شناسهٔ خبر: 28910673 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک کارشناس اقتصادی:

«شورای سیاست‌گذاری اقتصادی نظام» راهی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی است/ اقتصاددانان باید مسئولیت سیاست‌گذاری را برعهده بگیرند

یک کارشناس توسعه اقتصادی گفت: دیدار با رئیس جمهور باید به صورت متناوب و دائمی در قالب «شورای سیاست گذاری اقتصادی نظام» برگزار شود تا بهتر بتوان از پیشنهادهای مطرح شده در این جلسات در رفع مشکلات و معضلات اقتصادی استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

«علی سعدوندی»، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، در مورد دیدار اقتصاددانان با رئیس جمهور اظهار کرد: این جلسات باید به صورت دائمی و متناوب در قالب «شورای سیاست گذاری اقتصادی نظام» برگزار شود. بهتر است رئیس جمهور شورایی از اقتصاددانان غیرحکومتی با طرز فکر متفاوت و تجربیات متنوع تشکیل دهند تا راهبری اقتصادی کشور را به عهده گیرند. چنین الگویی در کشورهایی پیشرفته ای مانند آمریکا موجود است.

وی پیشنهاد های مطرح شده اقتصاددانان در این جلسه را دلسوزانه و مبتنی بر شرایط فعلی کشور دانست و گفت: پیشنهادهای مطرح شده از طرف اقتصاددانان متنوع و کاملا منوط و مربوط به معضلات فعلی اقتصاد کشور مانند سیاست گذاری پولی و ارزی، یارانه ها، اقتصاد سیاسی توسعه و تحریم ها بود.

این کارشناس توسعه اقتصادی بیان کرد: مهمترین مساله ای که در این جلسه مطرح شد، موضوع «سیاست گذاری ارزی» بود که پیشنهادهای در ظاهر متنوع و در واقع همسو در این زمینه ارائه شد.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگری که در این جلسه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت مساله «تثبیت قیمت» بود. اقتصاددانان با این نوع از سیاست ها مانند دخالت دولت در بازار و مقررات دست و پا گیر مخالف بودند و اعتقاد داشتند، این سیاست ها به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد. این نوع کنترل‌ها و محدودیت‌ها نه تنها رشد اقتصادی و اشتغال را محدود خواهد کرد بلکه در آینده به نفع ثبات اقتصادی کشور نیز نخواهد بود.

سعدوندی در پایان بیان کرد: پیشنهادم این است «شورای عالی سیاست گذاری اقتصادی نظام» متشکل از اقتصاددانان غیر حکومتی تشکیل شده و این شورا در کنار شورای سران سه قوه، وظیفه راهبردی کلان اقتصاد کشور را به عهده گیرد. در این صورت اقتصاددانان مسئولیت سیاست گذاری را به عهده گرفته و سران سه قوه بر اجرای موفق سیاست ها نظارت خواهند کرد.

نظر شما