دکتر سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به منافع اقتصادی سرمایه گذاری در طرحهای بلندمدت توسعه ریلی کشور گفت: برای تامین زیرساخت های مورد نیاز خطوط ریلی کشور تا سال ۱۴۰۰ نیازمند ۲۰ میلیارد یورو سرمایهگذاری هستیم. براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است ۵۴ درصد این سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن توسط دولت و بخش خصوصی تامین شود.
وی افزود: دستیابی به سهم ۲۰ درصدی حمل بار و ۳۰ درصدی حمل مسافر تا ۱۴۰۰ مهمترین اولویت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است.
محمدزاده با اشاره به اینکه اکنون راه آهن ۱۲ درصد بار کشور را جابجا می کند و سهم ۸ درصدی در جابجایی مسافران دارد، گفت: در انتقال هر تن بار از جاده به روی ریل ۳۵ سی سی سوخت صرفه جویی می شود. آمارها نشان میدهد سال گذشته در مصرف سوخت معادل ۲ر۱ میلیارد دلار در حوزه حملو نقل ریلی کشور صرفه جویی شده است.
وی اظهار داشت: میزان صرفهجویی سوخت در قطارهای حومهای در اطراف کلانشهرهای بزرگ به ازای هر نفر کیلومتر معادل ۸۰ سیسی و در مسافت های بلند معادل ۲۰ سیسی سوخت است.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد هر سال در اطراف تهران ۱۰۰ میلیارد نفر مسافر جابجا می شوند و این نشان می دهد که ظرفیت بزرگی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در زمینه صرفه جوییهای سوخت وجود دارد.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد برای شرکتهای ریلی محاسبه میشود و این در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
محمدزاده گفت: براساس آمار حمل هر یک میلیارد تن کیلومتر بار توسط ریل در سال معادل ۲۰ میلیون دلار برای ما صرفه جویی سوخت دارد و اکنون ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی کشور به حداقل ۲۰ میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم ظرفیتهای خالی در حوزه حمل و نقل ریلی داشته باشیم، گفت: اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، معدنی و تجاری یکی از مهمترین اولویت های راه آهن است تا ما بتوانیم به حمل ۳۰ درصدی بار در کشور دست پیدا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت ما در حوزه ریلی کشور استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی است و تامین ناوگان ریلی توسط کارخانجات داخلی یکی دیگر از مهمترین اهداف شرکت راه آهن است.
وی اظهار داشت: ارزش حسابرسی نشان میدهد در سال ۹۶ راهآهن معادل ۸۵۰ میلیارد تومان یارانه به شرکتهای مسافری اختصاص داده است زیرا اکنون هیچ گونه عوارض و حق دسترسی از شرکتهای مسافری دریافت نمیشود.
دکتر نوراله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن هم در این نشست خبری از تضمین تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی تا سقف ۱۰۰درصد خبر داد و گفت: در ۷ حوزه تأمین ناوگان ریلی، تقویت حمل و نقل باری، تدارک و تعمیرات، توسعه زیربناها، مدرن سازی راه آهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه کسب و کارهای نوین آماده جذب سرمایه های مردمی هستیم.
وی با تاکید بر نقش راه اندازی قطارهای حومه ای در کاهش آلودگیهای زیست محیطی کلانشهرها و بهبود ترافیک گفت: اخیرا با استانداریهای مرکزی، اصفهان و یزد برای راهاندازی قطار حومه ای در این استانها به مقصد اراک، اصفهان و یزد توافقنامه امضا کرده ایم.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: طبق برنامه ریزی تا سال ۱۴۰۰ باید ظرفیت جابجایی بار در شبکه ریلی کشور به ۱۸۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و میزان تراتزیت کالا توسط خطوط ریلی باید سالانه به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش یابد.
وی افزود: در پایان برنامه ششم توسعه قرار است ظرفیت جابجایی مسافر در شبکه ریلی کشور هم سالانه به بیش از ۱۳۰ میلیون مسافر برسد که معادل ۴۸ میلیارد نفر – کیلومتر خواهد بود.
به گفته بیرانوند، برای دستیابی به این اهداف در حوزه تامین ناوگان ریلی نیازمند ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم که قرار است ۵۴ درصد آن توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن توسط دولت و بخش غیر دولتی تامین شود.
در ادامه این نشست دکتر محمدزاده مدیرعامل راه آهن با اشاره به برنامه ریزی این شرکت برای جابجایی زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی(ع) گفت: از فردا ۲۱۰ رام قطار فوق العاده برای جابجایی هموطنان در مسیرهای تهران – کرمانشاه و همچنین تهران – خرمشهر اختصاص خواهد یافت. به عبارت دیگر تعداد ۵۱۶ رام قطار که بطور معمول در مسیر تهران به مرزهای عراق تردد دارند به ۷۲۶ رام قطار افزایش می یابد.وی گفت: نیمی از این قطارها در مسیر تهران – کرمانشاه سیر خواهد کرد و نیمی دیگر از تهران عازم خرمشهر خواهند بود و چند قطار ریل باس هم به صورت ۲۴ ساعته از خرمشهر تا شلمچه زائران ایرانی را به صورت رایگان جابجا خواهد کرد.
نظر شما