شناسهٔ خبر: 28910401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

استاد حوزه علمیه کردستان:

ربا خواری مصداق با جنگ خداوند است

​حوزه/حجت الاسلام مرتضی خورشیدی گفت: حرمت ربا در اسلام به حدی است كه برخی آيات قرآن ربا را به صراحت، جنگ با خدا می‌دانند و مسلمان را از این فعال بد و شیطانی برحذر می دارد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام مرتضی خورشیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان با اشاره به این که حرمت ربا در اسلام به حدی است كه برخی آيات قرآن ربا را به صراحت، جنگ با خدا می‌دانند و مسلمان را از این فعال بد و شیطانی برحذر می دارد، گفت: خداوند در آیات 278 و ۲۷۹ سوره بقره می فرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و آنچه از (مطالبات) ربا باقی مانده، رها کنید؛ اگر ایمان دارید!» و «فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ/ و اگر (چنين‏) نكرديد، بدانيد به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‏‌ايد و اگر توبه كنيد، سرمايه‏‌هاى شما از خودتان است‏. نه ستم می‌كنيد و نه ستم می‌بينيد»

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام ربا به معنای زیاده خواهی مال است، اظهار کرد: ربا به معنی زياده و اصطلاحی در دين اسلام است كه برگرفتن يك مال به علاوه زياده، در عوض پرداخت مالی از همان جنس است و به دو شكل ربای معامله‌ای و ربای قرضی صورت می‌گيرد.

حجت الاسلام خورشیدی گفت: آثار منفی ربا در نظام اقتصادی و بطن جامعه را می‌توان در قالب نكاتی نظير، ترك كار خير و قرض دادن، راكد ماندن توليد و فعاليت اقتصادی، افزايش فاصله طبقاتی و افزايش تورم در جامعه عنوان كرد.

این استاد حوزوی به برخی از مضرات ربا در جامعه اسلامی اشاره کرد بیان داشت: با رواج ربا در بين مردم، مهم‌ترين چيزی كه از جامعه خواهد رفت، دادن قرض و وام‌های قرض‌الحسنه است. از بين رفتن مهر و محبت و عاطفه و حس احسان و كمك به ديگران يكی از آثار سوء ربا است. با رواج اين نوع كسب سود، ديگر تنها ملاك برای كمك به ديگران و قرض، دريافت سود بيشتر خواهد شد كه در اين شرايط ديگر روابط انسانی و عاطفی به سمت كم‌رنگ شدن و نابودی خواهد رفت.

انتهای پیام

نظر شما