شناسهٔ خبر: 28907416 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد:

لزوم همکاری دستگاه‌های مرتبط در تامین هزینه‌های سرسام‌آور آسیب‌دیده اجتماعی

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هر یک از دستگاه‌های مرتبط باید وظایف خود را در حوزه آسیب‌دیده‌های اجتماعی برعهده بگیرند، افزود: همه دستگاه‌ها در تامین هزینه‌های سرسام‌آور درمانی آسیب‌دیده اجتماعی باید مشارکت داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدنجم‌الدین محمدی در جلسه مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران گفت: در سال ۱۳۸۷ در منطقه ۴، ۲۰۰ نفر از افرادی که به بیماری‌هایی نظیر ایدز، هپاتیت و سل مبتلا بودند با تغییر مدیریت بنده رها شدند و در مدت کوتاهی ۵۰ درصد آنها فوت شدند و از مابقی آنها نیز هیچ خبری نتوانستیم بگیریم. برای این افراد حکم قضایی وجود داشت که باید به بهزیستی تحویل داده می‌شدند.

وی افزود: در اسلامشهر ۲۲۵ نفر وجود دارند که ۸۰ نفر از آنها حکم انتقال به بهزیستی برایشان صادر شده ولی این انتقال انجام نشده و در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند. زمانی که به ما گفتند جایی برای نگهداری این افراد نداریم ما زمین در اختیارشان قرار دادیم ولی حال که گشت‌های سازمان بهزیستی از بین رفته‌اند امکان ساماندهی این افراد توسط شهرداری نیز وجود ندارند. با همتی که فرماندار تهران براساس مصوبه شورای اجتماعی انجام داده‌اند امیدواریم مسیرهایی که به بن‌بست رسیده‌اند راه‌حل‌های مناسب برایشان پیدا شود.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری اگر دستگاه‌ها به کمک ما بیایند می‌توانیم در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی قدم‌های بزرگی برداریم. اگر دستگاه‌ها توانایی تحویل این افراد را داشته باشند ما هیچ محدودیتی درخصوص غربالگری و فراهم کردن امکانات لازم نداریم. این مهم با همکاری دستگاه‌های مربوط قابل تحقق است.

وی افزود: ما در زمینه خرید دارو برای افرادی که در مجتمع خدمات اجتماعی وارد می‌شوند با مشکل مواجهیم و هزینه‌های آنان را به صورت آزاد پرداخت می‌کنیم به این ترتیب هیچ یارانه‌ای در این حوزه به ما داده نمی‌شود. از سوی دیگر بیمارستان‌ها هزینه درمان این افراد را به نرخ آزاد حساب می‌کند چراکه دفترچه بیمه ندارند و گاهی ما تا ۲۰ میلیون تومان برای برخی افراد هزینه پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر همکاری وزارت بهداشت وجود داشته باشد و نمایندگان دستگاه‌ها در این مجتمع حضور پیدا کنند افراد پس از ورود به این مکان سریعا ساماندهی خواهند شد و ما هیچ محدودیتی برای جمع‌آوری این افراد به دلیل تکمیل ظرفیت مجتمع نداریم.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها همانند کمیته امداد باید امر ساماندهی این افراد مشارکت داشته باشند. امیدواریم براساس دستورات فرماندار تهران تمامی پشتیبانی‌ها به خوبی انجام شود و همه دستگاه‌ها وظایف خود را برعهده بگیرند. وظیفه ما پشتیبانی و ارائه خدمت است چراکه ما یک سیستم خدماتی هستیم. لذا بهتر است دستگاه‌های تخصصی مانند بهزیستی، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی نقش موثری را در ساماندهی معتادین متجاهر برعهده بگیرند.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه شهرداری مجوز نگهداری این افراد در طور شبانه‌روز را ندارد، افزود: در هیچ قانونی نیامده است که شهرداری می‌تواند از فردی نگهداری کند زیرا تخصص آن در این نهاد وجود ندارد که امیدواریم با اجرای طرح جدید معضلات سابق برطرف شود. افراد بی‌خانمان همانطور که از این کلمه مشخص است فاقد خانه هستند و برای رسیدگی به وضعیت این افراد کمیته امداد باید اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما