شناسهٔ خبر: 28910498 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تجلیل از اعضای ارکسترسمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس

صاحب‌خبر -
 

آیین تجلیل از اعضای ارکسترسمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان «ساز‌های خاکی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آئین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان «سازهای خاکی» شامگاه ۲۸ مهر با حضور دکتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری این وزارتخانه، محمد گلریز ، جهانگیر زمانی و رشید وطن دوست خوانندگان ارکستر در زمان دفاع مقدس و تعدادی از آهنگسازان و اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد.

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد در این مراسم اظهار کرد: از ویژگی های هنر، آنکه آیینه گونه است و شگفت آنکه هر تصویری در قاب این آیینه مانا می شود.

وی ادامه داد: هنر آیینه صادقی است که ما را به ما و ما را به فردا نشان می دهد.

معاون هنری وزیر ارشاد عنوان کرد: امشب در یکی از شب های چهل سالگی انقلاب به تماشای غرور آفرین برادران هنرمند در ارکستر سمفونیک تهران در زمان هشت سال دفاع مقدس نشسته ایم.

در ادامه این مراسم محمد گلریز خواننده انقلابی موسیقی دوران دفاع مقدس نیز بیان اینکه آرزومندم تا نفس در سینه دارم برای انقلاب بخوانم یادآور شد: انقلاب اسلامی آغاز تحول در همه عرصه ها بود و موسیقی هم از این قاعده جدا نبود. با آغاز جنگ تحمیلی و در ادامه این سیر تحولی موسیقی جرقه موسیقی حماسی در ذهن هنرمندان زده شد و آنچه هنرمندان ارکستر سمفونیک در دوران دفاع مقدس انجام دادند ریشه در همین جرقه ذهنی داشت.

وی در ادامه یاد و‌خاطره شهیدان هنرمند انقلاب را گرامی داشت و افزود: در آن دوران موسیقی با محدودیت های زیادی روبرو بود تا اینکه مردم تاییدات امام راحل و شهید مطهری را درباره موسیقی شنیدند و از آن زمان به بعد بود که مردم در جو سرودها و آهنگ های انقلابی قرار گرفتند.

خواننده آلبوم بانگ آزادی افزود: در دهه شصت ما شاهد دوران شکوفایی موسیقی انقلابی بودیم و در آن زمان بود که مردم با شنیدن آثار انقلابی احساس سربلندی می کردند و رزمندگان با این سرودها روحیه مضاعف بدست می آوردند.

گلریز تصریح کرد: امروزه در معرض شدید ترین حملات و تهاجمات در عرصه فرهنگی هستیم و‌موسیقی در معرض بیشترین حد حملات بوده است.

دربخش بعدی این مراسم اعضای قدیمی ارکستر سمفونیک در کنار نوازندگان جوانی که جایگزین هنرمندان درگذشته شده بودند قطعات خاطره انگیزی با صدای محمد گریز و جهانگیر زمانی را اجرا کردند. یکی از این قطعات، قطعه جاودان و ماندگار «ای ایران ای مرزپرگهر بود» که در زمان اجرای این قطعه تمامی حاضرین در سالن به احترام کشورمان ایران به صورت ایستاده آن را شنیدند.

در ادامه این مراسم رضا جعفری بهنام از صدابرداران پیشکسوت ارکستر سمفونیک در سخنانی یاد هنرمندان ارکستر سمفونیک زمان دفاع مقدس را گرامی داشت و‌گفت: من به نمایندگی از طرف ۲۶ نفر از دوستانم اینجا هستم تا از جنگ بگویم؛ در آن دوران با توجه به حرفه ما که هیچ ارتباطی به جنگ نداشت دوست داشتیم در جنگ سهیم باشیم. در ۸ سال دوران دفاع مقدس بطور میانگین ۱۸ ماه حضور مستمر در جبهه داشتیم.

این صدابردار پیشکسوت در ادامه از کیومرث میردادیان، امیر بهشتی، امیر راسخدین و مرحوم زرگر به عنوان چهار هنرمند فقید ارکستر سمفونیک یاد و به آنان ادای احترام کرد.

جعفری بهنام همچنین با ابراز خوشحالی از اینکه موفق شده پس از دو سال پیگیری ایده این مراسم را عملی کند از زحمات مدیرعامل بنیاد رودکی و معاون اجرایی وی تشکر کرد.

در بخش دیگری از این مراسم پیام تصویری مهرداد کاظمی یکی دیگر از اعضای این ارکستر که به دلیل عوارض ناشی از مصدومیت شیمیابی در حلبچه و در خلال سفرهای ارکستر سمفونیک به مناطق جنگی تحت عمل جراحی پیوند ریه قرار گرفته است پخش شد.

وی ‌در پیام خود ضمن گرامیداشت هنرمندانی که در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفریدند اظهار امیدواری کرد بزودی و پس از سپری شدن مراحل درمانی خود به کشور بازگردد.

پایان بخش این مراسم اهدای لوح تقدیر به هنرمندان و‌دست اندرکاران

حماسه آفرین ارکستر سمفونیک در هشت سال دفاع مقدس بود که با حضور دکتر حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، شاهین فرهت ، قاسم رفعتی بر روی صحنه به انجام رسید.

رضا جعفری بهنام صدابردار، جهانگیر زمانی خواننده، احمد عزیز عضو گروه کر، شاهرخ بشر دوست گروه کر، منوچهر پناهی نژاد نوازنده، بهروز اسلامی گروه کر، هوشنک گنج ور گروه کر، محمد گلریز خواننده، مسعود عالمی گروه کر، حسین پاک نهاد گروه کر، جمشید زمان گروه کر، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر، حسین تاجیک نوازنده، رضا صنعتی نوازنده، علیرضا حیدری پشتیبانی ارکستر، مسعود لقا نوازنده، سیامک میردادیان نوازنده، هادی منتظری نوازنده، خانواده مرحوم کیومرث میردادیان و خانواده مرحوم امیر بهشتی نوازنده، جاوید مجلسی رهبر ارکستر، حسن حضرلو مدیر کل وقت دفتر موسیقی، سید کمال حاج سید جوادی معاون هنری وقت وزارت ارشاد، اسماعیل نایب اصل بخش فنی، هوشنگ لشگری بخش فنی، سید قاسم الحسینی بخش فنی، رحیم بقایی صدابردار، مهدی شمس نیکنام خواننده و عضو گروه کر، بهروز خانه آباد عضو گروه کر، فرشید حفظی فر نوازنده، رضا منفرد نوازنده، سعید ساعتچی عضو گروه کر، علی نقی کرمانی پشتیبانی ارکستر، غلامعلی شامی پشتیبانی ارکستر، منصور کریمانی پشتیبانی ارکستر، رشید وطن دوست خواننده، خلیل علیاری پشتیبانی ارکستر، محمد زمانی پشتیبانی ارکستر، ابراهیم نظری رهبر ارکستر، ارسلان کامکار نوازنده، سیاوش ظهیرالدینی نوازنده، خانواده مرحوم نقی بهاری پشتیبانی ارکستر، خانواده مرحوم علیرضا خورشیدفر نوازنده، کریم قربانی نوازنده، پرویز بیات نوازنده، رضا بور بور پشتیبانی و مهرداد کاظمی خواننده از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم از آنان تجلیل شد.

برچسب‌ها:

نظر شما