شناسهٔ خبر: 28908216 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

وزیر تحریمهای ضد ایرانی در سرزمینهای اشغالی؛

منوچین: راه اخذ معافیت از تحریم‌ها برای مشتریان نفتی ایران دشوار است

منوچین مدعی شده کشورهایی که دنبال معافیت هستند بایستی بسیار بیشتر از قبل خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

صاحب‌خبر -

منوچین: راه اخذ معافیت از تحریم‌ها برای مشتریان نفتی ایران دشوار است

به گزارش پارسینه، وزیر خزانه‌داری آمریکا که روز یکشنبه در آغاز سفرش به شش کشور خاور میانه وارد سرزمیسنهای اشغالی شد، گفت: هدف از این سفر تبادل نظر برای اعمال تحریم ها علیه ایران است تا هرگز نتواند به سلاح اتمی دسترسی پیدا کند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت: فشار حداکثری تنها راه برای جلوگیری از تولید سلاح اتمی از سوی رژیم تجاوزگر ایران است.

استوین منوچین روز یکشنبه ۲۹ مهر در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیت المقدس گفت، گفتگوهایش با رهبران شش کشور خاور میانه بر اعمال تحریم ها علیه ایران متمرکز خواهد بود.

وی گفت: «این اولین توقف در سفرم به خاورمیانه در این هفته است. به شش کشور سفر خواهم کرد و این اولین توقف من است، زیرا ما شریک بهتر از اسرائیل در جنگ با تروریسم و جنگ در مقابله با تامین منابع مالی تروریسم نداریم.»

همچنین منوچین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز  گفت: کشور‌هایی که می‌خواهند از معافیت برخوردار شوند باید بیشتر از میزانی که در دوره اوباما تعیین شده بود، واردات نفت از ایران را کاهش دهند. در دوره قبلی تحریم‌ها، مشتریان ایران هر شش ماه یک‌بار باید خرید نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش می‌دادند. منوچین گفت: کشور‌هایی که دنبال معافیت هستند بایستی بسیار بیشتر از قبل خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

وی همچنین درباره نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت با افت تولید و صادرات ایران گفت که نباید نگران بود و قیمت‌ها همین حالا افزایش یافته است. قیمت نفت از زمان خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت امسال افزایش یافته و هم اکنون بالای ۸۰ دلار معامله می‌شود که بالاترین رقم طی چهار سال گذشته است. اما ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاکی است که قیمت نفت در سال آینده با اوج‌گیری تولید نفت آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها کاهش خواهد یافت.

رویترز می‌نویسد که تحریم‌های آمریکا احتمالا صادرات نفت ایران را تا دو سوم کاهش خواهد داد. وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:  مشتریان ایران بایستی نهایتا کل خرید نفت از این کشور را متوقف کنند. «فکر نمی‌کنم تا ماه آینده کل صادرات نفت ایران به صفر برسد، اما نهایتا این کار انجام خواهد شد».

وی درباره تاثیر تحریم‌ها علیه تهران گفت که این تاثیر با خروج شرکت‌های بین‌المللی از ایران بسیار چشمگیر خواهد بود. منوچین گفت که آمریکا شروع به ارزیابی تاثیر تحریم‌ها کرده و با عملی شدن تحریم‌های نفتی، تاثیر آن بر اقتصاد ایران بسیار بیشتر آشکار خواهد شد و اقتصاد ایران در دو سال آینده با چالش مواجه خواهد بود.

منوچین همچنین گفت که آمریکا در حال رایزنی با سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) است تا دسترسی ایران به این سیستم قطع شود. در دور گذشته تحریم‌ها نیز آمریکا سوئیفت را مجبور به قطع ارتباطات با ایران کرد. مقر این سازمان در بلژیک است و در دور قبلی تحریم‌ها، اتحادیه اروپا نیز همپای آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده بود.

اگرچه آمریکا اکثریت هیات مدیره سوئیفت را در اختیار ندارد، اما می‌تواند با تهدید به تحریم این نهاد بین‌المللی، رابطه آن با ایران را قطع کند.منوچین گفت که مطمئنا تحریم‌های آمریکا انتقالات مالی به هر طریق، چه سوئیفت و چه خارج از آن را هدف قرار خواهد داد. وی گفت: هدف آمریکا این است که مطمئن شود تحریم‌ها عمل می‌کنند.

به گفته وی، وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اکنون به سرعت بانک‌هایی که برای نقل‌وانتقالات مالی در زمینه کالا‌های انسان‌دوستانه اجازه خواهند داشت را شناسایی می‌کند.

نظر شما