شناسهٔ خبر: 28909828 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فوکوس: باور کردن روایت ریاض از مرگ خاشقچی، به قدرت تخیل بالایی نیاز دارد

نشریه آلمانی نوشت که خاندان سعودی برای در امان ماندن از پیامدهای قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دو نفر از افراد نزدیک و وفادار به خانواده سلطنتی را سپر بلا کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آلمانی «فوکوس» در گزارشی به موضوع قتل «جمال حاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و تلاش‌های ریاض برای مصون نگه داشتن خاندان سلطنتی از پیامدهای این واقعه پرداخت.

 

در این گزارش آمده است: «تابستان پارسال "سعود القحطانی" مشاور دربار سلطنتی و استراتژیست ارشد "محمد بن سلمان" ولی‌عهد سعودی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی "توییتر" نوشت: "آیا تصور می‌کنید که من به راحتی می‌توانم اقدام کنم؟ من یک کارمند و مدیر اجرایی دستورات آقایان بالا دستی‌ام یعنی پادشاه و والاحضرت شاهزاده وی هستم." القحطانی روز شنبه اخراج شد و ظاهرا به عنوان مسئول مرگ خاشقچی معرفی شد. او باید همان کاری را کرده باشد که در پیام توییتری خود به عنوان اقدامی غیرممکن نوشته بود یعنی: اقدام کردن بدون اطلاع شاهزاده بن سلمان.»

در ادامه آمده است: «پس از اینکه ریاض روز شنبه اعتراف کرد که خاشقچی در کنسولگری این کشور کشته شده است، به سرعت توییت القحطانی که مربوط به آگوست 2017 می‌شد، به سرعت بازنشر شد. و نشانی بود از اینکه حاکمیت چه مشکلی دارد. در واقع نسخه آنها برای جرایمی که به وسیله آن خانواده سلطنتی تسکین می‌‌یابد برای بسیاری باور کردنی نیست. طبق روایتی که ریاض شبانه در رسانه‌های دولتی خود  منتشر کرد و نیویورک‌تایمز هم از آن گزارشی داد «تیمی متشکل از ۱۵ مرد اول اکتبر راهی استانبول شده‌اند تا با خاشقچی در کنسولگری این کشور دیدار کنند...»

این نشریه آلمانی نوشت که «احمد العسیری» معاون رئیس سازمان اطلاعات سعودی دیگر فردی است که در مظان اتهام قرار گرفته و اعلام شده که وی به این افراد دستور داده است. او هم یکی دیگر از افرادی بود که در ارتباط با پرونده خاشقچی از سمت خود برکنار شد. هم القحطانی و هم العسیری مشاوران مهم بن‌سلمان بودند یعنی همان کسانی که با وی نردبان ترقی را طی کردند. العسیری سخنگوی ائتلاف عربی در جنگ یمن بود و در دورانی که بن سلمان وزیر دفاع شد به شهرت رسید و بعدها به عنوان مشاور ارشد اطلاعات ارتقای درجه پیدا کرد. القحطانی هم به عنوان رئیس مبارزه با رسانه‌های منتقد سعودی معرفی شد.

همه چیز بر خلاف تصویری که سعودی‌ها ترسیم کرده‌اند

نویسنده گزارش، مطلب را اینطور ادامه می‌دهد که هر دو این افراد از وفاداران اصلی به روسای خود هستند آنقدر وفادار که کارشناسان معتقدند از آنها به عنوان سپر بلا در پرونده خاشقچی استفاده شده است. آنطور که رسانه‌های سعودی اعلام کرده‌اند، خانواده سلطنتی این کشور از عملیاتی که در استانبول صورت گرفته، اطلاع نداشته‌اند اما باید گفت که در پی فشارهای جهانی خانواده سلطنتی ناچار شد که نسخه‌ای برای این قتل بپیچد تا بر طبق آن شاهزاده و پادشاه  از تحریم‌های مرسوم به خصوص آمریکا آسیبی نبینند.

فوکوس نوشته است که البته برای پذیرفتن مطلبی که عربستان منتشر کرده است باید قدرت تخیل بالایی داشت. اول از همه اینکه آنها اطلاعاتی را اعلام کردند که با اطلاعات مقامات ترکیه‌ای در تضاد بود. آنها از تیمی صحبت کردند که برای کشتن خاشقچی به استانبول رفته‌اند.در این مورد باید یک فایل صوتی وجود داشته باشد که البته تاکنون منتشر نشده است. همچنین امکان ندارد که وزارت تحت امر بن سلمان از چنین موضوعی بی خبر باشد. در حاکمیت مطلق وی ارکان قدرت تحت کنترل اوست. از طرفی هیچکس در ریاض نمی‌خواهد خشم بن‌سلمان متوجه‌اش شود آن هم به دلیل عملیاتی محرمانه علیه مشهورترین روزنامه‌نگار این کشور.

این نشریه این پرسش‌ها را مطرح کرد که اگر اینچنین است، کسی توضیح نمی‌دهد که چرا در بین 15 نفر که به استانبول رفته‌اند، یک کارشناس پزشک قانونی وجود دارد؟ ترکیه و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند «صلاح محمد الطبیقی» کارشناسی پزشک قانونی در تیم سعودی حضور داشت. وجود چنین فردی فقط در شرایطی توجیه‌پذیر است که قتلی از پیش برنامه‌ریزی شده باشد.

علاوه بر این مورد دیگر اعضای تیم هم ارتباط نزدیکی با بن‌سلمان دارند و دست‌کم چهار نفر از آنان بن‌سلمان را در جریان سفر خارجی همراهی می‌کنند و در نهایت همچنان یک پرسش بی پاسخ مانده است: «جسد خاشقچی کجاست؟»

سعودی‌ها بارها سناریوی خود را تغییر دادند از جمله اینکه بن‌سلمان به سرویس خبری «بلومبرگ» گفته بود که تا جایی که او اطلاع دارد، خاشقچی وارد کنسولگری شده است و بعد از چند دقیقه و یا یک ساعت هم محل را ترک کرده است، البته او از این موضوع اطمینان ندارد.

با همه اینها «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توضیح سعودی‌ها در مورد سرنوشت خاشقچی را پذیرفته است و بارها گفته که نمی‌خواهد کشورش با ورود به مجازات‌های اقتصادی علیه یک قدرت نفتی متحمل ضرر شود. اما از این جهت که هنوز برخی پرسش‌ها وجود دارند، ترامپ هم روز شنبه گفت که از پاسخ ریاض راضی نیست. به همین دلیل دولت آمریکا نتیجه تحقیقات ترکیه را با اضطراب تحت نظر دارد.

فوکوس نوشت که آیا در پس همه این موارد، هم پیمانان باز هم به روابط بازرگانی ادامه خواهند داد؟ شکی نیست که سعودی‌ها در پی این دستگیری‌ها و اخراج ها، می‌خواهند که شرایط مانند قبل ادامه داشته باشد و بر طبق اعلام آژانس اطلاعاتی عربستان، ساختار این سازمان هم تغییر یافت که البته مسئول این کار هم بن‌سلمان است.

انتهای‌پیام/ق

نظر شما