شناسهٔ خبر: 28910068 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دانش‌بنیان‌ها در مسیر جنبش نرم‌افزاری/۴۸

نانوفیلتراسیون با قابلیت نمک‌زدایی از آب تولید شد

محققان ایرانی موفق به تولید غشای نانوفیلتراسیون با شار بالا و قابلیت نمک‌زدایی از آب را تولید کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه یکی از مهمترین چالش‌های ملی ما تأمین آب سالم برای شهروندان ایرانی در گوشه و کنار کشور است، محققان ایرانی در پی این مسئله هستند که دستیابی به روش‌های مناسب تولید آب شیرین و سالم راحت‌تر باشد. 

یکی از رویدادهای اساسی برای تأمین آب سالم، روش‌های تصفیه مبتنی بر غشا است که به استفاده از فناوری نوظهوری مانند ساختارهای فیلتری مبتنی نانوالیاف، آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی منابع آبی را تصفیه می‌کند. این در حالی است که بیشتر غشاها و سامانه‌های غشای نانوفیلتراسیون مورد استفاده در کشور ما وارداتی است. 

در سال‌های اخیر روش‌های تصفیه آب مبتنی بر غشاء مورد توجه قرار گرفته که این فناوری دارای انتخاب پذیری بالا، بازدهی جداسازی عالی و پایداری مناسب است. 

محققان ایرانی غشاء نانوفیلتراسیون با شار بالا و قابلیت نمک‌زدایی از آب را ارائه کردند که در ابتدا در مقیاس آزمایشگاهی در دانشگاه تهران مورد مطالعه قرار گرفته است و سپس بررسی‌های داده‌ها در شرکت دانش‌بنیان پیگیری شده است. 

این سامانه قادر به حذف یون‌های چند ظرفیتی و تک‌ظرفیتی و همچنین حذف سختی آب است. 

این سامانه از دو قسمت کلی غشای فیلتراسیون و ماژول نگهدارنده تشکیل شده که غشای فیلتراسیون آن سه لایه مجزا را شامل می‌شود. 

این سامانه دارای مزیت‌هایی نظیر شار عبوری بالاتر، طول عمر بیشتر، مصرف انرژی کمتر، سهولت تولید، قیمت کمتر نسبت به محصولات مشابه است. 

همچنین باتوجه به خواصی مانند حذف سختی آب و یون‌های چندظرفیتی، دارای دامنه کاربردی وسیعی است. 

این طرح از سوی حسین مهدوی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، محسن مصلحی دانشجوی دکتری شیمی پلیمر، اکبر گزمه فارغ‌التحصیل دکتری نانوشیمی ارائه شده است. 

انتهای پیام/

نظر شما