یکی از این نمایندگان بود که به «ایران» گفت: «برای اظهار نظر روشن‌تر و صریح‌تر درباره این گزینه‌ها باید سه فاکتور را در نظر بگیریم؛ برنامه مدون آنها برای هر کدام از وزارتخانه‌ها، دفاع تخصصی آنها در کمیسیون‌ها و همین طور رایزنی آنها با فراکسیون‌های سه گانه. در شرایطی که هیچ کدام از این کارها صورت نگرفته، هنوز فضای مشخصی در مجلس در قبال این چهره‌ها وجود ندارد.» در همین حال بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم نظری مشابه امیرآبادی فراهانی دارد. او هم به «ایران» گفته است: «تا زمانی که رایزنی‌های جدی صورت نگرفته و مجلس شناختی از این گزینه‌ها در ارتباط با وزارتخانه‌های آنها پیدا نکرده، هیچ صحبتی مبنای عمومی ندارد.» او معتقد است: «فضای مجلس طوری است که بعد از رایزنی‌ها هر تصمیمی احتمال وقوع دارد.» اکثر نمایندگان اعتقاد دارند که برآیند خروجی نظر فراکسیون‌ها است که در این مرحله سرنوشت چهار گزینه پیشنهادی را مشخص می‌کند. با این حال تقریباً تمام نمایندگانی که دیروز از طیف‌های مختلف با «ایران» به گفت‌وگو پرداختند، معتقد بودند که رأی‌آوری رضا رحمانی گزینه وزارت صنعت و فرهاد دژپسند گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد قطعی است و این دو بدون مشکل خاصی از سوی مجلس وارد ترکیب کابینه خواهند شد. در همین حال رأی‌آوری دو گزینه دیگر هم از نظر این نمایندگان بیشتر موکول به نتیجه رایزنی‌های روزهای پیش رو است.

** کمیسیون عمران میزبان دو وزیر پیشنهادی
دیروز همچنین اولین برنامه رایزنی وزرا هم برگزار شد و هر چهار نفر راهی بهارستان شدند. ابتدا این وزرای پیشنهادی راه و کار بودند که با حضور در کمیسیون عمران، برنامه‌های خود را تشریح کردند. خبر این جلسه را شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران به «ایسنا» داده و درباره رایزنی کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه گفته است: «ایشان از برنامه‌های خود در حوزه ریل و راه گفت. نمایندگان نیز سؤالات خود را مطرح کردند. سؤالات نمایندگان حول این محور بود که در وضعیت فعلی چه برنامه‌هایی را می‌توان اجرایی کرد و اینکه با آمدن ایشان مسیر وزارت به چه سمتی حرکت خواهد کرد و قول‌هایی که ایشان داد، چقدر عملیاتی است. با توجه به اینکه بخش ضعیف وزارت راه و شهرسازی، مسکن است چه برنامه‌هایی اندیشیده شده است.»

او در ارزیابی فضای اولین جلسه کمیسیون عمران درخصوص وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هم توضیح داده است: «خیلی از دوستان آقای اسلامی را می‌شناسند و نظرشان نسبت به ایشان مثبت بود ولی افرادی بودند که نسبت به برنامه‌های ایشان انتقاد داشتند.» نماینده مینودشت در مجلس با بیان اینکه قرار شد در جلسه‌ای دیگر ایشان به تمامی سؤالات پاسخ دهد، گفت: «رویکرد کلی در کمیسیون نسبت به آقای اسلامی مثبت بود اما اینکه در صحن علنی نمایندگان چه رویکردی خواهند داشت، بحثی جداست.»

همچنین فرج‌الله رجبی، عضو دیگر این کمیسیون هم درباره رایزنی با محمد شریعتمداری به خبرگزاری فارس توضیح داده است: «آقای شریعتمداری هم برنامه‌های عملکردی خود را به کمیسیون ارائه داد لذا باید پاسخ‌های دیگر وزیر و همچنین برنامه‌های او را با دقت بررسی کرد. البته آقای شریعتمداری توضیحاتی درباره وزارتخانه خود یعنی صنعت معدن تجارت ارائه کرد و همچنین نقدی هم بر شرایط سیاسی اقتصادی مملکت کرد.» او گفته که شریعتمداری در این جلسه در پاسخ‌دهی به سؤالات نمایندگان «مثبت» ظاهر شده است.

** وزیر پیشنهادی صنعت دیروز در کمیسیون صنایع و معادن حاضر شد
فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد هم اولین جلسه خود را در کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار کرد. آن طور که نصرالله پژمانفر درباره این جلسه توضیح داده، وزیر پیشنهادی اقتصاد برنامه‌های خود را به حاضران در جلسه توضیح داده و از آن طرف هم نمایندگان نقطه نظرات خود را مطرح کردند و عمده مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان هم حول نگرانی‌های آنان پیرامون کمبود اعتبارات فرهنگی بود و اینکه به مسائل فرهنگی در بودجه کشور توجه چندانی نمی‌شود. همچنین دبیر کمیسیون صنایع و معادن از حضور وزیر پیشنهادی صنعت در جلسه این کمیسیون جهت ارائه برنامه‌هایش خبر داد. سیدجواد حسینی کیا در گفت‌وگو با مهر در تشریح جلسه عصر دیروز این کمیسیون با اشاره به مطالبات نمایندگان حاضر در جلسه از این وزیر پیشنهادی بیان کرد: «نمایندگان خواستار ساماندهی بازار خودرو و بخش صنعتی کشور شدند. همچنین نمایندگان حاضر در این جلسه از این وزیر پیشنهادی درخواست داشتند که فکری جدی برای وضعیت نیمه‌جان صنعت کند و به دنبال راه‌اندازی سامانه تولید و نظارت بر آن باشد.» حسینی‌کیا اظهار داشت: «آقای رحمانی هم مطالب خود را بیان کرد و تأکیدش بر این بود که از افراد متخصص در این وزارتخانه بهره می‌گیرد و با مجلس تعامل خواهد داشت. همچنین تأکید وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، ساماندهی بازار خودرو و کاهش تصدی‌گری دولت در این زمینه بود.» حسینی کیا درباره نظر کلی نمایندگان نسبت به این وزیر پیشنهادی، گفت: «اکثر نمایندگان حاضر در این جلسه نظر مثبتی به رحمانی داشتند و احتمالاً وی رأی اعتماد می‌گیرد.»

با این وجود آن طور که نمایندگان مختلف به «ایران» گفته‌اند، ترافیک جلسات رایزنی وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خواهد بود. همچنین به احتمال زیاد جلسه نتیجه‌گیری فراکسیون‌های سه گانه سیاسی هم برای اعلام نظر درباره این گزینه‌ها صبح روز برگزاری جلسه رأی اعتماد برقرار خواهد شد. هر چند در این میان سخنگویان هر سه فراکسیون سیاسی مجلس هم در گفت‌وگو با «ایران» تأیید کرده‌اند که احتمال دارد این فراکسیون‌ها درباره برخی از گزینه‌ها سکوت کرده و به نتیجه مشخصی نرسند.

منبع: روزنامه ایران؛ 1397،7،30
گروه اطلاع رسانی**1699**2002

نظر شما