شناسهٔ خبر: 28909335 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

عرضه پتروشیمی نوری در آبان ماه

گروه بنگاه‌ها : مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از عرضه سهام پتروشیمی نوری در آبان‌ خبر داد. جعفر ربیعی گفت: پس از طی کردن فرآیند اولیه، پتروشیمی نوری تا یک ماه آینده عرضه خواهد شد. وی با اشاره به ارزش بالای پتروشیمی نوری و مثبت‌ بودن سهام آن افزود: هر زمان که سهام نوری عرضه شود، جهش خوبی در بازار سهام ایجاد خواهد کرد، مانند شرایطی که عرضه پارس در بازار داشت. وی درباره پتروشیمی آریاساسول نیز گفت: پس از خروج ساسول آفریقا در سال ۹۰ و ۹۱ سهام این شرکت در اختیار هلدینگ و مجموعه ساتا است.

صاحب‌خبر -

ربیعی افزود: هلدینگ خلیج‌فارس با عرضه سهام آریاساسول در بورس موافق است اما در حالی مذاکره با ساتا هستیم و هنوز به نتیجه نهایی با این شرکت برای عرضه نرسیده‌ایم.وی در ادامه با اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند نیز طی یک سال آینده افتتاح می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این پالایشگاه ۴ میلیارد دلار سرمایه برای پالایشگاه های بیدبلند ایلام و زردگان به ظرفیت جدید افزوده می‌شود. مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از پروژه جدید شرکت که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، خبر داد و گفت: در این پروژه گازهایی که همراه نفت در میادین نفتی می‌سوزد توسط هلدینگ جمع‌آوری می‌شود. وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این پروژه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز غنی شده به دست می‌آید، افزود: این یک پروژه برد- برد هم برای مردم و هم برای وزارت نفت و پتروشیمی‌هاست چون این گازها به خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد که شرکت در سال مالی آینده به واسطه پروژه‌هایی که دارد جهش خوبی را در سودآوری داشته باشد.

ربیعی همچنین رشد قیمت ارز را در سود سال آینده شرکت موثر دانست. مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در مورد تجمیع هلدینگ‌ها گفت: خیلی از هلدینگ‌های پتروشیمی سهامداران خرد و کلان متعدد دارند و نمی‌توان یک شبه با یک بخشنامه برنامه‌ای برای آنها مصوب کرد و نیاز به برنامه و مراحل مختلفی دارند ولی به‌طور کلی مدیران موافق با این موضوع هستند. وی درخصوص تاپیکو هم اظهار امیدواری کرد که این بحث را تا یک سال آینده طوری سامان دهند که تمامی شرکت‌های پتروشیمی شستا با هلدینگ تجمیع شوند. مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به بازار ثانویه یا نیما که براساس عرضه و تقاضا است و هیچ نرخ دستوری قرار نیست در آن وجود داشته باشد، ادامه داد: قرار است بازار را رصد کنیم، اما همواره نرخ عرضه پتروشیمی‌ها ارزان‌تر از نرخ نیمایی است که این خود به متعادل شدن قیمت ارز کمک می‌کند.

وی افزود: آنچه برای هلدینگ خلیج‌فارس تعیین شده براساس صادراتی است که باید وجود داشته باشد و براین اساس هلدینگ باید ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز در بازار عرضه کند که حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار عرضه شده و از پیش‌بینی جلوتر هستیم و بیش از سهمیه عرضه کرده‌ایم. وی تصریح کرد: هر روز کاری ۱۵ میلیون دلار عرضه شده، به‌جز پنج‌شنبه و جمعه که براین اساس تا ۲۵ مهرماه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از سوی شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج‌فارس به سامانه نیما ارز تزریق شده است. وی گفت: بخشی از این ارز صرف هزینه‌ها شده و مابقی به ۱۱۱ صرافی فروخته شده است. مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌ها برای خرید خوراک، دستمزد و... نیاز به ریال دارند و باید ارز خود را بفروشند، گفت: تمام شرکت‌های ما بورسی هستند و همه موارد رصد می‌شود، پتروشیمی‌ها زیر ذره‌بین هستند و این تهمت که عرضه انجام نمی‌شود، اشتباه است.

وی بر همین اساس تاکید کرد: ۱۵ درصد درآمدهای صادراتی را خرج خودمان می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه نرخ خوراک تا اول مهر ۳‌هزار و ۸۰۰ تومان و از ابتدای مهر نیمایی بوده است، گفت: ما موافقیم هم نرخ خوراک و هم محصولات در سامانه نیما ثبت شود. ربیعی تصریح کرد: ما سالانه حدود ۸ میلیارد دلار به‌عنوان هزینه خوراک به شرکت نفت پرداخت می‌کنیم. ربیعی با اشاره به افزایش سرمایه شرکت گفت: سرمایه شرکت از ۵ هزار میلیارد تومان و به ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. وی افزود: ما ارتباط با بازار سرمایه را عمق بخشیدیم و بازار‌گردانی شرکت در بورس بهبود یافته است. به گفته وی افزایش سود هلدینگ در کدال اعلام شده است.

نظر شما