شناسهٔ خبر: 28910689 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

نشانه‌های خطرناک تشنج چیست؟

باشگاه خبرنگاران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تشنج، فعالیت‌های غیرطبیعی در حس و حرکت فرد است که به دنبال تخلیه ناگهانی و بیش از حد بار الکتریکی در سلول‌های عصبی مغز رخ می‌دهد.

صاحب‌خبر -

زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: تشنج فعالیت‌های غیرطبیعی در حس و حرکت فرد است که به دنبال تخلیه ناگهانی و بیش از حد بار الکتریکی در سلول‌های عصبی مغز رخ می‌دهد، علائم آن می‌تواند از یک حرکت پرشی ساده تا یک تشنج کامل که در آن همه اعضای بدن دچار تکان‌های شدید می‌شوند متغیر باشد به گونه‌ای که حتی فرد هوشیاری خود را از دست بدهد.

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: در تشنج‌های بزرگ بدن فرد مصدوم به شدت دچار تکان و بدن سفت می‌شود، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع رخ می‌دهد، سطح هوشیاری کاهش می‌یابد و حتی ممکن است زبان جویده شود، بنابراین فرد متوجه اتفاقات اطراف خود نخواهد بود.

آیا سرگیجه در تشنج امری طبیعی است؟

روددهقان ادامه داد: در برخی از مبتلایان به تشنج، قبل از شروع تشنج پیش درآمد‌هایی از بروز علائم رخ می‌دهد که برای خود و اطرافیان قابل درک خواهد بود از جمله سرگیجه، احساس بو‌های ناخوشایند، غیر قابل فهم صحبت کردن، اختلال در شناخت، پرش دست یا پرش لب؛ در این شرایط بهتر است به محلی خلوت و آرام برود که از دید دیگران دور باشد.

با فردی که تشنج کرده چگونه برخورد کنیم؟

وی افزود: در مواجه با فردی که دچار تشنج شده است، اطراف بیمار را خلوت کنید و او را از دید افراد کنجکاو دور نگه دارید، سر بیمار را با یک بالشت یا یک وسیله نرمی محافظت کنید تا حین تکان‌ها آسیبی به سر وارد نشود، لباس‌های تنگ که به بدن فشار وارد می‌کند را باز کنید، هر نوع اسباب و وسیله‌ای که ممکن است به بیمار آسیب برساند را از اطراف بیمار دور کنید.

این دکترای آموزش پرستاری گفت: جهت باز کردن فک قفل شده اقدامی انجام ندهید، حرکات بیمار را مهار نکنید، در صورت امکان قرار دادن بیمار را به پهلو قرار دهید و سر او را به جلو خم کنید تا زبان به جلو متمایل شود و تخلیه بزاق انجام گیرید.

روددهقان تشریح کرد: بعد از اتمام تشنج بیمار را در وضعیت بهبودی قرار دهید، برای این کار دست نزدیک بیمار به خود را به طرف بالا خم کنید، دست مقابل بیمار به سمت خود بیارید و زیر سر بیمار قرار دهید، پای دور بیمار را گرفته و بیمار را به پهلو بچرخانید، سپس یک دست خود را روی پیشانی و دست دیگر خود را زیر چانه قرار دهید و پیشانی را به سمت عقب و چانه را به بالا بیاورید.

وی ادامه داد: از باز بودن راه هوایی بیمار اطمینان حاصل کنید، این کار را با نزدیک کردن سر خود به دهان بیمار و گوش دادن به صدای تنفس وی انجام دهید، بعد از هوشیار شدن بیمار، او را نسبت به موقعیت زمانی و مکانی آگاه کنید، سعی کنید در کنار بیمار بمانید و به او آرامش دهید.

نظر شما