شناسهٔ خبر: 28911391 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

ما را که غیر داغ غمت برجبین نبود؛

30 هزار یزدی قدم در راه حسین(ع) می گذارند/ پذیرایی روزانه 24 هزار زائر اربعین توسط یزدی ها

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، این روز‌ها روز‌های نزدیک به اربعین است پدیدۀبی نظیر و بی سابقه‌ای هم در این سال‌های اخیر به وجود آمده و آن، پیاده روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهر‌های دورتر از نجف تا کربلا است بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهر‌های دیگر، پیاده راه می‌اُفتند و حرکت می‌کنند.

این حرکت حرکت عشق و ایمان است اربعین، فقط روزی از روز‌های سال نیست، بلکه آیینه‌ای است در برابر چشمان میلیون‌ها انسان متعهد که در آن تصویری از نهضت و قیام خونین محرّم نقش می‌بندد اربعین، روز باشکوهی است که از خون حسین (ع)، حیات گرفت و نقطه آغاز تبلیغ آرمان کربلا از طریق اشک شد چرا که در این روز، نخستین مجلس عزاداری برای اباعبدالله (ع) و تبلیغ آرمان آن حضرت در کنار تربتش برپا شد.

اگر یک بار در میهمانی اربعین حسین حاضر شوی، دیگر برایت خیلی سخت می‌شود، در زمان‌های دیگر که حرم حسین آرام و بی‌هیاهو است آنجا باشید؛ چون حس می‌کنی، تنها در اربعین است که حُرمت حرم حسین حفظ می‌شود.
در اربعین است که کسی آرام وارد حرم نمی‌شود؛ همه به سر و سینه می‌زنند و در فراق حسین اشک می‌ریزند و ناله سر می‌دهند.

مردم مومن و ولایتمدار استان یزد نیز همچون سراسر ایران اسلامی خود را آماده شرکت در راهپیمایی عظیم حسینی می‌کنند و برخی نیز سفر خود را آغاز کرده اند تا به وصال معشوق برسند.

مردم استان یزد همه ساله پرشور‌تر و عاشقانه‌تر در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شرکت دارند.

صدور بیش از ۳۰ هزار ویزا برای زائرین یزدی اربعین

مدیرکل حج و زیارت استان یزد گفت: در هفته‌های اخیر مراجعه مردم برای ثبت نام و دریافت ویزا بسیار چشمگیر بوده است که در هفته قبل به اوج خود رسید که به صورت میانگین روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ویزا برای هم‌استانی‌های عزیز صادر شد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۰ هزار ویزای کشور عراق برای مردم استان یزد صادر شده است و انتظار می‌رود این رقم به بیش از ۳۵ هزار برسد. نسبت به سال گذشته که ۲۹ هزار ویزا صادر شده بود، افزایش قابل ملاحضه‌ای را در اربعین امسال شاهد خواهیم بود.

۳۳ موکب یزدی روزانه ۲۴ هزار زائر اربعین را پذیرایی می‌کنند

نائب رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد، از برپایی ۳۳ موکب پذیرایی از زائران اربعین خبر داد و گفت: روزانه ۲۴ هزار نفر در موکب‌های استان یزد در ایام اربعین اسکان و پذیرایی خواهند شد.

کاظم مشهدی بافان اذعان داشت: ۲۷ موکب در شهر کربلا، ۱ موکب در نجف، ۲ موکب در کاظمین، ۲ موکب در مسیر نجف به کربلا و ۱ موکب در مرز چذابه وظیفه خدمت رسانی به زائران حسینی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه فعالیت این موکب‌ها از ۱۰ صفر آغاز و تا ۲۵ ماه صفر ادامه دارد، تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده روزانه ۱۵ هزار نفر در کربلا، ۵ هزار نفر در مرز چذابه، ۳ هزار نفر در کاظمین و هزار نفر در نجف توسط موکب‌ها اسکان و پذیرایی می‌شوند.

وی همچنین از اعزام تیم تخصصی پزشکی و پرستاری به کربلای معلی خبر داد و تصریح کرد: ۴ موکب استان یزد در ایام ابعین به صورت تخصصی به ارائه خدمات در دو بخش طب سنتی ایرانی و پزشکی فعالیت دارند.

۸۰ کامیون دار یزدی پای کار حسین (ع)

مشهدی بافان باتشکر از حمایت‌ها و تلاش‌های کامیونداران، اذعان داشت: اقلام مورد نیاز و کالا‌های اساسی موکب‌ها از یک ماه گذشته تهیه و علی رغم مشکلات فراوان به همت کامیونداران خیر یزدی تاکنون ۸۰ کامیون و تریلی، وسایل را به کشور عراق منتقل کرده اند.
مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان یزدگفت: تمام شرکت‌های مسافربری استان اعلام کرده اند که آماده خدمت رسانی و سرویس دهی به زائران حماسه بزرگ اربعین حسینی به هر تعداد مورد نیاز هستند.

علیخانی اذعان داشت: اکثر اتوبوس‌هایی که به سمت مناطق مرزی اعزام می‌شوند باید مسیر بازگشت را خالی و بدون مسافر بازگردند، به همین جهت هزینه کرایه نسبت به ایام عادی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: در نقاط مرزی پارکینگ‌هایی پیش بینی شده اند که مسافران از آن مکان توسط اتوبوس‌های درون شهری به نقاط مرزی منتقل خواهند شد.

وی با اشاره به تمهیدات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد گفت: سرکشی مرتب واحد‌های نظارتی اداره کل راهداری از شرکت‌های مسافربری، توزیع با اولویت لاستیک برای ناوگان مسافربری، تامین سوخت و کنترل کیفی و فنی از جمله اقدامات پیش بینی شده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان برای ایام اربعین است.

محمود زمانی قمی استاندار و رئیس ستاد اربعین حسینی استان یزد هم در این باره گفت: راهپیمایی عظیم اربعین نماد دفاع از آزاده و آزادگی، صحنه اخلاق، قدرت، صلابت و مهر‌ورزی مسلمانان است.

وی در ادامه افزود: در تشکیلات امام حسین (ع) همه از پیر و جوان، زن و مرد، بزرگ و کوچک بخشی از دولت فعال هستند و پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین اجتماعی است که با اراده، ایمان قلبی و عشق و علاقه مردم رقم می‌خورد.

رئیس ستاد اربعین استان یزد ادامه داد: این اجتماع بزرگ یک کارگاه آموزشی برای چگونه بهتر زیستن است، و پیام انسان دوستی و محبت به جوامع بشری را می‌دهد که به محور تجمع اتحاد ملت‌های مسلمان تبدیل شده است.

مردم استان یزد هرساله به با عشق و محبتی که نسبت به مولای خود امام حسین (ع) دارند در ارائه خدمات به زائرین پیش قدم بوده‌اند و گزارش‌های سال‌های قبل خبر از آن می‌دهد که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.
اما جاماندگان از کاروان اربعین حسینی نیز برای نشان دادن عشق و ارادت خود به حضرت اباعبدالحسین (ع) و شهیدان دشت کربلا، با راه اندازی موکب‌هایی حال و هوایی کربلایی به شهر بخشیده اند.

چند سالی است که موکب‌های عزاداری همزمان با ایام محرم و صفر و بویژه در روز‌های منتهی به اربعین حسینی جلوه خاص و حال و هوایی متفاوت را به شهر داده است.

امسال شور و حضور این موکب‌های عزاداری بیش از پیش خودنمایی می‌کند و چند روز مانده به اربعین حسینی فضای شهر را دگرگون کرده است.

این موکب‌های عزاداری با پذیرایی از شهروندان و مسافران عبوری از شهر به ارادتمندان و عزاداران سید الشهدا (ع) خدمت می‌کنند.

نظر شما