شناسهٔ خبر: 28910711 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش برنا درخصوص عملکرد کاروان ایران در المپیک جوانان؛

بازی‌های المپیک، الهام‌بخش موفقیت‌های ورزشکاران جوان/ دختران و پسران ایران‌زمین، آینده کشورمان را تضمین می‌کنند

کاروان ایران در سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان با کسب 13 مدال به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان بوینس آیرس آرژانتین هم با تمام تلخی‌ها و شادی‌هایش به پایان رسید. کاروان ورزشی کشورمان با کسب هفت مدال طلا، سه نقره و سه برنز به کار خود در این رقابت ها پایان داد و در جایگاه هفتم جدول رده بندی ایستاد.

کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابت‌ها 7 مدال بیشتر از دوره‌های قبل به دست آورد تا ثابت کند ظرفیت ورزش ما بیشتر از حد انتظارات است. شاید اگر در برخی مسابقات بی عدالتی صورت نمی‌گرفت و ورزشکار ما به دلیل نامعلوم از دور رقابت‌ها کنار نمی‌رفت، مدال‌های بیشتری نیز کسب می‌شد.

ایران در دو دوره پیشین المپیک جوانان (2010 سنگاپور و 2014 چین) نیز حضور داشت ولی عملکرد ملی پوشان حاضر در این دوره را بدون تردید می‌توان به عنوان موفق ترین کاروان ایران در سه دوره حضور در المپیک جوانان معرفی کرد.

*عملکرد غرور آفرین کاروان ایران

سعید فائقی رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی درمورد ارزیابی خود از عملکرد ملی پوشان به خبرنگار برنا گفت: عملکرد کاروان ایران بسیار غرور آفرین بود. مدال های به دست آمده نشان می دهد ما آینده روشن تری را برای ورزش ایران در پیش داریم.

وی افزود: تقریبا ما در هر مسابقه ای که اعزام داشتیم ورزشکاران ما با مدال برگشته اند، اما مدال هایی که در این رقابت بین المللی کسب شد مدال هایی بسیار وزینی بودند. کاروان ایران در رشته هایی صاحب مدال شد که برای اولین بار مجوز حضور در المپیک را داشت.

کوروش باقری سرمربی سابق تیم ملی وزنه برداری کشورمان می گوید: جایگاه به دست آمده توسط کاروان ورزشی ایران رتبه خوبی به شمار می‌رود. نقط عطف کاروان ما در این بود که توانست بالاتر از کشورهایی قرار بگیرد که سال ها در این زمینه حرفی برای گفتن داشتند.

وی اضافه کرد: امیدوارم این جوان ها پس از این مسابقات رها نشوند و نقطه پایانشان این رقابت ها نباشد تا ما بتوانیم از همین حالا برای المپیک های پیش رو برنامه ریزی کنیم و انتظار مدال داشته باشیم. تمرکز روی سرمایه ها قطعا می تواند نتیجه درخشانی را ادامه داشته باشد.

*شانس کسب مدال در تمام رشته‌های اعزامی

ایران در سومین دوره المپیک جوانان آرژانتین 2018، با 49 سهمیه در 17 فدراسیون و 19 رشته صاحب سهمیه بود که از مجموع 49 سهمیه شامل 34 سهمیه در بخش پسران و 15 سهمیه در بخش دختران، ترکیب کاروان ایران را تشکیل می‌داد. سهمیه کاروان ورزشی ایران در این دوره از المپیک جوانان نسبت به دو دوره قبل افزایش چشمگیری داشت. طبق آمار منتشر شده تعداد ورزشکاران اعزامی به مسابقات دو برابر بود که  در نتیجه شانس کسب مدال ایران نیز بالا می‌رفت.

طاهره طاهریان نایب رئیس اول کمیته ملی المپیک به خبرنگار برنا می‌گوید: بازی‌های المپیک الهام بخش ورزشکاران جوان است.المپیک جوانان رویدادی است که از نظر جنبه فرهنگی و تربیتی جایگاه بسیار بالایی دارد. این دوره از مسابقات به اعتقاد من در سطح بسیار بالایی برگزار شد.

وی افزود: کاروان ایران به لحاظ کسب مدال و جایگاه در جدول ارتقا خوبی داشت. بانوان با کسب 5 مدال درخشش فوق العاده ای داشتند. راندمان‌کاری همه رشته‌های اعزامی چه در بخش بانوان و چه در بخش مردان قابل قبول بود ولی عملکرد تیم های کاراته و تکواندو کم نظیر بود. این موضوع نشان می‌دهد قطعا در آینده با تمرکز بهتر روی این رشته‌ها می‌توانیم صاحب مدال‌های بیشتری هم باشیم.

*ژیمناستیک و کاراته بالاتر از حد انتظار

یکی از شیرین ترین مدال هایی که در این دوره به دست آمد، کسب مدال برنز ژیمناستیک توسط رضا پهلوان زاده بود که برای اولین بار در تاریخ حضور ایران در رویدادهای ورزشی، کاروان ایران توانست در این رشته صاحب مدال شود.

کسب یک مدال طلا و سه برنز در کاراته  به عنوان رشته ای که برای اولین بار مجوز حضور در المپیک را داشت نیز یکی دیگر از افتخارات کاروان ورزش ایران در سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان محسوب می‌شد.

*آینده روشن در انتظار تکواندو ایران

بدون شک تکواندو ایران بعد از المپیک 2016 شرایط مطلوبی نداشت. ولی روندی که پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا طی شد نشان داد این رشته مدال آور می‌تواند دوباره در مسیر موفقیت قرار بگیرد و از سابقه درخشان خود مانند گذشته در میادین دفاع کند. درخشش دختران هوگوپوش کشورمان با کسب یک مدال طلا و یک نقره اتفاق تاریخی دیگری بود که کاروان ورزشیدر آرژانتین رقم زد. جریانی که نوید از روزهای روشن برای این رشته رزمی و مدال آور در المپیک پیش رو دارد.

یوسف کرمی اظهار کرد: کسب سه مدال طلا و یک نقره در تکواندو نتیجه خوبی است. البته می‌توانستیم مدال‌های بیشتری بگیریم، حامد عسگری یکی از شانس‌های کسب مدال بود که به دلیل قرعه بدی که خورد از کسب مدال بازماند ولی در مجموع از 6 نفر اعزامی کسب 4 مدال، آن هم 3 مدال طلا نتیجه قابل قبولی است. عملکرد ملی پوشان در بازی های آسیایی جاکارتا و المپیک جوانان در آرژانتین نشان از آینده بهتر برای این تکواندو ایران دارد.

*کلام اخر

در نگاه کلی کاروان ورزشی ایران در این دوره عملکرد خیره کننده از خود به نمایش گذاشت و علاوه بر کسب مدال بیشتر توانست در بزرگترین رویداد ورزشی آن هم در سطح جهانی با قرار گرفتن در جایگاه هفتم بالاتر از کشورهایی مانند فرانسه، استرالیا و آمریکا قرار بگیرد. المپیک جوانان آرژانتین تمام شد و شش سال دیگر المپیک2024 در راه است. المپیکی که بدون شک همین جوانان با حضور در آن می‌توانند تاریخ ساز ورزش ایران شوند. پس از همین حالا می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه ریزی دقیق این مسیر را برای ورزشکاران هموار کرد.

نظر شما