شناسهٔ خبر: 28909615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دانشگاه آزاد با متخلفان پرونده ثبت‌نام داوطلبان برخورد کرد

تاوان دانشجو آزاری

ماجرا از اعلام فهرست ذخیره دانشگاه آزاد شروع شد، برای داوطلبانی که در کنکور مردود شده بودند، پیامی با مضمون قبولی در دانشگاه آزاد ارسال شد. در این پیام از داوطلبان خواسته شده بود برای ثبت‌نام به دانشگاه آزاد بروند، در دانشگاه از آنها شهریه گرفتند، ثبت نام‌شان کردند، اما دو روز بعد لغو قبولی از سوی دانشگاه دستشان را در پوست گردو گذاشت. دانشگاه آزاد ماجرا را به سوءبرداشت داوطلبان ربط داد و اعلام کرد قرار گرفتن در فهرست ذخیره به معنای قبولی نیست. آمار دقیقی از تعداد داوطلبانی که به مشکل خورده‌اند در دست نیست. شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در جلسه علنی دیروز مجلس تعدادشان را بیش از 22هزار نفر اعلام کرد اما مسؤولان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ما بدون اعلام آمار دقیق، صحبت‌های این نماینده مجلس را رد و بر این نکته تاکید می‌کنند؛ هفت نفر از مدیران و معاونان دانشگاه از سمت خود عزل شده اند و حدود 90درصد مساله مورد بررسی قرار گرفته است.‌

صاحب‌خبر -

جلوی در مراکز دانشگاه آزاد شلوغ است، داوطلبان مدرک بهدست منتظرند و آرزو میکنند کابوسی که این روزها زندگی را به کامشان تلخ کردهتمام شود، اما خبر و پاسخ قانعکنندهای تا به حال دستشان را نگرفته. دانشگاه آزاد در پاسخ به رد قبولی آنها در دانشگاه اعلام کرده: داوطلبان نگران نباشد، چرا که به محض انجام کارهای اداری، از طریق سامانههای دانشگاه برای ثبتنام و سایر مراحل اطلاعرسانی خواهد شد.

بدون شک در ماجرای تخلف دانشگاه آزاد داوطلبان بیشترین ضرر را خواهند کرد، هرچند دانشگاه آزاد وعدههایی داده است، اما سوءمدیریت از عملی نشدن وعدهها حکایت میکند.

یوسف مرادزاده یکی از داوطلبان مشهدی رشتههای علوم پزشکی دانشگاه آزاد است، او ماجرا را اینگونه روایت میکند «پیامی برای من ارسال شد مبنی بر اینکه به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنم. در سایت اسم من بهعنوان نفر دهم ذخیره پردیس دانشگاه آزاد مشهد و نفر 300 خود دانشگاه قرار گرفت. حتی برای ما شماره دانشجویی هم ارسال شد. از داوطلبان خواسته شده بود برای ثبتنام به واحدهای گفته شده مراجعه کنند. در زمان ثبتنام حضوری بعد از تحویل دادن مدارک به ما اعلام کردند دو روز دیگر برنامه نهایی و کلاسی را به شما اعلام میکنیم.» آنطور که او و چند داوطلب دیگر توضیح میدهند، دو روز بعد از ثبتنام از سوی دانشگاه خبری نشد و با مراجعه به دانشگاه به آنها اعلام کردند قبولیشان لغو شده است.

دانشگاه دولتی از دستم پرید

ماجرا برای بعضی داوطلبان پیچیدهتر از این حرفهاست. داوطلبی در تماس تلفنی با جامجم میگوید: بعد از دریافت پیامک دانشگاه آزاد برای ثبتنام مراجعه کردم، چون دانشگاه دولتی قبول شده بودم باید برای ثبتنام ابتدا از آنجا انصراف میدادم، به علت دور بودن دانشگاه دولتی از محل زندگیام، ترجیح میدادم در شهر خودم ادامه تحصیل دهم و به دانشگاه آزاد بروم، به همین علت از دانشگاه دولتی انصراف دادم. زمانی که برای ثبتنام به دانشگاه آزاد مراجعه کردم، خبر لغو قبولیام را شنیدم. از ناراحتی نزدیک بود سکته کنم. این در حالی است که دانشگاه آزاد بعد از رسانهای شدن و اعتراضات داوطلبان نسبت به پرداخت شهریه و مشکلاتی که برایشان بهوجود آمده است، اعلام کرد داوطلبان اشتباه برداشت کردهاند. سرپرست دانشگاه آزاد در توضیح بیشتر این مساله در اطلاعیهای اعلام کرد: فهرست ذخیره به معنای قبولی نبوده و ذخیرهها برحسب ردیف خود پذیرفته میشوند، یعنی هر کس ثبتنام کند، اگر در ردیف ذخیره بالاتر از دیگران قرار بگیرد حقش حفظ میشود و وجه دریافتی از آنها نیز به آنها بازگردانده میشود، اما برخی داوطلبان قرار گرفتن در فهرست ذخیره را نتیجه قطعی دانستند.

در این میان اما دانشگاه آزاد توپ را به زمین داوطلبان میاندازد و قبول نمیکند با این ندانمکاری برای بعضی از دانشآموزان شرایط حادی را بهوجود آورده است. برخی داوطلبان بعد از انصراف از دانشگاه دولتی یا پذیرفته نشدن در دانشگاه آزاد مشمول خدمتسربازی میشوند. در واقع آنها شاید آخرین فرصت خود را برای ورود به دانشگاه از دست دادند. امیررضا شاهانی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد درباره این داوطلبان عنوان میکند: مشکل افرادی را که اعلام میکنند بهدلیل نامنویسی از محل تحصیل انصراف دادهاند،حل میکنیم، آنها را میتوانیم به محل تحصیل بازگردانیم یا دانشجوی دانشگاه آزاد شوند.

بهداشتی نیست!

داوطلبان درگیر شده در این ماجرا داوطلبان رشته‌های علوم‌پزشکی هستند. به همین علت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم وارد ماجرا شد. ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت در توضیح مشکلات این دانشجویان می‌گوید: هر سال حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود و باید در سقف این ظرفیت، پذیرش انجام شود و اشتباه این دانشگاه در ثبت‌نام و اخذ شهریه از برخی داوطلبان، هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد اما حق پیگیری و رسیدگی عادلانه به تقاضای این داوطلبان، برایشان
محفوظ است.

حمید اکبری، معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان نیز درباره ناهماهنگی، اختلال و اشتباه در اعلام ظرفیت رشته‌های پزشکی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان می‌کند: متاسفانه برخی داوطلبان به اشتباه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان پذیرفته شده اعلام و ثبت‌نام شدند، در حالی‌که ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی قبل از ثبت‌نام کنکور مشخص می‌شود و امکان تغییر در ظرفیت‌ها پس از برگزاری آزمون وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه این ناهماهنگی ایجاد شده، ناشی از نبود دقت و اشتباه محاسباتی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز سنجش این دانشگاه است. طبق آخرین خبرهای رسیده به خبرنگار جام‌جم، دانشگاه آزاد مشغول رسیدگی به وضعیت دانشجویان است و تا دو روز آینده تکلیف همه داوطلبانی که در فهرست ذخیره قرار گرفته‌اند، مشخص خواهد شد. هر چند با وجود اتفاقات اخیر و رد اعاهای داوطلبان از سوی این دانشگاه نباید انتظار نتیجه‌ای رضایت‌بخش برای همه داوطلبان داشت.

کمیتهای برای رسیدگی

غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، فاطمه ذوالقدر و شهباز حسنپور از جمله نمایندگانی بودند که تخلف صورت گرفته از سوی دانشگاه آزاد را به صحن علنی مجلس کشاندند، از همین رو دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نمایندگان به محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دستور داد با حضور مسؤولان دستگاههای مربوطه تشکیل جلسه داده و برای حل مشکل تصمیمگیری کند.

جلسهای که چند ساعت بعد در کمیسیون با حضور، مسؤولان دانشگاه آزاد، داوطلبان معترض، مسؤولان سازمان سنجش و اعضای کمیسیون آموزش برگزار شد. محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و یکی از حاضران در این جلسه به جامجم میگوید: در این جلسه قرار شد کمیتهای با حضور نماینده دستگاههای مختلف برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته تشکیل
شود.

کمیته کار خود آغاز کرده و هر روز روند رسیدگی به شکایتها را اطلاعرسانی میکند. آن طور که قمی میگوید تعداد داوطلبان از سوی برخی دستگاهها و نمایندگان بیش از 20هزار نفر اعلام شده است، اما دانشگاه آزاد و سازمان سنجش تعداد داوطلبان را 4000نفر اعلام میکنند. اما هر دوی این آمارها نمیتواند دقیق باشد و آمار درست در روزهای آینده از سوی کمیته اعلام خواهد شد.

قمی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر دانشگاه آزاد به تعدادی از شکایتها رسیدگی کرده است، ادامه میدهد: نصف بیشتر داوطلبان مشکلشان حل شده است، اما تعدادی هم مشکلشان پیچیده شده و باید در کمیته برای حل آن بیشتر زمان گذاشت.

بهنام اکبری

جامعه

نظر شما