شناسهٔ خبر: 28910699 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شیر مادر سپری در برابر باکترهای مقاوم

متخصصان فنلاندی معتقدند تغذیه با شیر مادر نوزادان را از باکتری‌های خطرناک و مقاوم در برابر آنتی بیوتیک حفظ می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به گفته این متخصصان هر سال بیش از ۲۰۰ هزار نوزاد در جهان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف به عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم در برابر دارو مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

متخصصان فنلاندی در بررسی‌های خود مشاهده کردند که در دستگاه گوارش نوزادانی که حداقل شش ماه با شیر مادر تغذیه شده‌اند نسبت به نوزادانی که کمتر از شش ماه با شیر مادر تغذیه شده‌اند یا هرگز شیر مادر نخورده‌اند، تعداد محدودتری از "باکتری‌های مقاوم به دارو" وجود دارد.

همچنین آنها دریافتند در بدن نوزادانی که مادران آنها هنگام وضع حمل آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اند سطح بالاتری از باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک وجود دارد و این تاثیر تا شش ماه پس از تولد نیز مشاهده می‌شود.

متخصصان فنلاندی با بیان اینکه نمی‌توان توصیه کرد مادران هنگام وضع حمل آنتی بیوتیک دریافت نکنند، اظهار داشتند: پیامدهای عفونت برای مادر و نوزاد جدی است. ما تنها می‌توانیم یافته‌های خود را ارائه کنیم و پزشکان باید با توجه به وضعیت بیمار تصمیم بگیرند رویه مصرف دارو را تغییر داده یا ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این متخصصان همچنین در بررسی‌های خود مشاهده کردند شیر مادر نیز حاوی باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک است و این احتمال وجود دارد که مادر این باکتری‌ها را از طریق شیر به فرزندش منتقل کند اما با این وجود تغذیه با شیر مادر بهترین روش در کاهش تعداد باکتری‌های مقاوم به دارو در روده نوزاد است.

انتهای پیام

نظر شما