شناسهٔ خبر: 28911302 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان بررسی می کند:

سکوت مرموزانه ترکیه در خصوص قتل «خاشقجی»/«اردوغان» به دنبال چیست؟

دولت ترکیه علیرغم مهیا بودن تمامی شرایط برای موضع‌گیری نسبت به نحوه قتل «خاشقجی» در خاک این کشور تاکنون هیچ موضع رسمی‌ای نداشته که با این اقدام به دنبال اهدافی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل - پریسا رهنما: از ۲ هفته گذشته ترکیه میزبان قتل روزنامه نگار معروف عربستانی در محل کنسولگری این کشور بوده و تاکنون حرکت آهسته و مرموزانه آنکارا نسبت به این مسئله در محافل رسانه ای و سیاسی از چشم تحلیلگران به دور مانده است.

 

ترک ها علیرغم اینکه طرف اصلی این قصه هستند و همچنین «جمال خاشقجی» دوست شخصی «رجب طیب اردوغان» بوده چنان در خصوص این موضوع سکوت را رعایت کرده اند که کمتر کسی به یاد می آورد که قتل این روزنامه نگار مشهور عربستانی در ترکیه انجام شده است.

 

توقع می رفت که ترکیه در این مورد موضع گیری رسمی داشته باشد اما تا به امروز هیچ مقام رسمی ترک در خصوص این موضوع اظهارنظری نداشته اما از سوی دیگر مدارک مربوط به تایید قتل «خاشقجی» از سوی منابع بدون نام به رسانه های این کشور داده شده است.

 

این حرکت آنکارا یعنی موضع گیری ندانستن رسمی اما انتشار واقعیات از طریق رسانه های خارجی و داخلی منجر شده که به جای اینکه این مسئله به بحرانی میان ترکیه و عربستان تبدیل شود امروز عربستان را به عنوان یک ناقض اصلی حقوق بشر با جوامع بین المللی درگیر سازد و حتی به یک بحران میان آمریکا و عربستان تبدیل شود.

 

همچنین ترکیه تا این لحظه هیچ فردی از مقامات عربستانی حاضر در کشورش را اخراج نکرده و فقط سرکنسول عربستان تحت فشارها ترکیه را ترک کرده است و سکوت ترک ها توانسته منجر شود آمریکایی ها و سعودی ها قتل را بپذیرند و این مسئله تا یک گام به «محمد بن سلمان» نیز کشانده شود.

 

فضای به وجود آمده برای عربستان با زیرک‌بازی ترکیه بسیار سخت تر از فضایی شده که «بن سلمان» حدس می زد و حالا حتی در آمریکا نیز کسی جرات طرفداری از سعودی را ندارد و شاهد آنیم که «توماس برگمن» که از اصلی ترین طرفداران عربستان بوده در یادداشتی اقرار کرده که «بن سلمان» که او فکر می کرد موتور اصلاحات در عربستان باشد خطر بزرگی برای این اصلاحات تلقی می شود.

 

پیش از این اگر از تحلیلگران مسایل ترکیه و عربستان در این مورد سوالی می شد همه فکر می کردند دولت «اردوغان» با این سکوت به دنبال معامله چندین میلیارد دلاری با عربستان باشد و در نهایت دریافت این مبلغ یکی از سناریوهای اعلامی از سوی «ترامپ» یا عربستان را راجع به «خاشقجی» بپذیرد اما ترکیه همه سناریوهای تحلیلگران را رد کرد و  نشان داد به دنبال معامله ارزان و راحت با عربستان نیست.

 

اطلاعاتی که ترک ها در خصوص این مسئله هم در اختیار آمریکا و هم در اختیار رسانه ها قرار داده اند نشان می دهد آنها نمی خواهند با «بن سلمان» به راحتی معامله کنند و به نظر می رسد فرصتی برای «اردوغان» ایجاد شده که انتقام کودتا و تحرکات عربستان و امارات با اخوان ها در این کشور را بگیرد.

 

هدف اصلی «اردوغان» از این سکوت و بازی سیاسی زیرکانه حذف «محمد بن سلمان» است که اگر به این هدف برسد قطعا دستاورد او با هیچ مبلغی قابل تبادل نیست و اگر هم به هدف اصلی شان نرسند موفق شده اند که «بن سلمان» را از چشم غربی ها بیندازند و تا به امروز اقدامی کرده اند که آبروی «بن سلمان» را در دنیا برده است.

 

علاوه بر سیاستی که دولت ترکیه پیش گرفته رسانه های این کشور نیز در همان زمین بازی می کنند و تاکنون هیچ رسانه ترکیه ای به دولت «اردوغان» فشار نیاورده که در مورد قتل «خاشقجی» موضع رسمی بگیرد و همین امر باعث شده رسانه های ترکیه ای اعلام کنند ترکیه مدارکی از نحوه قتل «خاشقجی» در اختیار سی آی ای قرار داده و از آن سو رسانه های آمریکایی «ترامپ» را به پنهان کاری متهم کنند و از او بخواهند در این باره موضع گیری کند.

 

یکی دیگر از حرکت های زیرکانه ای که دولت «اردوغان» در مواجهه با این مسئله انجام داد ارایه کردن اطلاعات مربوط به قتل «خاشقجی» به رسانه های آمریکایی بود و همین امر باعث شد اولین بار پدیده غیر قابل باور نحوه قتل «خاشقجی» در کنسولگری عربستان از سوی واشنگتن پست منتشر شود و سپس ینی شفق رسانه ترکیه ای در مورد آن توضیح داد و زمانی که اخبار بدین نحو منتشر می شود کمتر کسی در صحت آن شک می کند.

 

البته شب گذشته «اردوغان» اعلام کرده که روز سه شنبه مدارک مربوط به این فاجعه را منتشر می کند و در اظهارات خود خروج تعدادی عربستانی از خاک ترکیه را به این امر مرتبط دانسته اما هیچ موضع رسمی در این باره نگرفته است./

 

 

نظر شما