شناسهٔ خبر: 28909694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

در روز ملی صادرات مورد تاکید مسئولان واقع شد

بازگشت ارز صادراتی،حلقه مفقوده توسعه تجارت کشور

صاحب‌خبر -

بیست و دومین دوره از مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه در روز 29 مهر ماه معروف به روز ملی صادرات با رنگ و بوی ارز در تهران برگزار شد.در این مراسم که با حضور معاون اول رییس جمهور،وزیر پیشین و سرپرست وزارت صنعت،معدن و تجارت،روسای اتاقهای بازرگانی،رییس سازمان توسعه تجارت و صادرکنندگان و دست اندرکاران حوزه تجارت برگزارشد،بیشتر سخنرانی‌ها در حول و حوش موضوع ارز بوده است. به گزارش مردم‌سالاری، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم طی سخنانی گفت: ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از افزایش صادرات به تولید داخل اختصاص خواهد یافت.رضا رحمانی اظهارکرد: در جریان همه مشکلات قرار دارم و وظیفه اصلی من پیگیری و حل این مشکلات است.وی افزود: در دوره مسئولیت جدیدم به رئیس‌جمهوری قول‌هایی دادم تا مایحتاج عمومی مردم را تامین کنم و این کالاها به وفور در بازار وجود داشته باشد و از سوی دیگر نیز زنجیره تولید تا صادرات را اصلاح کنم. البته در نوسانات ارزی همه از مشکلاتشان صحبت کردند که یا به صورت طبیعی ایجاد شده یا تصمیمات اشتباه باعث آن شده است اما در این میان فرصت‌هایی نیز به وجود آمده که باید از آن‌ استفاده کنیم. به عنوان مثال درصددیم تا در پی افزایش صادرات، ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از آن را به تولید داخل اختصاص دهیم.رحمانی گفت: همین قانون بهبود فضای کسب و کار که در مجلس نوشتیم به گونه‌ای بود که فکر می‌کردیم تحولی بزرگ به وجود می‌آورد و هم اکنون نیز این قانون مترقی است و در صددیم از آن استفاده کنیم.وی تصریح کرد: قول می‌دهم که در دوره مسئولیت جدیدم تمام انتصابات بر محور جوانان و جوان‌گرایی باشد که البته از با تجربه‌ها هم استفاه می‌کنیم. همچنین اتاق‌های فکر مختلفی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌دهیم و هر تصمیمی که بخواهد اتخاذ شود پس از عبور از اتاق فکر و با کمترین آسیب خواهد بود.
ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی 
همچنین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی عامل اصلی بسیاری از رویدادهای مرتبط با تولید و تجارت را سیاست ارزی دانست و گفت: اگر بتوانیم این سیاست‌ها را اصلاح کنیم، می‌توانیم در حل مشکلات مربوط به تولید و تجارت موفق باشیم.محمد شریعتمداری افزود: اگر این سیاست‌های ارزی اصلاح نشود، همه اقدام‌ها به منزله برخورد با معلول است.وی گفت: شرایط کنونی منابع ارزی را تحت تاثیر قرار داده است؛ این کشور که 40 سال مقاومت در برابر شرایط مختلف داشته، امروز هم به دنبال آن است که این راه را با کمترین ضایعات طی کند. شریعتمداری ادامه داد: البته اگر با پیش بینی‌های صحیح و مدیریت کارآمد با این عامل و تکانه وارداتی برخورد کرده و تلاش کنیم که کمتر به تولید و صادرات و حتی تجارت خارجی در کشور لطمه وارد شود، مطلوب خواهد بود.وزیر سابق صنعت افزود: در شرایط تحریم همه باید کمک کنیم تا از این شرایط عبور کنیم؛ باید بگوییم در مجموع در این چند ماه امتحان خوبی پس ندادیم.شریعتمداری گفت:در شرایط فعلی شاهدیم به وفور کالاهایی که با ارز 4200 تولید می‌شود از کشور خارج می‌کنند که اگر تصمیمی فوری و فوتی برای این نگیریم، این سرمایه ملی از دست می‌رود.وی ادامه داد: «در چنین شرایطی صادرات خاک هم ارزشمند است چه برسد به گوجه فرنگی؛ یک میلیون تن گوجه فرنگی در مدت زمانی کوتاه صادر می‌شود و این کالا به کالایی نایاب در سفره مردم ایران تبدیل می‌شود.» وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ممنوعیت صادرات به صورت آنی حتماً کار غلطی است و اگر کسی این کار را بکند باید عذر تقصیر بیاورد و بگوید آن روز مجبور بودم و دیگر تکرار نمی‌شود.
 ارز پنج نرخی باید از بین برود
همچنین بنابر این گزارش،رییس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: باید ارز پنج نرخی جمع و به نرخ واقعی نزدیک شود چراکه ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از هر نرخ دیگری فرار سرمایه‌ را رقم می‌زند.محسن جلال‌پور با اشاره به اینکه صادرکنندگان براین باورند که صادرات باید محور فعالیت‌های اقتصادی باشد و ارز آن جایگزین ارز حاصل از نفت باشد. اظهار کرد: سال ۱۹۸۰ ترکیه سه میلیارد دلار صادرات داشت، در حالیکه اکنون میزان صادرات آن به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است. ضمن اینکه این آرزوی همه ایرانیان است که روزی درب چاه‌های نفت بسته شود. البته اکنون دشمن در تلاش است که درب چاه‌های نفت را ببندد.وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز، می‌توان مشروط به باز کردن راه‌ها، افزایش صادرات ایجاد کرد ضمن اینکه باید جلوی تصمیمات یک‌شبه را گرفته شود تا ارز کشور علاوه بر تامین نیازها بخشی‌اش هم ذخیره شود.وی با اشاره به اعتقاد برخی صادرکنندگان مبنی بر مناسب نبودن تعهد ارزی گفت: البته برخی دیگر مخالف نیستند اما شرایط مناسبی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات طلب می‌کنند؛  این در حالی است که تعهد ارزی باید ضوابط خود را داشته و ارز پنج نرخی از بین برود. با توجه این که ارز آزاد، ارز مسافرتی، ارز نیما، ارز سنا و ارز دولتی پنج نرخ حال حاضر در کشور برای ارز است، مشخص نیست که باید تعهد صادراتی با چه ارزی انجام شود.جلال‌پور با اشاره به اینکه پرداخت یارانه نیز باید هدفمند شود، اظهار کرد: روزی ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و قاچاق هم گسترش دارد و فرار سرمایه با همین قاچاق صورت می‌گیرد. 
علاوه‌ براین اعتماد باید به کشور برگردد، فضای کسب و کار بهبود یابد و نرخ ارز واقعی شود؛ چراکه ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از هر نرخ دیگری فرار سرمایه را رقم می‌زند.رییس سابق اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد : امسال خود بنده به عنوان صادرکننده نمونه سال ۹۶، هنوز یک کیلو پسته هم صادر نکرده‌ام چراکه نمی‌دانم چطور باید ارز صادراتی را برگردانم. ما نمی‌توانیم مسیری را برویم که به عنوان قاچاقچی ارز در آینده مطرح شده است و تنها گرفتاری ایجاد می‌کند. اولین خصلت صادرکنندگان، میهن‌پرستی است. صادرکننده واقعی و شناسنامه‌دار ارز حاصل از صادرات خود را برمی‌گرداند. 
اتفاقا کسانی که دچار تخلف شده و ارز حاصل از صادرات خود را به سیستم برنمی‌گردانند کسانی هستند که اکنون راه برای صادرات‌شان باز شده است.وی افزود: ممنوعیت صادرات کاملا غیرقانونی است، کشورهایی که خریدار پسته ما بودند،  امروز نمی‌خرند چراکه وقتی می‌بینند صادرات گوجه‌فرنگی متوقف شده، دیگر پسته ایرانی را نمی‌خرند. بنابراین ممنوعیت صادرات جایی ندارد.
قیمت‌های پایه صادراتی باید واقعی باشد
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران در مراسم روز ملی صادرات با انتقاد از انتخاب برخی افراد به عنوان صادرکننده نمونه، اعلام کرد که قیمت‌های پایه صادراتی باید واقعی شود.غلامحسین شافعی در بیست‌ودومین سالروز ملی صادرات در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، اظهار کرد: دسترسی بخش خصوصی و صادرکنندگان به معاون اول رئیس‌جمهوری بسیار ساده است؛ گرچه انتظار و خواهش این است که معاون اول رئیس‌جمهوری دستور بدهند که چگونگی اجرای این دستورالعمل مبنی بر نظرخواهی از بخش خصوصی، در سازمان‌های مختلف دولتی مدنظر قرار گیرد.وی افزود: آنچه که در حال حاضر بسیار مورد توجه بوده و هر روز با آن مواجه هستیم، احساس این است که یک نوع تعجیل در تصمیم گیری‌ها وجود دارد، بر این اساس بسیاری از تصمیم گیری‌ها که نیازمند یک پیوست کارشناسی است، در غیاب چنین راهبردی صورت می‌گیرد، پس تعجیل و دستپاچگی در بسیاری از تصمیمات، نتایج مثبتی را در اجرا در بسیاری از مواقع ندارد و استدعای بخش خصوصی این است که دستور صادره از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر نظرخواهی از بخش خصوصی، مورد توجه واقع شود.به گفته وی، معاون اول رئیس‌جمهوری همواره بر اجرای قانون و قانون‌گرایی توجه داشته است و همواره بر لطمه خوردن به اعتماد عمومی، حساسیت داشته است.شافعی اظهار کرد: هر فرد وطن پرستی در کشور، عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات را یک خیانت می‌داند و صادرکنندگان متعهد به کشور و حرفه کاری خود هستند، بنابراین تاکید دولت مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات، همراه با شرایطی است که یک صادرکننده امکان ندارد که ارز حاصل از صادرات را به چرخه کشور بازنگرداند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که طی سال‌های گذشته برخی افرادی که صادرکننده نبودند، به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند، گفت: بعد از مدتی آنها را گرفته یا خود از کشور خارج شده‌اند؛ در حالی که صادرکنندگان حرفه‌ای مجبور هستند که ارز را به کشور برگردانند، لذا قیمت‌های پایه صادراتی کشور صحیح نیست.وی افزود: قیمت‌های پایه صادراتی باید واقعی شود در حالی که اگر فعالان اقتصادی اختلاف تجاری پیدا کردند، ساز و کاری وجود ندارد تا حل اختلاف شود. 

نظر شما