شناسهٔ خبر: 28907127 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرماندار تهران تاکید کرد:

لزوم افزایش مشارکت مردمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

فرماندار تهران با تاکید بر لزوم افزایش مشارکت مردمی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: برابر قانون برای هر یک از دستگاه‌ها وظایفی تعریف شده که باید در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی وظایف خود را به درستی انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عیسی فرهادی در جلسه مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم برای تحقق اهداف طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر تهران گفت: رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد به همراه دستگاه‌های فرهنگی همچون آموزش و پرورش، سینماها و مساجد که بیش از ۳۰۰۰ امام جماعت در سطح شهر تهران حاضر هستند، می‌توانند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در افزایش مشارکت مردم و انجام کارهای فرهنگی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند.

وی افزود: در موضوع تکدی‌گری در سطح چهارراه‌ها، مردم باید از طریق رسانه‌ها و آموزش‌های فرهنگی بدانند که کمک به متکدیان موجب افزایش تکدی‌گری خواهد شد.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۷۰ درصد کودکان متکدی جزو اتباع بیگانه هستند که این موضوع در کارگروه مربوط به اتباع بیگانه مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. در حقیقت هر یک از آسیب‌های اجتماعی در حوزه خود باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اقدامات لازم مدنظر قرار گیرد.

فرماندار تهران با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: قطعا با برگزاری دو سه جلسه نمی‌توان یک اقدام فرهنگی با وجود این حساسیت‌ها را به سرانجام رساند. بی‌تردید باید اقدامی همه‌جانبه و ظرف مدت چند سال در دستور کار قرار گیرد تا بتوان به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کرد.

وی افزود: جلسات مشترکی با اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این جلسات اعلام شد که نمایندگانی که نسبت به اجرای طرح‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی مخالف هستند طرح جایگزین خود را پیشنهاد کنند. خوشبختانه امروز با برگزاری این جلسات همه نمایندگان از این طرح حمایت می‌کنند و همراهی لازم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: موضوع سمن‌هایی که در حوزه کودکان کار می‌کنند باید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی گام‌های موثرتری بردارند. یکی از معترضین جدی اقدامات ما در این حوزه همین سمن‌ها بودند که امروز از آنها دعوت کرده‌ایم که هر یک برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایفای نقش حقیقی‌شان در جامعه تعدادی از این کودکان را تحت پوشش قرار دهند که متاسفانه در این حوزه موفقیت چندانی به دست نیاوردیم اما قطعا ادامه خواهیم داد و به دنبال این هستیم که با بهره‌گیری از ظرفیت این سمن‌ها زمینه مشارکت مردمی را در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی افزایش دهیم.

فرهادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تغییر شیوه به‌کارگیری مراکز بهاران اشاره کرد و افزود: اقدام خوب دیگری که انجام شد این بود که ۱۳ مرکز دیگر بهاران امروز آمادگی این را دارند که در اختیار بهزیستی و سایر دستگاه‌ها قرار گیرند تا بهترین بهره‌گیری از این تجهیزات انجام شود. افرادی که در زمره ماده ۱۶ در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرند که در حقیقت معتادین متجاهر هستند در همین مراکز غربالگری می‌شوند. امروز ۱۰ هزار نفر در کمپ‌ها حضور دارند که پس از عبور از مرحله حضور در کمپ‌ها بخشی از آنها به مراکز بهاران می‌آیند و مشغول کار می‌شوند. پیشتر ۲۰ مرکز بهاران تجهیز شده بود اما استفاده محدودی از آن می‌شد لذا یکی از این مراکز را برای غربالگری کودکان و یک مرکز دیگر را برای غربالگری معتادین متجاهر اختصاص دادیم. به این ترتیب مراکز غربالگری کودکان و معتادین از یکدیگر جدا شد.

وی ادامه داد: به بهزیستی اعلام کردیم که هر تعداد از این مراکز را بخواهد در اختیارش قرار می‌دهیم تا به این ترتیب نداشتن ظرفیت برای معتادین متجاهر دیگر معنا و مفهومی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: قانون برای هر یک از دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی وظایفی را به روشنی تعریف کرده است که همه دستگاه‌ها برابر قانون باید در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارند. قانون تاکید کرده است که در مرکز فوریت‌های اجتماعی باید نمایندگان تام‌الاختیار هر یک از دستگاه‌های مربوط حضور داشته باشند. ما اصراری برای حضور فرد خاصی به عنوان نماینده از دستگاهی مشخص نداریم. اما همه دستگاه‌ها موظف هستند نمایندگان تام‌الاختیارشان در این مرکز حضور پیدا کنند تا این موضوع ساماندهی مناسبی داشته باشد.

وی خطاب به رسانه‌ها درخواست کرد: رسانه‌ها به جای نقدهای مخرب علاوه بر همراهی نسبت به افزایش مشارکت جدی مردم در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارند. بی‌تردید بدون انسجام موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی به نتیجه نخواهد رسید و نیاز است که همه یکصدا با افزایش مشارکت اجتماعی خود در این حوزه وظایفمان را انجام دهیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما