شناسهٔ خبر: 28910671 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اردن بخش هایی از توافق صلح خود با رژیم صهیونیستی را تمديد نمی کند

عبد الله دوم شاه اردن اعلام کرد که بخش هایی از توافق نامه صلح اردن با رژیم صهیونیستی را تجدید نمی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، عبد الله دوم شاه اردن روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش بخش هایی از توافقنامه صلح خود با اسرائیل را تجدید نمی کند.وی در بیانیه ای اعلام کرد قصد دارد از دو ضمیمه توافق نامه صلح سال هزار و نهصد و نود و چهار که به اسرائیل اجازه بهره برداری این دو منطقه را می دهد خارج شود.این دو منطقه بیست و پنج سال است که در اختیار اسرائیل قرار دارند.
قرارداد بهره برداری اسرائیل از این دو منطقه در سال آینده به پایان می رسد و ضرب الاجل تمدید آن پنج شنبه است.زمین های این دو منطقه در اوایل قرن گذشته به اجاره کشاورزان یهودی درآمده بود اما سپس و پس از آنکه پادشاهی اردن استقلال خود را در سال هزار و نهصد و شصت و چهار کسب کرد به بخشی از خاک اردن بدل شدند.
به موجب توافق صلح دو طرف اراضی مذکور به مدت ۲۵ سال به اسرائیل اجاره داده شده و این قرارداد ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد. به موجب پیوست‌های توافق صلح، باید یک سال قبل از پایان مهلت اجاره اراضی، تصمیم مخالفت با تمدید اجاره اطلاع داده شود.
00:00:08
عبدالله دوم در این رابطه گفت:"به نام خداوند بخشنده مهربان. اول از همه می خواستم امروز با شما ملاقات کنم تا با دوستان، دوستان سیاسی و اقتصادی درباره تمام چالش هایی که اردن با آنها روبرو است،تبادل نظر کنیم. من بارها اعلام کرده ام که اولویت های ما در میان شرایط کنونی دشوار منطقه ای محافظت از منافع کشورمان است. من فکر می کنم که همکاری با شما برای ایجاد یک راهبرد جامع برای آینده بسیار مهم است و باید این راهبرد تمام تلاش های ممکن را به نفع اردن و مردم آن اعمال کند .این موضوعی است که در این روزها به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی افزود:موضوع مناطق الباقوره و الغمر(Al Ghamr and Al-Baqura) از مدتها پیش از اولویت های ما بوده است. دستورات من به دولت از ابتدا لغو موافقت نامه هایی بود که اجازه استفاده اسرائیل از این مناطق را می داد، بوده است. این دستورالعمل ها اجرایی شده است، و امروز اسرائیل با تصمیم اردن برای پایان دادن به این موافقتنامه ها با توجه به ضمیمه های معاهده صلح است، مطلع می شود. الغمر و الباقوره بخشی از سرزمین اردن هستند و در اردن باقی خواهند ماند. ما حاکمیت کامل خود را بر سرزمینمان اعمال می کنیم. "
سرزمین باقوره در شمال دره رود اردن در سال هزار و نهصد و پنجاه به اشغال اسرائیل درآمد و سرزمین الغمر در نزدیکی عقبه در جنوب اردن در جریان جنگ سال هزار و نهصد و شصت و هفت به اشغال اسرائیل درآمد.
بر اساس توافق نامه صلح با اسرائیل ،اردن توافق کرد که کشاورزان و افسران اسرائیلی به این منطقه دسترسی آزادانه داشته باشند.عبدالله دوم شاه اردن تاکنون دلیلی برای این اقدام خود بیان نداشته است اما به نظر می رسد که او با فشارهای داخلی برای پایان دادن به بخش از توافق نامه صلح و بازگشت این مناطق به تحت کنترل اردن مواجه است.هفته گذشته تظاهرکنندگان در امان پایتخت اردن خواهان پایان مالکیت اسرائیل بر این دو منطقه و بازگشت آنها به خاک اردن شدند.
­در این حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به این اقدام شاه اردن گفت: با اردن در زمینه پایان دادن به الحاقیه های توافق صلح درباره اراضی الباقوره و الغمر گفتگو خواهیم کرد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2753467" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2258967/2753467?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما