شناسهٔ خبر: 28911583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یوسف تشریح کرد:

جزئیات پانزدهمین دوره مسابقات قرآن رسانه ملی/ افزوده شدن رشته‌های جدید

گروه مسابقات ــ دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی ضمن تشریح جزئیات این دوره از مسابقات، از افزوده شدن رشته‌های جدید خبر داد.

صاحب‌خبر -

جزئیات پانزدهمین دوره مسابقات قرآن رسانه ملی/ افزوده شدن رشته‌های جدید

مهدی یوسف،‌ دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن و عترت با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری در مورد گسترش فرهنگ قرآنی در میان کارکنان صداوسیما و خانواده‌های آن‌ها، ایجاد زمینه مناسب برای انس هرچه بیشتر با قرآن و معارف اسلامی و ارتقای سطح معلومات و آموزه‌های قرآنی، زمینه‌سازی برای شناسایی، جذب، رشد و هدایت استعدادهای قرآنی بین کارکنان شاغل و بازنشسته سازمان به پانزدهمین دوره خود رسیده است.
مدیر امور فرهنگی رسانه ملی افزود: برگزاری چنین مسابقاتی بین همکاران رسانه ملی می‌تواند حرکتی بی‌نظیر در راستای احیای فرهنگ اسلامی در بین آنان و توجه هرچه بیشتر به مفاهیم و معارف عظیم قرآن باشد. فراگیری قرآن کریم و آشنایی و انس با مفاهیم نورانی آن از مهم‌ترین ضرورت‌های فرهنگی، دینی به شمار می‌رود.
یوسف ادامه داد: اداره‌کل روابط عمومی صداوسیما با استعانت از خداوند متعال «پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی» را بین آقایان، بانوان، نوجوانان و خردسالان در بخش‌های کتبی، شفاهی و مسابقات جنبی در سال 1397 برگزار می‌کند.
دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی گفت: در این دوره، شرکت‌کنندگان می‌توانند در رشته‌های حفظ سه جزء و یک جزء (افراد بالای 15 سال)، ‌حفظ یک جزء (ویژه نوجوانان 7 تا 15 سال)‌، مسابقه کتبی با محوریت سوره‌های جزء سی قرآن کریم(ویژه بزرگسالان) و همچنین، قرائت قرآن (ویژه آقایان) و ترتیل‌خوانی (آقایان و بانوان)، اذان، روخوانی و روان‌خوانی و بخش‌های جنبی از جمله پژوهش قرآنی، تذهیب، فضای مجازی و فیلم کوتاه شرکت کنند.
وی افزود: خوشبختانه در دوره‌های اخیر میزان توجه، حضور و مشارکت همکاران رو به افزایش بوده است، به نحوی که در دوره چهاردهم در مقایسه با دوره قبل تعداد شرکت‌کنندگان بیش از 59 درصد رشد داشت. این در حالی است که در دوره سیزدهم نیز قریب به 50 درصد تعداد شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف افزایش یافت.
یوسف بیان کرد: همچنین، در هر دوره در مقایسه با دوره قبل شاهد افزایش تعداد رشته‌ها و تنوع محورهای مسابقه بودیم. این موضوع بنا به دلایل متعددی از جمله لطف و عنایت خداوند متعال، توجه هرچه بیشتر همکاران به این گونه مسابقات، اهتمام مسئولان به برگزاری مطلوب مسابقات و عمومی شدن بخش‌های مسابقات است. به نحوی که در سال جاری با توجه به استقبال همکاران بخش‌های روان‌خوانی و روخوانی، ترتیل، فضای مجازی و هنر تذهیب به مسابقه افزوده شده است.
دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی تصریح کرد: پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت ویژه کارکنان رسانه ملی اعم از شاغلان رسمی، پیمانی، قراردادی، حق‌الزحمه‌ای، شرکتی و برنامه‌ای و خانواده‌های ایشان و همچنین، بازنشستگان و خانواده تحت تکفل آنان است. هر یک از همکاران و خانواده‌های ایشان مجاز به شرکت در یک رشته شفاهی هستند. بدیهی است که شرکت‌کنندگان بخش شفاهی مجاز به حضور در رشته‌های جنبی و همچنین، مسابقه کتبی مفاهیم و معارف قرآنی هستند.
وی گفت: در ضمن به منظور ایجاد فرصت برای متسابقان، برندگان رتبه اول هر یک از رشته‌های کتبی و شفاهی در دوره‌های سیزدهم و چهاردهم مسابقات قرآن تنها می‌توانند در سایر رشته‌ها ثبت‌نام کرده و به رقابت بپردازند.
یوسف ادامه داد: علاوه بر بخش‌های معمول، در بخش خردسالان رشته نقاشی و کلاژ موضوع آیه شریفه «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» (لقمان‌/ 17) و در بخش بزرگسال مسابقه کتبی ترجمه و تفسیر جزء سی، بخش پژوهش‌های قرآنی و بخش روخوانی و روان‌خوانی قرآن(قرائت یک صفحه از جزء سی)، تذهیب و فضای مجازی نیز به بخش‌های مسابقه افزوده شده که در راهنمای ثبت‌نام توضیحات ارائه شده است.
دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآن رسانه ملی بیان کرد: با توجه به ضرورت ارزیابی دقیق و یکسان شرکت‌کنندگان، در این دوره، داوری مسابقات شفاهی به صورت متمرکز خواهد بود. به نحوی که شرکت‌کنندگان در هریک از مراکز براساس ضوابط و مقررات در مسابقه شرکت کرده و آثار ضبط شده از ایشان در اختیار داوران مجرب و بین‌المللی منتخب از سوی دبیرخانه قرار خواهد گرفت. نفرات برتر در هر رشته و بخش انتخاب و به مرحله نهایی راه خواهند یافت. همچنین، براساس ارزیابی انجام شده نفرات اول تا سوم هر یک از مراکز نیز به دبیران هر مرکز معرفی خواهند شد. در این بخش از مسابقات ملاک داوری آئین‌نامه‌های مصوب سازمان دارالقرآن الکریم است.
وی اظهار کرد: مسابقه کتبی نیز به صورت سراسری و همزمان در تهران و مراکز برگزار می‌شود. سؤالات و پاسخنامه مراکز از طریق دبیرخانه مسابقات تهیه و ارسال خواهد شد. بدیهی است هر یک از مراکز در موعد مقرر ملزم به برگزاری مسابقه کتبی همزمان با تهران هستند و پاسخ‌های شرکت‌کنندگان را برای داوری به دبیرخانه ارسال می‌کنند. آثار بخش‌های جنبی نیز تا تاریخ 30 آذرماه دریافت و پس از ارزیابی و داوری نهایی آثار برتر در اختتامیه مسابقات معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
یوسف گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده زمان ثبت‌نام تا 15 آبان‌ماه سال جاری بوده و به حول و قوه الهی مرحله اول مسابقات در اوایل آذرماه 1397 در تهران و مراکز، بین تمامی شرکت‌کنندگان اعم از همکاران و خانواده‌ها به صورت همزمان برگزار خواهد شد. در طول این مرحله از مسابقه، شرکت‌کنندگان بخش کتبی با پاسخگویی به سؤالات، شرکت‌کنندگان بخش شفاهی با حضور و قرائت و ارائه محفوظات در بخش‌های خود در مسابقه شرکت می‌کنند. پس از اتمام مرحله اول مسابقات کتبی و شفاهی و همچنین مهلت ارسال آثار بخش جنبی، مرحله داوری آثار انجام شده و نتایج آن در دی‌ماه اعلام و مرحله نهایی پس از آن برگزار می‌شود.
انتهای پیام

نظر شما